12:33|جمعه, فروردین 31 ,1403
تاریخ انتشار: 03 شهریور 1398 - 03:20
کد خبر: 12773
یادداشت:

کم خونی را جدی بگیریم

کم خونی یکی از بیماری‌های شایع در برخی افراد است که اصلی تری علت وقوع آن فقر و‌نبود آهن در بدن می باشد.
کم خونی را جدی بگیریم

سرویس سلامت باریش نیوز ، کم خونی یکی از بیماری‌های شایع در برخی افراد است که باید در صورت وقوع علائم آن در فرد به پزشک مراجعه شود.
شایع‌ترین علت کم‌خونی به خصوص در زنان، فقر آهن می باشد آهن جزء مهم هموگلوبین است و اگر بدن به اندازه کافی آهن نداشته باشد، اکسیژن به اندازه کافی به سلول‌های قرمز نمی‌رسد. از جمله علائم کم خونی میشود به خستگی و ضعف اشاره کرد
چون بدون اکسیژن کافی در خون، بدن به اندازه کافی قادر به شکستن مواد مغذی و انرژی نیست. بدون انرژی نیز فرد احساس خستگی و ضعف می‌کند. یکی دیگر از علائم بیماری کم خونی تمایل به خوردن چیزهای عجیب است مبتلایان به کم خونی فقر آهن اغلب دچار سندرم پیکا می‌شوند؛ سندرمی که در اثر آن، این افراد تمایل عجیبی به مصرف مواد غیر خوراکی مانند خاک، یخ، چسب و کاغذ دارند.
علت واقعی ابتلا به این سندرم نامشخص است اما با دریافت مکمل‌های آهن احساس تمایل به این مواد از بین می‌رود. به گفته پزشکان سردرد و سرگیجه هم در برخی موارد از علائم کم خونی به شمار می‌رود.
سردرد و احساس سبکی سر همگی می‌تواند نشانه ابتلا به کم‌خونی باشد و آنهم به دلیل فقدان اکسیژن مغز. این عارضه حتی می‌تواند منجر به بروز غش در برخی افراد شود. 
تپش قلب و ضربان نامنظم نیز می‌تواند به علت عدم انرژی بروز کند. چون بدن شما در تلاش برای افزایش سطح اکسیژن، گردش خون را سریع تر می‌کند.
همچنین زمانی که اندام شما به اندازه کافی اکسیژن دریافت نمی‌کند، فعالیت ریه‌ها برای افزایش دریافت اکسیژن بیشتر می‌شود. برای همین مبتلایان به فقر آهن با بالا رفتن از پله ها و یا در طول تمرینات ورزشی دچار تنگی نفس می‌شوند.
درد قفسه سینه این درد به علت عدم هموگلوبین و اکسیژن کافی شایع است و در کم‌خونی‌های بسیار شدید حتی سکته قلبی نیز می‌تواند رخ دهد.
هنوز مشخص نشده که کم خونی فقر آهن با سندرم پای بی قرار ارتباط دارد یا نه اما احساس نیاز قوی و ناخوشایند به حرکت دادن پاها در مبتلایان به فقر آهن شایع است و می‌تواند خواب شبانه را حتی دچار اختلال کند.
رنگ پریدگی نیز ممکن است یکی دیگر از علائم کم خونی باشد هنگامی که اندام حیاتی شما مانند قلب و مغز به اندازه کافی اکسیژن دریافت نمی‌کنند، جریان خون به پوست کاهش می‌یابد و شما دچار رنگ پریدگی می‌شوید. سلول‌های ناخن مانند هر سلول دیگر زنده نیاز به اکسیژن برای تنفس و رشد دارد و در غیر این صورت دچار شکنندگی و تضعیف می‌شود.
 ناخن‌هاي مبتلایان به فقر آهن از انحناي طبيعي خارج مي‌شود و در روي ناخن آنها، شيارهاي طولي پيدا مي‌شود که گاهي صاف هستند و در موارد شديدتر، فرو رفتگي روي ناخن ايجاد مي‌شود که به نام ناخن‌هاي قاشقي معروف هستند.
سرد بودن دست ها و پاها میتواند از علائم کم‌خونی باشد که در کاهش جریان خون در اندام بدن منجر به احساس سردی در دست و پاها در مبتلایان به کم‌خونی فقر آهن می‌شود. 
طبق گفته پزشکان زنان باردار براي پيشگيري از کمبود آهن باید از ماه چهارم بارداري تا سه ماه بعد از زايمان از داروي آهن استفاده کنند.
به نوزادان نيز از چهار ماهگي تا حدود دو سالگي بايد قطره آهن داد و با توجه به اين که شير مادر به اندازه کافي حاوي آهن نیست، تا زماني که کودک بتواند غذاهاي معمولي را بخورد، نياز است که از قطره آهن نيز استفاده شود.
در بقيه موارد به افراد توصيه مي‌شود، به اندازه کافي مواد حاوي آهن به خصوص گوشت قرمز را مصرف كنند. غذاهاي غني از آهن، شامل گوشت قرمز، ماهي،مرغ، زرده تخم مرغ، جگر، سبزي هاي داراي برگ سبز تيره مثل اسفناج، حبوبات مثل عدس و لوبيا، آجيل و کشمش هستند.

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید