08:17|سه شنبه, فروردین 28 ,1403
تاریخ انتشار: 17 مرداد 1398 - 06:13
کد خبر: 12636
باریش گزارش می‌دهد:

بوم‌گردی اشتغال پنهان در دل روستاها

توسعه اقامتگاه‌های بوم‌گردی با توجه به ظرفیت بکر گردشگری آذربایجان‌غربی حلقه گمشده توسعه اقتصاد در مناطق روستایی می‌تواند باشد.
بوم‌گردی اشتغال پنهان در دل روستاها

به گزارش سرویس اقتصادی باریش نیوز، صنعت گردشگری امروزه در بسیاری از کشورهای جهان مورد توجه قرار گرفته و گردش مالی چشم‌گیری در این زمینه صورت می‌گیرد از این رو در بسیاری از کشورها هم اکنون سرمایه‌گذاری‌های عظیمی برای استفاده از پتانسیل‌های گردشگری به ویژه در مناطق روستایی به دلیل تنوع اقلیمی و فرهنگی صورت گرفته است.

آذربایجان غربی از جمله استان‌هایی است که به داشتن اقلیم منحصر به فرد در بخش روستایی می‌تواند ظرفیت‌های بسیاری برای گردشگری ایجاد کند و اینکونه مسیر را برای کاهش آمار بیکاری و افزایش درامد سرانه استان هموار کند به شرط آنکه هم مردم و مسئولان در کنار هم پای کار باشند و از این فرصت استفاده کنند.

صدور مجوز راه‌اندازی اقامتگاه‌های بوم‌گردی جدید در استان

ودود فخاری، مسئول اقامتگاه‌های بوم‌گردی میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان‌غربی با بیان اینکه در حال حاضر ۱۹ اقامتگاه بوم‌گردی در استان وجود دارد، افزود: سه واحد که در هفته دولت به بهره برداری می‌رسد در شهرستان‌های سردشت، اشنویه و شاهین‌دژ قرار دارد.

وی اضافه کرد: مجوز راه‌اندازی سه اقامتگاه بوم‌گردی دیگر نیز صادر شده که در ماه‌های آتی شاهد راه‌اندازی آنها خواهیم بود.

این مسئول خاطرنشان کرد: پیش‌بینی می‌شود تا پایان سال جاری، ۹ واحد اقامتگاه بوم‌گردی در آذربایجان‌غربی راه‌اندازی شود که در این صورت این استان صاحب 31 اقامتگاه می‌شود.

فخاری ادامه داد: در حال حاضر ۶ اقامتگاه بوم‌گردی درتکاب، سه اقامتگاه در هرکدام از شهرهای مهاباد و سردشت، ۲ اقامتگاه بوم‌گردی در ارومیه و یک اقامتگاه در هرکدام از شهرهای پیرانشهر، اشنویه، نقده، ماکو و خوی قرار دارد.

مسئول اقامتگاه‌های بوم‌گردی میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان‌غربی ادامه داد: برای سوق دادن روستائیان به سمت راه‌اندازی اقامتگاه‌های بوم‌گردی کلاس‌های آموزشی برای شوراهای اسلامی روستا برگزار می‌شود و  ماندگار ساختن روستاییان در روستاها و جلوگیری از خالی شدن آنها از اهداف مهم راه اندازی اقامتگاه های بوم‌گردی است.

ایجاد اقامتگاه‌های بوم‌گردی اطراف مجموعه تخت سیلمان تکاب

امیر مطلوبی، رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری تکاب گفت: اقامتگاه‌های بوم گردی این شهرستان در روستاهای نصرت آباد و بابا نظر در اطراف مجموعه میراث جهانی تخت سلیمان واقع شده و فضایی مطلوب و مناسب برای اقامت گردشگران و مسافران در این شهرستان ایجاد کرده است.

وی افزود: احداث و توسعه اقامتگاه‌های بوم گردی در اطراف مجموعه تاریخی تخت سلیمان طی یک سال گذشته مورد توجه مسئولان بوده که در همین راستا یک واحد اقامتگاه بوم‌گردی با ظرفیت اسکان 80 گردشگر در چشم‌انداز مشرف به کوه میان تهی زندان سلیمان افتتاح شد.

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری تکاب گفت با اشاره به تأثیر مطلوب اقامتگاه‌های بوم گردی در جذب گردشگران داخلی و خارجی به مجموعه میراث جهانی تخت سلیمان یادآور شد: اقامتگاه‌های بوم‌گردی این شهرستان با الهام از عناصر و مؤلفه‌های کهن تاریخی و رسم‌ها و آیین‌های بومی منطقه ساخته شده و مسافران و گردشگرانی که در اقامتگاه‌های بوم گردی اسکان می‌یابند ضمن آشنایی با آداب و سنن پیشینیان این منطقه از خوراکی‌ها و غذاهای محلی نیز بهره‌مند می‌شوند.

پرداخت تسهیلات کم‌بهره به اقامتگاه‌های بوم‌گردی روستایی

منوچهر رزمجو معاون سرمایه‌گذاری توسعه روستایی ریاست جمهور نیز در این رابطه گفت: جشنواره‌های فرهنگی ورزشی روستاها یا  رویدادهای استارت‌آپی در کشور با موضوع گردشگری روستایی را در نظر داریم که برگزار کنیم.

این مسئول افزود: در حوزه مربوط به تسهیلات و ایجاد اشتغال روستاییان در چهار دهه اخیر اقدامات خوبی شده است اما واقعیت این است که این خدمات به رغم ضرورت نتوانسته موجب پایداری روستاییان شود.

وی معتقد است ترک روستاییان از شهرها تنها به روستاها آسیب نزده بلکه حاشیه‌نشینی در شهرها را به وجود خواهد آورد، در دولت دوازدهم این ضرورت احساس شد و اعتبارات و تسهیلات مناسبی در اختیار روستاییان قرار گرفت.

معاون سرمایه‌گذاری توسعه روستایی ریاست جمهور در پایان خاطرنشان کرد: اقامتگاه‌های بوم‌گردی در مناطق مرزی، با ۶ درصد و اقامتگاه‌های بومی در سایر روستاها با ۴ درصد سود، وام دریافت می‌کنند.

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید