13:42|جمعه, فروردین 31 ,1403
تاریخ انتشار: 04 شهریور 1398 - 08:31
کد خبر: 12788
وزیر علوم، تحقیقات و فناوری عنوان کرد:

4 هزار و ۵۰۰ هکتار زیرکشت گیاهان زینتی در کشور قرار دارد

در حال حاضر چهار هزار و ۵۰۰ هکتار سطح زیرکشت گیاهان زینتی در ایران است و این گیاهان اغلب در استان‌های تهران، مازندران، مرکزی و خوزستان کشت می‌شوند.
4 هزار و ۵۰۰ هکتار زیرکشت گیاهان زینتی در کشور قرار دارد

به گزارش سرویس اقتصادی باریش نیوز، منصور غلامی، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری امروز، مرداد ماه در یازدهمین کنگره علوم باغبانی ایران اظهار کرد: اغلب گیاهان دارویی و زینتی در استان‌های تهران، مازندران، مرکزی و خوزستان کشت می‌شوند و در مجموع بیش از ۵۸ هزار نفر در این زمینه اشتغال دارند.

وی با بیان اینکه ایران سالانه صادرات گل دارد، افزود: صادرات گل سالانه در کشور بیش از ۱۳۷ هزار تن بوده که سطح زیر کشت آنها ۴۴ هزار و ۶۹۱ هکتار بوده و امروزه مصرف محصولات کشاورزی در دنیا رو به افزایش است که در این میان کشت گل در سطح جهانی رشد زیادی داشته چرا که گل‌ها با نقشی که در روحیه و روان مردم دارند، ضمن ایجاد آرامش‌بخشی به زیبایی فضای سبز نیز کمک می‌کنند.

غلامی ادامه داد: در سال‌های گذشته تغییراتی در عناوین دروسی انجام شد تا به سمت همگرایی حرکت کرد چرا که فعالیت و تحقیق به صورت تک‌رشته‌ای دیگر در دنیا وجود ندارد بلکه یک تحقیق در چندین رشته انجام می‌شود.

وی عنوان کرد: در بخش باغبانی موارد مختلفی به صورت چالش و فرصت وجود دارد، یکی از این چالش‌ها جهانی شدن محصولات کشاورزی است که این موضوع در صورت دیر عمل کردن و برنامه‌ریزی نامناسب باعث از دست رفتن بازار داخلی می‌شود اما در صورت بهره‌وری و تولید محصولات کشاورزی باکیفیت جهانی شدن به نفع کشاورزان و باغداران ایرانی خواهد شد.

غلامی تصریح کرد: در کنار توجه به بازارهای جهانی باید به رقبا هم نگاهی کرد که امروزه یکی از رقبا در تولید چین است، ایران با وجود اینکه یک درصد جمعیت جهان را دارد اما تولید محصولات کشاورزی‌اش اندکی بیشتر از میزان جمعیت آن بوده در حالی که در کشورهای دیگر این میزان بسیار بیشتر از تعداد جمعیت‌شان است.

وی خاطرنشان کرد: تجارت نگاه تعصبی و صنوفی به بازار ندارد بلکه به دنبال سود و رقابت بوده اما این دیدگاه در بازار داخلی نیازمند توجه به صنوف و بازاریان و وجود سود برای اغلب فعالان است.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: در سال‌های اخیر فناوری در تولید و فرآوری محصولات کشاورزی پیشرفت کرده است که دسترسی راحت به اطلاعات امکان انتقال این فناوری‌ها را به داخل کشور می‌دهد که برای این منظور آزمودن دوباره و ساخت فناوری‌های جدید نیاز نیست چرا که این فناوری‌ها در دنیا وجود دارد.

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید