14:15|جمعه, فروردین 31 ,1403
تاریخ انتشار: 30 مرداد 1398 - 05:25
کد خبر: 12748
یادداشت:

تجمل‌گرایی، آفتی که به جان مجالس افتاده است

تجمل‌گرایی بلایی است که امروز شیرینی و سادگی مجالس را به سختی‌های تامین هزینه‌های هنگفت تبدیل کرده و به ظاهر در این بین برخی‌ها این میدان را مسابقه‌ای می‌دانند که نباید در آن از دیگران عقب بمانند.
تجمل‌گرایی، آفتی که به جان مجالس افتاده است

سرویس فرهنگی باریش نیوز، یکی از پدیده‌های نابهنجار در جامعه کنونی تجمل گرایی است. گرایش به تجمل‌گرایی پیامدهای جبران ناپذیری را در پی دارد اما متاسفانه در جامعه فعلی برخی از مردم به این سمت سوق پیدا کردند به گونه‌ای که چشم هم چشمی و تجملات به بخشی از زندگی آنان تبدیل شده است.
تجمل گرایی باعث می‌شود که افراد رغبتی برای صرفه جویی و پس انداز ثروت خود نداشته باشند و همچنین نسبت به افراد نیازمند نیز بی تفاوت باشند که در این صورت می‌توان گفت این امر آسیب جدی برای جامعه به شمار می‌رود و علاوه بر اینکه مشکلات جامعه را بیشتر می‌کند باعث افزایش فاصله طبقاتی در بین مردم یک جامعه را نیز منجر می‌شود.
رفتارهای امروزی در زمینه تجمل گرایی باعث شده است تا افراد جامعه از سنت‌های دینی هم فاصله بگیرند از امام علی (ع) نقل شده است که می‌فرمایند: زرق و برق‌های دنیا، عقل‌های ضعیف را فاسد می‌کند.
متاسفانه در بیشتر موارد مردم مبتلا به دغدغه‌های فکری ناشی از برگزاری مراسمات مختلف هستند و از ساده زیستی دوری می‌کنند با اینکه بارها در دین اسلام به دوری از تجمل گرایی و ساده زیستی اشاره شده است و طبق تأکید ائمه اطهار (ع) یکی از روش‌های زندگی سالم و بدون دغدغه دوری از تجمل گرایی و ساده زیستی است.
شرایط نامساعد اقتصادی در جامعه فعلی باعث شده است تا اکثر مردم در باتلاق زندگی دست و پا بزنند اما با این همه باز هم افرادی هستند که به جهت مساعد بودن شرایط اقتصادی‌ خود جشن‌ها و مراسمات آن‌چنانی و بدون مناسبت برگزار می‌کنند در صورتی که این افراد می‌توانستند با هزینه جشن و مراسمات بدون مناسبت از تعدادی از نیازمندان دست گیری کنند و رضایت خدا را نیز جلب کنند.
در روزهای آخر هفته هم مراسمات جشن و شادی در باغات اطراف ارومیه با ریخت و پاش‌های آنچنانی برگزار می‌شود و متاسفانه اینگونه مرسوم شده که هر چه قدر مراسمات با تجملات بیشتر برگزار شود به همان اندازه در رفتارهای اجتماعی فرد تأثیر گذار است با اینکه این یک نگرش غلط است.
 در این آشفته بازار اقتصادی دست‌گیری از مستمندان بسیار اهمیت دارد و انتظار می‌رود بخشی از هزینه‌های کلانی که در مراسمات مختلف صرف می‌شود برای دست‌گیری از نیازمندان هزینه شود.   

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید