16:44|شنبه, اردیبهشت 01 ,1403
تاریخ انتشار: 28 مرداد 1398 - 04:56
کد خبر: 12733

بازار بی‌صاحب اقلام پزشکی و جولان سودجویان

این روزها بازار خیلی از اقلام و کالاهای اساسی در کشور و به تبع آن در آذربایجان‌غربی به لطف نبود نظارت‌های جدی متولیان امر بی‌صاحب مانده است که دارو و اقلام پزشکی یکی از آنهاست.
بازار بی‌صاحب اقلام پزشکی و جولان سودجویان

به گزارش سرویس سلامت باریش نیوز، در یک سال گذشته به لطف نوسان‌های موجود در فضای اقتصادی کشور بسیاری از بازارهای طعم تلخ افزایش بی‌رویه و غیرمنطقی قیمت‌ها را تجربه کرده و مردم را با مشکلات بسیاری روبرو کردند.

در این بین نوسان قیمت در بازار دارو و اقلام پزشکی موضوعی است که به سبب اهمیت و رابطه آن با جان انسان‌ها بیشتر از هر موضوع دیگر خانواده هایی را که بیماری در منزل و یا مراکز درمانی دارند آزار می دهد.

نبود ثبات قیمت از یک سو، ارائه قیمت‌های سلیقه ای از سوی عاملین فروش داروها و یا اقلام پزشکی از سوی دیگر در سایه نبود نطارت های جدی و بازدارنده فقط عرصه سودجویی را برای کسانی فراهم کرده است که انگار قرار است کیسه‌های خود را از جیب‌های خالی خانواده بیماران پر کنند.

در آذربایجان غربی هم داروخانه‌های بسیاری با اعمال قیمت ماژیکی بر روی داروها و اقلام درمانی برای بیشتر شدن سودشان دست در جیب مردم کردند تا این فرموده رهبری که گفتند ما می خواهیم اگر کسی بیماری در خانه دارد غیر از رنج بیکاری رنج دیگری نداشته باشد تنها در حد یک حرف باشد و برای بسیاری از پزشکان و متولیان فروش در بخش پزشکی مفهوم عملی نداشته باشد.

نادیده گرفتن تخلفات حوزه درمان و پزشکی تا کی ادامه دارد؟

پورعطا از مخاطبان باریش نیوز در پیامی به این پایگاه خبری با گلایه از اینکه دیگر در جامعه انصاف معنی ندارد گفته است: روز گذشته برای خرید یک عدد مچ بند طبی به یکی از فروشندگان  لوازم پزشکی و طبی مراجعه کردم قیمت روی جلد ۳۵۴۰۰۰ ریال درج شده در حالی که مبلغ آن توسط فروشنده ۷۰۰۰۰۰ریال اعلام و دریافت شد.

این مخاطب با ارسال تصاویری که گفته اش را تائید می کند معتقد است تا زمانی که نظارت ها در این حوزه جدی و بازدارنده نباشد هرکس هر جور که دلش خواست و به نفعش بود روی اقلام درمانی و پزشکی قیمت می گذارد.

پورعطا با طرح این سوال که کدام یک از ارگان هاو دستگاه های دولتی مسئول نظارت و رسیدگی به تخلفات حوزه پزشکی هستند، خاطرنشان کرده است: آیا وقت آن نرسیده که دستگاه‌های نظارتی و مسئول از حمایت‌های همه جانبه از این افراد دست بردارند، تاکی می خواهند حمایت کنند لطفا به فکر این مردم مظلوم باشند که خاک خورده انقلاب بوده و هستند.

تفاوت قابل تأمل قیمت روی جلد دارو با فیش داروخانه!

مخاطب دیگری که به نام محمدرضا با ارسال تصویری با گلایه از تفاوت قیمت‌های روی جلد دارو هزینه ای که داروخانه‌ها دریافت می‌کنند، گفته است: از داروخانه دارو گرفتیم تفاوت قیمت روی جلد و فیش در قیمت چیزی نیست که بتوان آن را نادیده گرفت.

وی با بیان اینکه متاسفانه نهاد و یا مرجعی خاصی نیست که پاسخگوی مشکلات مردم در ایت مورد باشد، گفته است: خانواده هایی که بیمار دارند به اندازه کافی رنجشان زیاد است و تامین هزینه دارو آنهم در این شرایط اقتصادی واقعا سخت است حال آنکه باید هر دفعه با یک قیمت متفاوت همان دارو را آنهم اگر موجود باشد خریداری کنیم.

مردم پیگیر شکایت خود در رابطه با قیمت دارو از معاونت غذا و دارو باشند

صادق اسمعیل زاده، مدیر درمان بیمه تأمین اجتماعی آذربایجان غربی در گفت‌و‌گو با خبرنگار باریش در رابطه با تخلف قیمت‌ها در بخش فروش دارو  اظهار کرد: قیمت دارو براساس اعلام وزارت بهداشت تعیین می‌شود و موضوعی سلیقه‌ای نمی‌تواند باشد و قیمت دارو برروی سامانه سازمان تامین اجتماعی نیز منتشر می‌شود.

وی با بیان اینکه داروسازها ملزم به رعایت قیمت اعلامی از سوی سازمان بهداشت هستند، تصریح کرد: ممکن است برخی پزشکان برند خاصی برای یک  داروی خاص را که جزو فارماکوپه نیست برای بیماران تجویز کنند که جزو تعهدات بیمه نیست.

اسمعیل زاده در تشریح این مطلب گفت: به طور مثال داروی فشار خونی که تولید داخلی آن وجود دارد اما پزشکی اصرار بر تجویز همان دارو با برند غیر داخلی دارد که به تبع داروخانه مابه‌‍‌‌‌التفاوت قیمت دارو را از بیمار دریافت می‌کند.

این مقام مسئول افزود: اگر مرکزی در ارائه دارو خودداری کرده و یا برخی از داروها را با بیمه ارائه کرده و از ارائه برخی داروها خودداری کند به منزله لغو قرارداد با تامین اجتماعی است و نمی‌تواند تعهدات را به طور سلیقه‌ای تغییر دهد.

مدیر درمان بیمه تأمین اجتماعی آذربایجان غربی با تاکید بر این مطلب که سازمان ملزم به رعایت دستورالعمل های وزارت بهداشت است، اظهار کرد: اگر فردی در مورد قیمت دارو دچار مشکل شده و شکایتی داشته باشد می‌تواند به طور مستقیم حقوق خود را از طریق معاونت دارو و درمان پیگیر کند و موضوع در این معاونت باید بررسی شده و نتیجه اعلام می‌شود.

چیزی که عیان است  چه حاجت به بیان است

گرچه همیشه مسئولان وعده نظارت و بازرسی در بخش توزیع و فروش دارو و اقلام پزشکی را مانند خیلی از صنف‌های دیگر می‌دهند اما ضرب‌المثل قدمی گفته است :«چیزی که عیان است چه حاجت به بیان است» اگر نظارت‌ها آنقد که مسئولان ادعا دارند جدی است چرا مردم هنوز باید برای تامین حداقل‌های دارویی با مشکل اعمال قیمت‌های سیلقه‌ای مواجه شوند

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید