17:14|پنجشنبه, اردیبهشت 06 ,1403
تاریخ انتشار: 23 مرداد 1398 - 05:32
کد خبر: 12677

نبود صنایع تبدیلی رنج پایدار برتن اقتصاد کشاورزی آذربایجان‌غربی

نبود صنایع تبدیلی رنجی که سالها تن نحیف اقتصاد کشاورزی آذربایجان‌غربی را علیرغم دارابودن ظرفیت‌های بالقوه در بخش کشاورزی و باغداری رنجانده است.
نبود صنایع تبدیلی رنج پایدار برتن اقتصاد کشاورزی آذربایجان‌غربی

به گزارش سرویس اقتصادی باریش نیوز، یکی از مطالبات جدی در بخش کشاورزی آنهم در استانی که پایه اصلی اقتصادش بر مدار کشاورزی و باغداری می چرخد، وجود صنایع تبدیلی است تا با جلوگیری از خام فروشی محصولات در بازارهای داخلی و یا خارجی سهم سرانه کشاورز در این استان به جای رفتن در جیب دلالان عاید خودشان شود.

کمبود و یا نبود صنایع تبدیلی باعث شده است برخی از محصولات کشاورزی راهی به بازارهای فروش پیدا نکنند و یا در باغات و زمین‌های زراعی به حال خود رها شوند و یا به دست واسطه‌گرها سپرده شود تا حداقل هزینه‌هایی که کشاورز برای رسیدن محصول انجام داده است، برگشت داده شود.

سیاست دولت ایجاد اشتغال پایدار و مدرن است

رضا حسینی، معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استاندار آ‌ذربایجان غربی در هیجدهمین جلسه کارگروه اشتغال استان، نبود صنایع تبدیلی را یکی از مشکلات فراروی توسعه کشاورزی دانسته و گفته است: سیاست دولت ایجاد اشتغال پایدار و مدرن است.

وی در همین جلسه عنوان کرده است سیاست استان وام دادن به مشاغل سنتی نبوده و دولت به دنبال ایجاد مشاغل پایدار و مدرن است

‌حسینی ادامه داده است: تا ٧ ماهه اول سال ٩٨ پرداخت‌های بانکی به دلیل حفظ منابع استان بر اساس شاخص‌های شهرستانها، رقابتی انجام خواهد شد.

معاون امور اقتصادی استانداری آذربایجان غربی با انتقاد از خام فروشی محصولات کشاورزی تولیدی  استان معتقد است: نبود صنایع تبدیلی و تکمیلی و عدم حمایت از  طرح‌های بخش صنایع تبدیلی از مشکلات اصلی توسعه کشاورزی مدرن در استان است.

جولان دلالان در نبود صنایع تبدیلی کشاورزی

خلیلی از کشاورزان ارومیه در رابطه با مشکل این صنف به خبرنگار باریش نیوز گفت: کشاورز در طول سال بیش از 8 ماه برای رسیدن محصول در سرما و گرما تلاش می‌کند اما هنگام فروش و عرضه با بازار که می‌رسد دلالان سعی دارند با کمترین قیمت آن را خریداری کنند.

این کشاورز که بیش از 4 هکتار باغ و زمین زارعی دارد؛ معتقد است اگر واسطه‌ها در این بخش حذف شود و کشاورز بتواند مستقیم بتواند محصول خود را به کارخانجات بفروشد، حال و روز کشاورزان خیلی بهتر از این می‌شود.

خلیلی همچنین کمبود کارخانجات و صنایع تبدیلی استان را یکی از دلایل اصلی متضرر شدن کشاورزان و باغداران دانست و خاطرنششان کرد: در برخی مواقع چون کارخانه‌ای برای فراوری محصول وجود ندارد، دلالان با قیمت‌هایی خیلی پایین محصول را می‌خرند تا به استانهای دیگر ارسال کنند، کشاورز اگر بفروشد و یا نفروشد هم فرقی به حالش ندارد چون در هر دو صورت متضرر است و حتی هزینه آبیاری و کود و سم محصول نیز باز نمی‌گردد.

۱۵۰ هزار تن سیب درختی استان به مصارف کارخانه‌های صنایع تبدیلی می‌رسد

رسول جلیلی، رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی اظهار کرد: تلاش جهاد کشاورزی بر ساماندهی مراکز خرید و جمع آوری سیب درختی و کاهش ضایعات در رساندن محصول به صورت بهداشتی به محل فراوری و کارخانه‌های صنایع تبدیلی است و در این راستا تجمیع مراکز جمع آوری سیب به منظور نظارت بیشتر بر نحوه خرید محصول ضروری است.

جلیلی افزود: با توجه به اینکه امسال زمان سال آوری باغ‌های سیب درختی استان است و براساس برآوردهای انجام شده در حدود ۱۵۰ هزار تن از محصول تولیدی سیب درختی استان به مصارف کارخانه‌های صنایع تبدیلی خواهد رفت، ساماندهی مراکز خرید کنار جاده‌ها قبل از فصل برداشت بیش از پیش ضرورت دارد.

وی اضافه کرد: دپوی غیر بهداشتی سیب درختی صنعتی در حاشیه جاده‌ها باعث مخدوش شدن چهره کشاورزی آذربایجان غربی به عنوان قطب تولید سیب درختی در کشور می‌شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی گفت: ساماندهی مراکز خرید و فروش سیب صنعتی نیازمند مشارکت فعال کشاورزان و مساعدت کارخانجات صنایع تبدیلی و تکمیلی در دریافت هر چه سریع‌تر محصول و فراوری آن است.

آذربایجان غربی در حالی از کمبود صنایع تبدیلی در استان رنج می‌برد که به اذعان مسئولان و به گواه تولید سرانه محصولات کشاورزی و باغبانی از قطب‌های برتر کشور محسوب می‌شود و در تولید برخی از محصولات استراتژیک جزو رتبه‌های برتر است ولی صد حیف که این نعمت به دلیل برخی از کم کاری ها و نداشتن دوراندیشی مسئولان همچنان در سایه غفلت است و آنچنان که باید سودش عاید رونق زندگی مردم در این استان نمی‌شود.

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید