12:25|جمعه, فروردین 31 ,1403
تاریخ انتشار: 30 مرداد 1398 - 07:12
کد خبر: 12752

گلی که سقوط رویاهای جوانی را رقم می‌زند

مواد مخدر از هر نوع که باشد می‌تواند در چشم برهم زدنی مسیر زندگی انسان را تغییر دهد حال آنکه ماده مخدر جدید گل که مصرف آن در بین جوانان شایه شده سراشیبی برای سقوط رویاهای جوانی است.
گلی که سقوط رویاهای جوانی را رقم می‌زند

به گزارش سرویس اجتماعی باریش نیوز، مصرف ماده مخدر از هر نوع که باشد به تنهایی می‌تواند مسیر و سرنوشت زندگی یک انسان و حتی خانواده‌ای را تغییر داده و آن را به زوال و هلاکت نزدیک کند.

شرایط اجتماعی به اذعان بسیاری از کارشناسان بیانگر آن است که مصرف مخدر از سیگار و قلیان گرفته تا مواد مخدر صنعتی در میان جوانان به خصوص در سنین پایین به طور چشم‌گیری افزایش داشته است.

شاید پر بیراه نباشد اگر بگوییم که خطر کاهش سن شروع مصرف مواد مخدر و همچنین شیوع مصرف در میان دختران زنگ خطر جدی برذای سلامت اجتماعی و روانی جامعه به شمار می رود.آسیبی که می تواند سلامت آینده نسل جدید را با چالش های جدی مواجه کند و بدون شک هزینه های هنگفت و جبران ناپذیری را بر دوش جامعه می گذارد.

قبح سیگار برای دختران جوان در حال شکسته شدن است

سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر کشور خبر از رونق مصرف مواد مخدر گل در کشور به ویژه در میان نوجوانان و جوانان خبر داده است که هم ارزان است و هم طبق نظهر سنجی های انجام شده بسیاری از افراد از مضررات و خطرات آن آگاهی ندارند.

پرویز افشار همچنین با هشدار نسبت به شیوع مصرف سیگار در بین دختران گفته است: قبح سیگار برای دختران جوان در حال شکسته شدن است این در حالی است در گذشته بیش از ۷۰ درصد مصرف مواد مخدر در خصوص تریاک بوده است ولی در حال حاضر مصرف تریاک در کشور رو به کاهش است.

70 درصد زندانیان مرتبط با مواد مخدر هستند

سردار اسکندر مومنی، دبیر ستاد مبارزه با مواد مخدر کشور همچنین عامل 55 درصد از طلاق های کشور را اعتیاد به موادمخدر عنوان کرده و معتقد است ۷۷ درصد زندانیان و بسیاری از سرقت‌های خرد و قتل‌ها به اعتیاد ارتباط دارد، چراکه اعتیاد یک «اَبَر آسیب» است و منشأ بسیاری از آسیب‌هاست.

وی با بیان اینکه حدود 70 درصد زندانیان مرتبط با مواد مخدر هستند، گفته است: توزیع کنندگان، خرده‌فروشان و معتادان متجاهر در یک چرخه هستند و باید برای آنان به‌صورت یکجا تصمیم‌گیری شود.

دبیر ستاد مبارزه با مواد مخدر کشور بر این باور است که مجازات باید متناسب با جرم باشد و جنبه بازدارندگی داشته باشد نمی‌گوییم همه اعدام شوند اما مجازات باید متناسب با جرم باشد اگر حکم حبس است، باید بازدارنده باشد.

سن اعتیاد در آذربایجان غربی برای مواد مخدر ۲۳ سال است

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار آذربایجان‌غربی گفته است: 3 درصد جمعیت آذربایجان غربی درگیر اعتیاد هستند و سن اعتیاد در این استان در بخش مواد مخدر ۲۳ سال و در مصرف سیگار ۲۰ سال است.

علی مصطفوی،با اشاره به اینکه رتبه آذربایجان غربی در حوزه مصرف مواد مخدر رتبه ۱۹ کشوری را دارد، گفته است: مواد مخدر سومین چالش استان پس از موضوعات اشتغال و تورم است و باید مورد توجه جدی قرار گیرد.

موادمخدر سومین چالش در آذربایجان غربی!

با اینکه مسئولان استانی مواد مخدر را سومین چالش بزرگ استان معرفی کردند و کشفیات ماهانه مواد مخدر بیانگر شیوع دسترسی افراد به این بلای خانمان سوز است باید از همین مسئولان پرسید که برای ارائه آموزش های عمومی به مردم در رابطه با خطرات و پیامدهای منفی مواد مخدرهای جدید تا کنون چه اقدام مثبتی کردند؟

آموزش و پرورش که متولی ارائه آموزش‌های عمومی در مدارس است برای پیشگری از شیوع مصرف موادمخدر از هرنوع که باشد در میان دانش آموزان جدای از اینکه پسر باشند یا دختر غیر از فعالیت‌های روتین و بدون خروجی چه اقدام سازنده‌ای انجام داده است!

خانواده که مهم‌ترین نهاد اجتماعی است برای مصون ماندن از پیامدهای منفی مواد مخدر چه حمایت‌ها و چه اطلاعاتی را از نهادها و سازمانهای مدعی برنامه‌های فرهنگی کسب کرده است که بداند در مقابل فرزندان و یا همسر درگیر در دام اعتیاد چگونه باید رفتار کند و یا اینکه فرزندان خود را با چه روش‌هایی با آسیب های مواد مخدر آشنا کند!

همه این بحث‌ها و بسیاری از سوالهایی دیگر مطالبی است که متولیان استان باید برای مصون ماندن نسل امروز و فردای این مرز و بوم از بلای خانمان سوز به ان پاسخ‌های روشنی بدهند و تنها به ارائه آمار و ارقام اکتفا نکنند چراکه در این آسیب اجتماعی برای فرد، خانواده و اجتماع با آمار و ارقام درمان نمی‌شود و باید علاج عملی برای آن پیدا شود.

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید