13:45|جمعه, فروردین 10 ,1403
تاریخ انتشار: 07 مرداد 1398 - 16:30
کد خبر: 12564
باریش گزارش می‌دهد:

رفتار متعهدانه با بیمار رسالت جامعه پزشکی است

رسالت حرفه شریف پزشکی همواره در تمامی فرهنگ ها بر رفتار متعهدانه توام با احترام به بیمار در جهت تلاش برای نجات جان انسانها خارج از توجه به موضوعات حاشیه ای از جمله رنگ، نژاد و زبان تاکید دارد و ماهیت وجودی پزشکان بدون مرز هم گواهی بر این گفته است.
رفتار متعهدانه با بیمار رسالت جامعه پزشکی است

به گزارش سرویس اجتماعی باریش نیوز، در پی انتشار یک فیلم در شبکه های اجتماعی نسبت به رفتار نامتعارف یکی از تکنسین‌های اورژانس ارومیه با بیمار در حال انتقال به مرکز درمانی مرکز حوادث و فوریت‌های پزشکی آذربایجان غربی در واکنش به این تصاویر جوابیه صادر کرد.

در این جوابیه که از سوی باقر بهرامی، رئیس مرکز حوادث و فوریت های پزشکی استان ارسال شده آمده است:

طی اعلام یک مورد ماموریت تصادفی در ساعت  17:34 مورخ 6 مرداد ماه 1398به مرکز فوریتهای پزشکی، نزدیکترین پایگاه و در سریع ترین زمان به محل حادثه اعزام می شود.

به محض رسیدن بر بالین بیمار اطرافیان بیمار با ادعای حضور دیرهنگام  آمبولانس در صحنه اقدام به فحاشی به تکنسین‌های اورژانس می نمایند و این در حالی است که 4 دقیقه بعد از اعلام ماموریت،  آمبولانس بر بالین بیمار حاضر شده است.

در محل حادثه اقدامات پیش بیمارستانی مناسب (برقراری راه وریدی_فیکس کردن گردن با کولار _ انتقال با برانکارد به  داخل آمبولانس و سایر اقدامات مورد نیاز) برای بیمار صورت پذیرفته است.

 با توجه به اینکه تکنسین اورژانس که در کابین عقب آمبولانس و بر بالین بیمار حضور دارد از تکنسین‌های جدیدالورود و ناآشنا به زبان آذری است، وی در گرفتن شرح حال از بیمار بالاجبار به زبان فارسی صحبت می‌کنند و این در حالی است که بیمار و همراه‌هان با بیان اینکه «آیا ترکی صحبت کردن مگه عیبه»  سعی در تحریک تکنسین مربوطه را دارند و با پاسخ تکنسین مبنی بر اینکه  «ترکی صحبت کردن عیب نیست ولی من ترکی بلد نیستم» مواجه می‌شوند.

در ادامه بیمار از روی تخت برانکارد بلند می‌شود و تکنسین اورژانس نیز با توجه به احتمال سقوط بیمار و جلوگیری از آسیب بیشتر به وی اعلام می‌کند که بر روی تخت دراز بکشند ولی متاسفانه بیمار و همراهان به اصرار خودشان از آمبولانس پیاده می‌شوند و توصیه‌های مکرر پرسنل اورژانس آمبولانس مربوطه مبنی بر انتقال به بیمارستان کارساز نمی‌شود و ایشان ضمن پیاده شدن از آمبولانس، اقدام به فحاشی و استفاده از الفاظ ناشایست می‌نمایند. هر چند دقایقی بعد با اعزام آمبولانس دیگری از فوریت‌های پزشکی، بیمار به بیمارستان منتقل می‌شود.

اگر چه برخی کلمات استفاده شده توسط تکنسین مورد تایید این مرکز نمی‌باشد و با وی برخورد قانونی لازم به عمل خواهد آمد اما همانطوری که از محتوی فیلم نیز مشخص است همراه بیمار با نیت قبلی سعی در تحریک تکنسین اورژانس داشته و اقدام به فیلم‌برداری کرده است.

متاسفانه اقدام غیرحرفه‌ای مسئولین کانال‌های اجتماعی  با درج جملات زیر فیلم و انتشار آن باعث تشویش اذهان عمومی علیه اورژانس دانشگاه شده است، که دانشگاه موضوع فوق الذکر را از طریق مبادی قانونی پیگیری خواهد کرد..

نادر قاضی‌پور، نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با سرویس اجتماعی باریش نیوز در خصوص فیلم منتشر شده از برخورد زشت و غیرانسانی تکنسین اورژانس با یک بیمار در ارومیه اظهار کرد: تکنسین اورژانس به دلیل اینکه بیمار با زبان فارسی آشنا نبود، وی را از آمبولانس پیاده کرده است.

وی با تاکید بر اینکه تکنسین اورژانس باید به فرد به چشم بیمار نگاه می‌کرد افزود: مسئولان امر باید برخورد قاطعانه و لازم را با تکنسین متخلف داشته باشند اما در غیر اینصورت نامه استعفای خود را آماده کنند.

قاضی‌پور در پایان با بیان اینکه روح پزشکی بر احترام به انسانها استوار است از این رو باید با تخلف صورت گرفته توسط تکنسین اورژانس برخورد قاطعانه انجام شود تاکید کرد: اگر مسئولان مربوطه اقدامات لازم را انجام ندهند، شخصا پیگیر ماجرا خواهد بود.

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید