05:32|پنجشنبه, اردیبهشت 06 ,1403
تاریخ انتشار: 31 مرداد 1398 - 07:48
کد خبر: 12764

علائم بیماری زگیل تناسلی را بشناسید

بعضی از افراد ممکن است پس از گرفتاری با عوارض جدی‌تر نظیر سرطان متوجه آلودگی خود به ویروس HPV شوند.
علائم بیماری زگیل تناسلی را بشناسید

دکتر معصوم غلامی، مدیر آزمایشگاه پاتوبیولوژی نانو در گفت‌وگو با سرویس سلامت باریش نیوز، در رابطه با علائم و راه‌های درمان ویرویس HPV یا زگیل تناسلی اظهار کرد: اکثر افراد  از آلودگی خود به ویروس HPV مطلع نیستند و هیچگونه علامت بیماری یا مشکلات ناشی از آن را نشان نمی دهند. بعضى از افراد فقط زمانی متوجه آلودگی خود به ویروس می شوند که علائم زگیل‌های تناسلی را نشان داده باشند.
وی افزود: زنان ممکن است متعاقب یک آزمایش پاپ اسمیر غیر طبیعی به آلودگی خود پی ببرند. بعضی از افراد نیز ممکن است پس از گرفتاری با عوارض جدی تر نظیر سرطان متوجه آلودگی خود به ویروس HPV شوند.
این دکتر اضافه کرد: توجه داشته باشید که در صورت مشاهده علائم شایع بیماریهای مقاربتی نظیر زخم های غیرمعمول، ترشحات بدبو، سوزش ادرار یا در زنان سوزش بی قاعده در فواصل بین دوره پریود، سریعا به پزشک مراجعه نموده و از نظر وجود  بیماری های مقاربتی مورد آزمایش قرار گیرید.
وی در رابطه با این سوال که آیا HPV می تواند در زمان حاملگی نیز ایجاد مشکلات بهداشتی نماید؟ توضیح داد: بله، اگر زن حامله مبتلا به HPV شود می‌تواند علائم زگیل تناسلی و تغییرات غیر طبیعی سلول‌های سرویکس را نشان دهد. بنابراین فرد بايد علیرغم حاملگی تست‌های غربالگری سرطان را انجام دهد.
مدیر آزمایشگاه پاتوبیولوژی نانو در این رابطه که چگونه می توانیم از HPV و مشکلات ناشی از آنها  در امان بمانیم؟ تصریح کرد: در صورتی که فرد چند مسئله ساده زیر را رعایت نماید می‌تواند شانس ابتلاء به بیماری های مقاربتی بخصوص HPV  را کاهش دهد که نداشتن رابطه جنسی با فرد آلوده و همچنین رابطه جنسی منحصر به فرد با شخصی که از نظر آلودگی به ویروس منفی است از ساده ترین راه های آن است.
وی همچنین به واکسیناسیون بر علیه ویروس HPVتاکید و خاطرنشان کرد: تمامی پسران و دختران در سن 11 یا 12 سال باید واکسینه شوند در صورتی که واکسیناسیون در سنین 11 تا 12 سال انجام نشده باشد پیشنهاد می شود پسران تا سن 21 سالگی و دختران تا سن 26 سالگی واکسن بزنند.
غلامی ادامه داد: در ضمن افرادی که نقص سیستم ایمنی ندارند و واکسیناسیون را در سنین پایین تر انجام نداده اند اما با افراد HIV مثبت زندگی می نمایند، توصیه می شود که تا سن 26 سالگی واکسن بزنند.
 مدیر آزمایشگاه پاتوبیولوژی نانو یادآور شد: جهت تعیین ژنوتایپ ویروس و به منظور غربالگری سرطان سرویکس از تستهای مولکولی پیشرفته نظیر PCR یا Line Probe می‌توان استفاده نمود.
غلامی با بیان اینکه این تست‌ها فقط برای غربالگری زنان 30 سال به بالا توصیه می‌شود افزود: انجام این تست‌ها برای مردان، افراد پیر و زنان خیلی جوان (زیر 30سال) توصیه نمی‌شود و تعیین ژنوتیپ ویروس بخصوص تعیین تایپ‌های 16 و 18 که بیشتر مرتبط با سرطان سرویکس هستند، به‌خصوص در زنان بالای 30 سال که نتیجه پاپ اسمیر آنها منفی اما نتیجه تست HPV آنان مثبت می باشد، شدیدا توصیه می‌شود.
وی ادامه داد: بیماران مبتلا به تایپ‌های کم‌خطر نیاز به چنین آزمایشاتی ندارند زیرا این انواع نیاز به درمان نداشته و نتایج آزمایش تغییری در نوع مراقبتهای پزشکی از آنان نمی نماید.
غلامی در رابطه ب این سوال که آیا HPV و مشکلات ناشی از آن را می‌توان درمان نمود؟ گفت: در حال حاضر هیچگونه درمان قطعی برای این بیماری ویروسی وجود ندارد. اما درمان هایی که برای مشکلات ناشی از  HPV وجود دارد شامل مواردی است از جمله اینکه برای درمان زگیل تناسلی باید به پزشک مراجعه نمود در صورتی که درمان انجام نشود، زگیل تناسلی می‌ تواند خود به خود از بین برود یا به همان حالت باقی بماند اما امکان دارد که رشد نموده و اندازه و تعداد آن زیاد شود.
مدیر آزمایشگاه پاتوبیولوژی نانو در پایان خاطرنشان کرد: تمام آزمایشات پاتولوژی و سیتولوژی و پاپ اسمیر با بهترین کیفیت در آزمایشگاه نانو که در خیابان حسنی در ارومیه واقع شده و با سازمان های بیمه گر نیز همکاری دارد برای رفاه بیشتر مراجعه کنندگان انجام می‌شود.

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید