10:37|شنبه, اردیبهشت 01 ,1403
تاریخ انتشار: 09 مرداد 1398 - 05:03
کد خبر: 12576
یادداشت:

آرتمیا، طلای سرخ دریاچه ارومیه

افزایش تراز آب دریاچه ارومیه در سال جاری، موجب حیات مجدد آرتمیا، تنها موجود زنده در دومین دریاچه شورجهان شده است، که می‌توان از آن به عنوان طلای سرخ برای تحول اقتصاد کشاورزی آذربایجان غربی بهره برد.
آرتمیا، طلای سرخ دریاچه ارومیه

به گزارش سرویس اجتماعی باریش نیوز، باتوجه به شرایط اقتصادی خاص آذربایجان‌غربی و فرصت‌های بسیاری که در این استان برای اجرای فعالیت‌های اقتصادی وجود دارد و این طریق می‌توان شغل‌های بسیاری را جایگزین کشاورزی و باغداری با درآمد خوب برای منطقه کرد.

پرورش آرتمیا از جمله این جایگزین‌ها است که با توجه به ظرفیت‌های دریاچه‌ارومیه می‌تواند ‌به عنوان گامی مثبت در این عرصه شناخته شود.

«آرتمیا»، جانور قرمز رنگ كوچكی است كه در همه جای دریاچه ارومیه به وفور یافت می‌شود. میگوی آب شور یا همان آرتمیا موجود ظریف و کوچکی از رده سخت پوستان که در آب‌های شور زیست می کند و منبع تغذیه آن ذرات کمتر از ۵۰ میکرون است.

جانور به ظاهر کوچک که یکی از ثروت‌ها و ظرفیت‌های منحصربه فرد دریاچه ارومیه است می‌تواند تاثیرات فراوانی در اقتصاد یک منطقه داشته باشد. از آنجایی که تکثیر میگو، ماهیان خاویاری، ماهیان دریایی و زینتی که در مرحله اولیه رشد هستند و در مرحله لارو یا همان نوزاد، این موجودات برای رشد به آرتمیا نیاز دارند به نحوی که اگر امروز آرتمیا از سیستم تغذیه آبزیان حذف شود، صنعت آبزی‌پروری با مشکل مواجه و از بین خواهد رفت.

وابستگی جانوران دریایی به آرتمیا می‌تواند اشتغالزایی خوبی در این زمینه به وجود بیاورد و جایگزین صنعت کشاورزی شود. با توجه به اینکه ارزش اقتصادی تکثیر آبزیان ذکر شده بسیار بالا است، پس می‌توان فهمید آرتمیا یک محصول استراتژیک و زیربنایی در صنعت آبزی پروری است.

اگر گام‌های مثبت در این سو برداشته شوند به راحتی می‌توان حتی این آبرزی سخت پوست ریزاندام را به دیگر نقاط جهان صادر کرد. به طور میانگین هر کیلو آرتمیا از نظر ریالی برابر با 200بشکه نفت است که صادر می‌شود.

با این گام جوانان جویای کار از بیکاری رهایی می‌یابند و با فعالیت در این بخش رو به آینده قدم برمی‌دارند. اما این نیز نیازمند دانش است که باید با فراگرفتن و استفاده درست از آن، نیاز اول صنعت تولید آبزی پروری یعنی آرتمیا را رفع کرد.

 دانشگاه‌ها مکان‌های خوبی برای آموزش دانش‌های مورد نیاز این صنعت است. در ایران سالیانه بیش از ۲ میلیارد دلار، صرف واردات آرتمیا می‌شود و بی‌توجهی به تولید آرتمیا برای تامین نیاز داخلی‌ به دلایل مختلف، خسارت جبران‌ناپذیری به کشور وارد خواهد کرد.

 با توجه به ظرفیت بالای دریاچه برای تولید آرتمیا و از آنجایی که تراز دریاچه ارومیه بهبود یافته است پس می‌توانیم این اقدام مهم را شروع و از آن بهره برداری کنیم.

 لازم به ذکر است درحال حاضر یکی از فعالیت های شاخص استان، اجرای موفق طرح پرورش آرتمیا در استخرهای خاکی دشت فسندوز میاندوآب است و این طرح با هدف احیا ذخایر آرتمیای دریاچه ارومیه، الگو سازی برای احیای مجتمع ۲۰۰۰ هکتاری تولید ماهیان گرمابی فسندور، الگو سازی برای سرمایه گذاران بخش خصوصی و تامین بخشی از نیاز مراکز تکثیر و پرورش آبزیان شیلات ایران اجرا می‌شود.

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید