14:17|جمعه, فروردین 31 ,1403
تاریخ انتشار: 27 مرداد 1398 - 07:53
کد خبر: 12723
باریش گزارش می‌دهد:

پویایی حمل و نقل عمومی توسعه شهری را در پی دارد

پویایی ناوگان حمل و نقل عمومی از جمله تاکسی و اتوبوس می تواند با کاهش حجم ترافیک نقش مهمی در توسعه شهری پایدار داشته باشد، امری که باید در چشم انداز بلندمدت مسئولان مورد توجه جدی قرار گیرد.
پویایی حمل و نقل عمومی توسعه شهری را در پی دارد

به گزارش سرویس اجتماعی باریش نیوز، یکی از مهمترین بخش در توسعه و مدرنیته شدن شهرها، توجه به توسعه و نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی است.
در شهر ارومیه ناوگان حمل و نقل عمومی از وضعیت قابل قبولی برخوردار نیست و باید در راستای هوای پاک و توسعه شهری بیش از پیش مورد توجه قرار گیرد.
80 درصد ناوگان حمل و نقل عمومی شهر ارومیه فرسوده است
سعید موسوی، معاونت نظارت و پایش محیط زیست آذربایجان غربی در گفت‌وگو با سرویس اجتماعی باریش نیوز اظهار کرد: اتوبوس‌های فرسوده به دلیل تولید آلایندگی‌های بالا آلودگی‌های فراوانی دارند و به محیط زیست آسیب می‌رسانند.
وی با بیان اینکه هم اکنون در سطح شهر بالا 80 درصد اتوبوس‌ها فرسوده هستند گفت: اتوبوس‌های فرسوده معمولا آلاینده های بیشتری نسبت به دیگر وسایل نقیه در محیط پخش می‌کنند.
این مقام مسئول ادامه داد: در بیشتر مواقع برای کاهش آلاینده های محیط توصیه می‌شود شهروندان از حمل و نقل عمومی استفاده کنند اما گاهی شاهد آسیب‌رسانی چند برابر اتوبوس‌ها به عنوان وسایل حمل و نقل عمومی به محیط زیست هستیم.
موسوی در رابطه با اصلی‌ترین گازهای موجود در آلاینده ها خاطر نشان کرد: ذرات معلق و هیدروکربن از اصلی ترین گازهای موجود در آلاینده‌ها هستند.
وی افزود: رانندگان باید در کنار بهسازی اتوبوس‌ها فیلترهای مناسبی برای کاهش آلاینده‌ها استفاده کنند.
معاونت نظارت و پایش محیط زیست آذربایجان غربی گفت: آلاینده ها در بروز بیماری های مانند قلبی عروقی و ریوی تاثیر به سزایی دارند.
240 میلیارد ریال برای نوسازی ناوگان اتوبوسرانی ارومیه تصویب شد
محمدرضا علیزاده امامزاده، رئیس شورای اسلامی شهرارومیه در گفت‌‌وگوبا سرویس اجتماعی باریش نیوز اظهار کرد: تا پایان سال گذشته ١١٠ دستگاه اتوبوس توسط بخش خصوصی نوسازی و بهسازی شده و پیش‌بینی می‌شود ٨ دستگاه اتوبوس ملکی نوسازی و وارد چرخه حمل و نقل عمومی شود.
علیزاده در رابطه با اینکه شرکتی از ترکیه به صورت پایلوت یک دستگاه اتوبوس را مورد نوسازی قرار داده است گفت: مراتب رضایت کار آن شرکت حاصل شده و برای نوسازی ١٠ دستگاه از اتوبوس‌های ملکی با این شرکت قرارداد بسته می‌شود.
این مسئول بیان اینکه از بین اتوبوس‌های بخش خصوصی نیز تعمیرات، نوسازی و بازسازی بدنه، صندلی و کف بر عهده بخش خصوصی است، افزود: اولویت نوسازی با اتوبوس‌های ملکی است و با توجه به تعطیلی مدارس و دانشگاه‌ها تا آغاز سال تحصیلی جدید اولویت نوسازی با اتوبوس‌های ملکی است.
وی افزود: این روند تا پایان سال جاری ادامه دارد و همچنین اعتبار نوسازی برای هر دستگاه اتوبوس ملکی حدوداً بین ٣٠٠ تا ٣۵٠ هزار تومان سرشکن می گردد.
علیزاده در رابطه با فعالیت اتوبوس‌ها خاطرنشان کرد: در حال حاضر ٢٩٣ دستگاه اتوبوس بخش خصوصی و ۴٩ دستگاه اتوبوس بخش ملکی در سطح شهر فعالیت می‌کنند.
رئیس شورای اسلامی شهر ارومیه در پایان با اشاره به اینکه در ردیف بودجه سازمان حمل و نقل بار و مسافر در سال ٩٨ برای طرح کمک به اتوبوسرانی رقمی بالغ بر ٢۴٠ میلیارد ریال مصوب شده است، گفت: کارشناسان محیط زیست سطح آلایندگی اتوبوس ها را بررسی و گزارش‌های لازم را در زمینه معاینه فنی و مضرات احتمالی زیست محیطی آنها ارائه می‌کنند.
مردم به دلیل فرسودگی ناوگان حمل و نقل عمومی رغبتی برای استفاده از آن ندارند
یکی از شهروندان ارومیه‌ای در گفت‌وگو با خبرنگار باریش نیوز، گفت: فرسوده بودن ناوگان حمل و نقل عمومی باعث شده تا مردم علاقه‌ای برای استفاده از آن را نداشته باشند.
وی افزود: اگر مسئولان متوالی ناوگان حمل و نقل عمومی را ساماندهی کنند مردم نیز برای استفاده از آن علاقه نشان می‌دهند که در این صورت استفاده از خودرو شخصی کاهش می‌یابد و شاهد کاهش ترافیک شهری نیز خواهیم بود.
طبق آمار کشوری سن استاندارد ناوگان حمل و نقل عمومی 10 سال است اما ناوگان حمل و نقل عمومی ارومیه در مرز 13 سال قرار گرفته است.
ساماندهی و جایگزینی ناوگان حمل و نقل عمومی در سطح شهر ارومیه تا حد زیادی در جلوه شهر و جلوگیری از آلودگی هوا همچنین توسعه شهری مؤثر است که امیدواریم با تمهیدات مسئولان متوالی شاهد نوسازی و گسترش ناوگان حمل و نقل عمومی در شهر ارومیه باشیم.

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید