15:45|جمعه, فروردین 10 ,1403
تاریخ انتشار: 28 مرداد 1398 - 07:55
کد خبر: 12740

همه آنچه درباره ویرویس زگیل تناسلی باید بدانید

HPV یکی از شایع‌ترین عوامل عفونی منتقله از طریق جنسی است و شیوع این ویروس به حدی بالاست که تقریبا همه مردان و زنان در سنین باروری به آن مبتلا شدند بیش از 100تایپ مختلف از ویروس وجود دارد که تقریبا 40 تایپ آن قادر به آلوده نمودن دستگاه تناسلی است.
همه آنچه درباره ویرویس زگیل تناسلی باید بدانید

به گزارش سرویس سلامت باریش نیوز، ویروسHPV  از طریق تماس جنسی با فرد آلوده منتقل می‌شود و حتی از طریق فردی که هیچ‌گونه علامت یا نشانه بیماری را نشان نمی دهد به فرد سالم منتقل می‌شود.

بنابراین هر فردی که در سن باروری بوده و فعالیت جنسی داشته باشد می‌تواند عفونت HPV را کسب نماید. یک شخص حتی می تواند علائم بیماری را سالها پس از تماس با فرد آلوده نشان دهد.

در گزارش پیش رو سوالات کاربران بخش سلامت که از طریق دکتر معصوم غلامی مدیر آزمایشگاه پاتوبیولوژی نانو در مورد ویروس HPV پاسخ داده شده ارائه می‌شود.

آیا ویروس HPV می تواند ایجاد بیماری جدی نماید؟

در اکثر موارد HPV بخودی خود از بین می‌رود و باعث هیچگونه بیماری جدی نمی شود. اما در بعضی از موارد نیز می تواند باعث بوجود آمدن زگیل های تناسلی یا سرطان باشد. زگیل تناسلی معمولا بصورت یک برآمدگی کوچک یا یک گروه از این برآمدگی ها در منطقه ژنیتال ظاهر می شود که آنها می تواند کوچک، بزرگ، مسطح و یا برآمده  یا به شکل گل کلم باشند.

 آیا HPV می‌تواند باعث سرطان گردد؟ 

مشخص شده است که ویروس HPV می تواند عامل سرطان سرویکس یا سایر سرطان ها نظیر سرطان واژن، دهانه رحم، پنیس یا آنوس باشد. این ویروس همچنین می تواند باعث سرطان گلو، سرطان زبان و حلق (معمولا تحت عنوان سرطان اوروفارینژیال) گردد. سرطان می تواند سالها پس از ابتلا فرد به HPV رخ دهد. انواعی از ویروس که باعث زگیل تناسلی می شوند متفاوت با انواعی میباشند که عامل سرطان هستند.

آیا HPV می‌تواند در زمان حاملگی نیز ایجاد مشکلات بهداشتی نماید؟

بله، اگر زن حامله مبتلا به HPV شود می‌تواند علائم زگیل تناسلی و تغییرات غیر طبیعی سلولهای سرویکس را نشان دهد. بنابراین فرد بايد علیرغم حاملگی تستهای غربالگری سرطان را انجام دهد.

علائم بیماری HPV چیست؟

اکثر افراد  از آلودگی خود به ویروس HPV مطلع نیستند و هیچگونه علامت بیماری یا مشکلات ناشی از آن را نشان نمی دهند. بعضى از افراد فقط زمانی متوجه آلودگی خود به ویروس می شوند که علائم زگیل های تناسلی را نشان داده باشند. زنان ممکن است متعاقب یک آزمایش پاپ اسمیر غیر طبیعی به آلودگی خود پی ببرند. بعضی از افراد نیز ممکن است پس از گرفتاری با عوارض جدی‌تر نظیر سرطان متوجه آلودگی خود به ویروس HPV شوند. توجه داشته باشید که در صورت مشاهده علائم شایع بیماریهای مقاربتی نظیر زخم های غیرمعمول، ترشحات بدبو، سوزش ادرار یا در زنان سوزش بی قاعده در فواصل بین دوره پریود، سریعا به پزشک مراجعه نموده و از نظر وجود  بیماری‌های مقاربتی مورد آزمایش قرار گیرید.

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید