10:35|جمعه, فروردین 31 ,1403
تاریخ انتشار: 20 مرداد 1398 - 07:06
کد خبر: 12661
باریش گزارش می‌دهد:

توانمندی‌هایی که با نادیده گرفتن تباه می‌شود

قشر جوان با توانمندی در عرصه‌های مختلف نقش بسیار مهمی در راستای شکوفایی و رشد اقتصادی در آذربایجان‌غربی را دارد اما امروزه کم توجهی به ظرفیت جوانان پیشرفت و توانمندی آنان را تباه کرده است.
توانمندی‌هایی که با نادیده گرفتن تباه می‌شود

به گزارش سرویس اجتماعی باریش، جوانان در آغاز اشتغال و شروع به کار در حرفه‌ای که خواسته یا ناخواسته به سمت آن می‌روند با چالش‌های مختلفی مواجه هستند.
 در شرایط فعلی بیکاری جوانان در جامعه به معضل بسیار بزرگی تبدیل شده است و شاید گفت چالش‌های پیش رو در بازار کار، آنان را در راستای رسیدن به اهدافشان بی‌انگیزه کرده است.
به منظور آگاهی از وضعیت اشتغال جوانان همچنین کاهش آمار بیکاری در آذربایجان‌غربی باید از فرصت‌های موجود در راستای ایجاد اشتغال استفاده و جوانان را در این مسیر حمایت و راهنمایی کرد که این امر تنها با حمایت مسئولان میسر خواهد شد.
بروکراسی پیچده ادارات باعث کاهش انگیز جوانان می‌شود
الهام فارغ التحصیل رشته کشاورزی در گفت‌وگو با خبرنگار باریش نیوز در خصوص مشکلات خود در راستای ایجاد کارآفرینی و اشتغال این چنین گفت: حدود دو سال است که تحصیلات دانشگاهی خود را تمام کرده‌ام و به دلیل علاقه‌ای که به رشته خود دارم برای فعالیت در زمینه کشاورزی و ایجاد کشت گلخانه اقدام کردم.
وی افزود: برادرم نیز به دلیل اشتیاق زیادی که برای راه‌اندازی کشت گلخانه‌ای و اشتغال کشاورزی دارد من را در این مسیر همراهی می‌کند اما در حال حاضر حدود 3 ماه از زمان اقدام ما برای دریافت مجوز و وام اشتغال زایی می‌گذرد ولی همچنان به نتیجه قابل توجه نرسیده‌ایم.
الناز گفت: رفت‌وآمد بیش از حد به ادارات انگیز جوانان را در مسیر پیشرفت و توسعه کاهش می‌دهد از این رو امیدواریم مسئولان فکری به حال جوانانی که در مسیر توسعه کارآفرینی در تلاش و تکاپو هستند داشته باشند. 
 موانع تولید و اشتغال جوانان باید در مقام عمل اجرا و رفع شود
حجت‌الاسلام محمد جواد شبستری، نماینده مردم آذربایجان غربی در مجلس خبرگان رهبری در گفت‌وگو با سرویس سیاسی باریش اظهار کرد: در مسیر آغاز فعالیت تولید کنندگان موانع زیادی وجود دارد و در جهت حمایت و رفع موانع کار تولیدی باید اهتمام جدی از سوی دولت و مجلس انجام شود.
وی افزود: اولین مانع در راه‌اندازی کارهای تولیدی بحث بروکراسی اداری است وقتی یک تولیدکننده و سرمایه گذار بخواهد قدمی برای کار تولیدی بردارد در همان ابتدای کار باید دالان پیچیده‌ای از کارهای اداری را طی کند و این نیاز به این دارد که مجلس و دولت باید هم فکری کرده و این کار را تسهیل کنند.
حجت‌الاسلام شبستری ادامه داد: وقتی تولیدکنندگان در آغاز کار تولیدی با حجم بسیار زیادی از بروکراسی اداری مواجه می‌شوند از ادامه کار صرف نظر کرده و از سرمایه گذاری و ایجاد اشتغال اجتناب می‌کنند.
وی عنوان کرد: حمایت از تولید کنندگان اهمیت زیادی دارد و نباید رفع موانع در حد حرف و شعار باشد بلکه باید در مقام عمل نگاه ویژه‌ای به این مسئله صورت گیرد.
شبستری بیان کرد: بانک‌ها نیز در حیطه وظایف بانکی و ارائه تسهیلات و وام‌های مختلفی که در اختیار افراد قرار می‌دهند به صورت عمده به سمت تولید هدایت کنند تا تولیدکنندگان بتوانند از امکانات بانک‌ها نیز برخوردار شوند.
نماینده مردم آذربایجان غربی در مجلس خبرگان رهبری در پایان گفت: مشکلاتی که در حال حاضر تولید را با خلل مواجه کرده است با تدبیر، رایزنی و برنامه‌ریزی‌های اساسی قابل حل است باید زمینه برای رایزنی با تولیدکنندگان و حل مشکلات آنان فراهم شود تا در سال جاری که به عنوان سال رونق تولید نام گذاری شده است قدم‌های قابل توجهی در راستای رونق تولید برداشته شود چرا که تولید کنندگان سهم بسزایی در شکوفایی اقتصاد کشور دارند.
زمینه اشتغال مستقیم 3400 نفر در آذربایجان‌غربی فراهم می‌شود
معصوم علی‌اکبری، معاون امور صنایع سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان‌غربی اظهار کرد: بر اساس جواز تاسیس‌های صادره در سال جاری، زمینه اشتغال مستقیم برای سه هزار و 462 نفر فراهم می‌شود.
وی بیان کرد: تا تیر ماه امسال، تعداد پروانه‌های صادره برای واحدهای صنعتی به بهره‌برداری رسیده 39 فقره بوده که نسبت به مدت زمان مشابه 117 در صد رشد داشته است.
معاون امور صنایع سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان‌غربی در ادامه با اشاره به میزان سرمایه‌گذاری صنعتی در استان گفت: سرمایه‌گذاری در حوزه صنعت آذربایجان‌غربی نسبت به مدت زمان مشابه سال گذشته، با 209 درصد افزایش روبرو بوده است.
وی همچنین افزود: تا تیر ماه سال جاری، تعداد 188 فقره جواز تاسیس برای ایجاد واحدهای صنعتی جدید در استان با حجم سرمایه‌گذاری هفت هزار و 523 میلیارد ریال صادر شده است.
علی‌اکبری با اشاره به سرمایه‌گذاری واحده‌های بهره‌برداری شده امسال بیان کرد: تاکنون 39 واحد صنعتی با حجم سرمایه‌گذاری 652 میلیارد ریال به بهره‌برداری رسیده که از لحاظ حجم سرمایه گذاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته 209 درصد رشد داشته است.
معاون امور صنایع سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان‌غربی  با اشاره به تعداد اشتغال‌آفرینی واحده‌های به بهره‌برداری رسیده امسال اظهار کرد: با بهره‌برداری 39 واحد صنعتی برای 377 نفر به طور مستقیم زمینه اشتغال فراهم شد که با رشد 74 درصدی همراه شده است.
استفاده از ظرفیت جوانان توانمند در راستای ایجاد اشتغال و کارآفرینی بیش از پیش باید مورد توجه مسئولان قرار گیرد تا شاهد توسعه و رشد اقتصادی در آذربایجان‌غربی باشیم.
امیدواریم نهادهای مربوطه توجه ویژه‌ای به اشتغال جوانان داشته باشند و آنان را در راه رسیدن به اهدفشان همراهی و حمایت کنند.

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید