18:47|پنجشنبه, اردیبهشت 06 ,1403
تاریخ انتشار: 26 مرداد 1398 - 05:07
کد خبر: 12707
یادداشت:

پایانه‌های مرزی نقطه عطف شکوفایی اقتصاد آذربایجان‌غربی

آذربایجان غربی به دلیل موقعیت ویژه جغرافیایی و هم‌مرز بودن با سه کشور و به سبب آن مبادلات مرزی و تردد از ظرفیت‌ بالایی برای ارزآوری و اشتغال‌زایی منطقه برخوردار بوده و استفاده بهینه از این موقعیت توجه جدی مسئولان را می‌طلبد.
پایانه‌های مرزی نقطه عطف شکوفایی اقتصاد آذربایجان‌غربی

به گزارش سرویس اقتصادی باریش نیوز، آذربایجان غربی دارای پنج پایانه مرزی، 9 گمرک، بازارچه و 967 کیلومتر مرز مشترک با جمهوری نخجوان، عراق و ترکیه دارد.

برای فراهم کردن زمینه اشتغال‌زایی و توسعه اقتصادی استان باید با کشور‌های همسایه به ویژه کشورهای همسایه آذربایجان‌غربی مبادلات اقتصادی داشته و به این امر ضروری دقت داشته باشیم.

از آنجایی که آذربایجان غربی به ‌واسطه ترکیه تنها استان نزدیک به اتحادیه اروپاست و در واقع حلقه اتصال ایران به بازار اتحادیه اروپا مرزهای این استان است و همچنین باید در نظر داشت که ظرفیت قابل توجه منطقه آزاد ماکو از جمله مزیت‌های آذربایجان‌غربی به‌شمار می‌رود.

دقت به امر مبادلات اقتصادی با کشور‌های همسایه ضروری است و باید ضمن توجه به نقش واسطه‌ای، فراهم سازی مواد اولیه موردنیاز داخلی و ایجاد دریچه‌ای برای مبادلات محصولات تولیدی توجه ویژه به مقوله ساماندهی و مدیریت یکپارچه مبادلات و حداقل سازی پیامدهای منفی آن صورت گیرد.

از جمله روش‌های نقش آفرینی در تجارت جهانی، گسترش تبادلات بین مرزی است و باید این مسئله را در نظر داشت که یکی از راه‌های گسترش همکاری‌های منطقه‌ای ایجاد بازارچه‌های مرزی است و به‌ عنوان بخشی از یک راه‌ حل اقتصادی برای کاهش بحران‌های منطقه‌ای، می‌تواند در مناطق مرزی ثبات ایجاد کند.

به گفته ارسلان شکری، مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای آذربایجان‌غربی در گفت‌وگو با سرویس اقتصادی باریش نیوز، آذربایجان‌غربی دارای 5 مرز بازرگان، رازی، تمرچین، سرو و پلدشت است، پس این مرز‌ها می‌تواند در زمینه رشد و پیشرفت استان بسیار مثبت تلقی شوند.

شکری بیان کرد که در سال گذشته 4 میلیون نفر از مرزهای این استان تردد کرده بودند و باتوجه به افزایش این آمار در سال جاری آذربایجان‌غربی نسبت به جذب گردشگر نیز می‌تواند مثبت باشد.

با توجه به آمارهای سال گذشته 1میلیون و 500 نفر از مرز بازرگان یک میلیون و 200 نفر از مرز رازی حدود 800 نفر هم مرز تمرچین و بقیه از مرز سرو و پلدشت تردد کرده‌اند که این یک گام مثبت در حوزه جذب گردشگر و پیشرفت اقتصادی است.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای آذربایجان‌غربی بیان کرده است که در سال جاری در مرز‌های بازرگان، رازی و تمرچین افزایش یافته است و این بیانگر نقش پایانه های مرزی در توسعه استان است که باید مورد توجه قرار گیرد.

با توجه به سخنان مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای آذربایجان‌غربی به این نتیجه می‌رسیم که در سال جاری نسبت به سال گذشته شاهد رشد و پیشرفت ظرفیت‌های مرزی هستیم که با توجه به ظرفیت‌ها این اقدامات برای مرز‌های استان کافی نیست و باید بیشتر از هر زمان دیگر برای پیشرفت استان و کشور خود تلاش کنیم زیرا مرز‌ها راه‌های ارتباطی با کشورهای همسایه و گامی مثبت در زمینه رشد اقتصادی باشد.

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید