13:51|پنجشنبه, اردیبهشت 06 ,1403
تاریخ انتشار: 28 مرداد 1398 - 06:15
کد خبر: 12735
باریش گزارش می‌دهد:

شهرچای ارومیه در مرز فاجعه/مسئولان در خواب به سر می‌برند

وعده‌های مسئولان برای لایروبی رودخانه شهر چای ارومیه در حال حاضر تحقق نیافته و این رودخانه در مرز فاجعه قرار گرفته است.
 شهرچای ارومیه در مرز فاجعه/مسئولان در خواب به سر می‌برند

به گزارش سرویس اجتماعی باریش نیوز، رودخانه‌ها نقش بسیار مهمی در مهار سیل و جاری شدن سیلاب در هنگام بارندگی دارند و از این رو اهمیت لایروبی و ساماندهی آن  در فصل‌های غیر بارش ضروری است.
اوایل سال جاری بارش شدید باران باعث شد که آب فراوانی در رودخانه‌ها جاری شود و مسئولان برای جلوگیری از وقوع سیل اقدام به لایروبی برخی از این رودخانه کردند.
 رودخانه شهر چای هم که در محدوده شهر ارومیه قرار دارد در مرز سرریز شدن قرار گرفت که در این صورت می‌توانست فاجعه‌ای برای شهر رقم بزند.
بارها در مورد عدم لایروبی رودخانه شهر چای ارومیه مطالبی نوشته شده است اما همچنان متولیان نسبت به لایروبی آن بی تفاوت هستند.
انباشت زباله‌ها در داخل رودخانه شهرچایی 
حسین یکی از شهروندان ارومیه‌ای در گفت‌وگو با خبرنگار باریش نیوز گفت: عبور رودخانه از داخل شهر جلو زیبایی به فضاهای شهری می‌بخشد اما این زیبایی زمانی مشاهده شده و به چشم می‌آید که از زیبایی‌های منحصربه‌فرد برخوردار باشد.
وی افزود: متاسفانه انباشت زباله‌های مختلف و عدم لایروبی باعث شده نمای رودخانه شهرچایی نامناسب دیده شود و جلو زیبایی خود را از دست بدهد.
حسین ادامه داد: اگر مسئولان به لایروبی و نظارت بر احوالات رودخانه شهرچایی اهمیت دهند و امکانات مورد نیاز در این مکان را فراهم کنند شاهد برگشت ظاهر مساعد و متناسب این رودخانه خواهیم بود.
320 مورد تصرف در حریم رودخانه شهر چای ارومیه
کیومرث دانشجو، مدیرعامل آب منطقه‌ای آذربایجان غربی در جلسه بررسی مسائل و مشکلات حریم رودخانه شهرچای و سایر رودخانه‌ها در استان افزود: طول کل رودخانه شهرچایی ارومیه 86 کیلومتر است که 25 کیلومتر از سد شهرچای تا پل سه چشمه تعیین حد بستر انجام شده است.
وی افزود: 20 کیلومتر اولویت دوم از پل سه‌چشمه تا دریاچه ارومیه است که امسال در حوزه لایروبی انجام می‌شود.
دانشجو ادامه داد: از سال 92 تاکنون 304 کیلومتر لایروبی رودخانه‌ها انجام شده و 21 کیلومتر دیگر در حال انجام است.
لایروبی رودخانه شهرچای ارومیه مستمر انجام نمی‌شود
 امیر سحابی، معاون خدمات شهری شهرداری ارومیه، 31 تیرماه  از آغاز لایروبی رودخانه شهر چای ارومیه خبر داد.
 وی گفت: رودخانه شهرچای ارومیه از وضعیت مناسبی برخوردار نیست به همین جهت از روز گذشته لایروبی در این رودخانه آغاز شده است.
وی افزود: به دلیل عبور آب‌های روستایی از این رودخانه لایروبی با کندی انجام می‌شود و مدت زمان کمتری به آن  اختصاص یافته است.
سحابی تصریح کرد: لایروبی رودخانه شهرچای نیازمند فرصت بیشتری است و به دلیل وجود آب امکان ادامه عملیات به صورت مستمر وجود ندارد با بازدیدهای میدانی و پیگیری های صورت گرفته به دنبال اجرای مداوم لایروبی در این رودخانه هستیم.
وی گفت: حجم آب موجود در رودخانه شهرچای باعث شده  ماشین آلات به سختی فعالیت کنند و لایروبی در مدت زمان محدود اجرا شود منتظر هستیم که آب رها نشود تا فعالیت ادامه داشته باشد.
معاون خدمات شهری شهرداری ارومیه در پایان افزود: هیچ کمبود و مشکلی در دستگاه‌های لایروبی وجود ندارد و هم اینک نیز در مناطق نسبتا کم آب رودخانه شهر چای ارومیه رایروبی انجام می‌شود.
علاج واقعه قبل از وقوع باید کرد
رودخانه شهرچای ارومیه به دلیل اینکه در محدوده شهر قرار دارد از آسیب‌پذیری بیشتری برخوردار است و باید اقدامات اساسی برای لایروبی آن صورت گیرد.
در حال حاضر با توجه به اینکه در فصل تابستان قرار گرفته‌ایم فرصت مناسبی برای لایروبی رودخانه شهر چای ارومیه پیش آمده که امید است مسئولان همت گماشته و در راستای اقدامات لایروبی این رودخانه قدمی بردارند.  

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید