22:13|جمعه, فروردین 31 ,1403
تاریخ انتشار: 31 مرداد 1398 - 07:51
کد خبر: 12765

سکوت سرد حاکم بر شهرک‌های صنعتی آذربایجان‌غربی

مشکلات واحدهای تولیدی در چند سال اخیر باعث شده علیرغم تمام وعده هایی که برای حل مشکلات این واحدها داده شده، صنایع تولیدی آذربایجان غربی همچنان حال و روزشان خوب نباشد.
سکوت سرد حاکم بر شهرک‌های صنعتی آذربایجان‌غربی

به گزارش سرویس اقتصادی باریش نیوز، مسئولین رسما از غیر فعال بودن ۴۲ درصد از کارخانه‌های مستقر در این شهرک‌ها خبر می‌دهند این در حالی است که واحدهای فعال مستقر در این شهرک‌ها نیز حال‌وروز خوشی ندارند و یا در رکود کامل و یا با حداقل ظرفیت مشغول به تولید هستند.

مشکلات فراوانی در گمرک‌های استان و بازارچه‌های مرزی برای صادرات وجود دارد که حلقه را برای شهرک‌های صنعتی تنگ‌تر می‌کند.

مشکلاتی از قبیل کمبود نقدینگی، به‌روز نبودن فناوری‌های مرتبط، از دست دادن سرمایه در گردش تولیدکنندگان و نبود حمایت از سوی دولت در کنار نوسانات ارزی از مهم‌ترین مشکلات واحدهای صنعتی در آذربایجان‌غربی بوده و همین امر سبب شده که بیش‌تر از نیمی از واحدهای صنعتی با رکود مواجهه شوند.

سکوت حاکم بر شهرک‌های صنعتی ارومیه، درب‌های بسته کارخانجات خبر از حال‌ و روز ناخوش این شهرک‌ها می‌دهد حتی در این شهرک‌های صنعتی پرنده هم پر نمی‌زند چه برسد به اینکه شاهد ترافیک کامیون‌ها باشیم.

شهرک صنعتی ارومیه میزبان واحدهای تولیدی و صنعتی مشکل‌دار کلکسیونی از بی‌ثمری مسکن‌های کم اثر کارگروه رفع موانع تولید آذربایجان غربی است که بسیاری از واحدهای این شهرک را تعطیل کرده است.

شهرک‌های صنعتی مدت‌هاست که در انواع مسائل و مشکلات اقتصادی و مدیریتی غرق شدند و حتی اگر بخواهند خود را نجات دهند باید تولیدات خود را به حداقل برسانند تا کالاهایشان در انبارها راکد نشوند زیرا با وضعیت اقتصادی حاکم بر استان مردم توان خرید ندارند.

اگر همه واحدهای مستقر در شهرک‌های صنعتی با ظرفیت 100 درصدی خود بخواهند هر روز تولید کنند باز هم نوع محصولاتی که تولید خواهند کرد نمی‌تواند محرک توسعه استان باشند.

مشاهدات نشان می‌دهد که بیشتر واحدها در شهرک‌های صنعتی تعطیل یا در حال رکود هستند با اینکه آمار داده شده مبنی بر فعال بودن 60 درصد از این واحدها با واقعیت میدانی و قابل مشاهده در این شهرک تطابق نداشت.

آذربایجان غربی دارای 35 شهرک صنعتی است که 25 مورد از آنها فعال هستند و 2 هزار و 300 واحد در شهرک‌های صنعتی استان فعالیت می‌کنند.

تنها شهرک صنعتی آذربایجان غربی شهرک صنعتی ماکو است که با 100 درصد ظرفیت خود کار می‌کند که آن هم به دلیل قرار گرفتن این شهرک در محدوده سازمان منطقه آزاد ماکو و برخورداری از امتیازات این منطقه است.

آذربایجان غربی به دلیل موقعیت ویژه جغرافیایی و هم‌مرز بودن با سه کشور و به سبب آن مبادلات مرزی و تردد از ظرفیت‌ بالایی برای ارزآوری و اشتغال‌زایی منطقه برخوردار بوده و استفاده بهینه از این موقعیت توجه جدی مسئولان را می‌طلبد.

اگر نیاز‌های استان برطرف و به زیرساخت‌های تجارت فرامرزی توجه شود آن زمان می‌توانیم شاهد رونق تولید و توسعه اقتصادی در منطقه باشیم.

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید