16:11|پنجشنبه, فروردین 09 ,1403
تاریخ انتشار: 06 مرداد 1398 - 09:10
کد خبر: 12550

مرگی که انسانها برای طبیعت رقم می‌زنند

رهاکردن زباله‌ها توسط مردم در محیط زیست به ویژه در بستر و ساحل دریاچه ارومیه تنها دستاوردی که دارد مرگ تدریجی ذخیره‌های طبیعی است.
مرگی که انسانها برای طبیعت رقم می‌زنند

به گزارش سرویس اجتماعی باریش نیوز، تولید و رهاسازی زباله در ساحل و بستر دریاچه‌ای که این روزها به لطف بارش‌های الهی حال و روزش نسبت به چندسال پیش بهتر است، تنها باعث مرگ مجدد این پهنه بی‌نظیر طبیعت آذربایجان‌غربی می‌شود.

دریاچه ارومیه از ابتدای امسال به خاطر افزایش حجم آب، پذیرای مسافران و گردشگران زیادی شده و این روند در روزهای داغ تابستان بیشتر هم شده و خانواده در روزهای آخر هفته ترجیح می‌دهند ساعات فراغت از کار هفتگی خود در کنار ساحل نگین فیروزه‌ای آذربایجان سپری کنند.

نبود امکانات رفاهی و گردشگری از مهمترین مشکلاتی است که در هنگام ورود گردشگر و مسافر به ساحل دریاچه ارومیه به چشم می‌خورد اما مهمتر از آن زباله‌هایی هستند که توسط مردم در طبیعت رهاشدند و به تدریج باعث مرگ چرخه طبیعی در ساحل و بستر این دریاچه می‌شوند.

ساحل پر از زباله شایسته مردم آذربایجان نیست

حسام از مخاطبان باریش نیوز در پیامی به باریش نیوز نوشته است: کاش همانطور که مردم به محل زندگی خود احترام می‌گذارند به طبیعت هم احترام می‌گذاشتند و زباله‌ها را دربستر دریاچه و ساحل آن رها نمی‌کردند.

وی با اشاره به اینکه ساحل پر از زباله در کنار دریاچه‌ای که جزو منحصر به‌فردترین پدیده‌های طبیعی کشور است، شایسته فرهنگ مردم آذربایجان نیست، معتقد است که باید مردم قبل از مسئولان دست به کار شوند و حداقل با جمع‌کردن زباله در کیسه‌هایی آن را در خارج از محدوده دریاچه رهاکنند چراکه این جاذبه گردشگری در روزهای تابستان میزبان تورهای گردشگری مختلف از داخل و حتی خارج از کشور می‌شود.

آلاچیق‌های فرسوده اطراف بزرگراه شهیدکلانتری است باعث انباشت زباله می‌شود

مهران نظری، مدیرکل محیط زیست آذربایجان‌غربی درباره وضعیت نابسمان زباله‌های اطراف دریاچه و نبود حتی یک سطل زباله در اطراف دریاچه گفت: اطراف بزرگراه شهیدکلانتری پر از سوله فرسوده و آلاچیق است که باعث انباشت زباله می‌شود، ولی با این وجود از ابتدای سال جاری ۳ تا ۴ بار زباله‌ها اطراف دریاچه جمع‌آوری شده و قطعا این وضعیت را تا سه ماه دیگر ساماندهی می‌کنیم.

مدیرکل محیط زیست آذربایجان‌غربی در ادامه اظهار کرد: طرح‌هایی برای ساماندهی زباله دریاچه داریم و به سطل زباله اکتفا نخواهیم کرد بلکه در طرحی که تا ۳ ماه آینده اجرایی خواهد شد مجوز جای گذاری سرویس بهداشتی سیار، دوش حمام و کافی شاپ سیار براساس قوانین سازمان محیط زیست را خواهیم داد در صورتی که قوانین پارک ملی نیز زیرپای گذارده نشود.

 

امکانات دریاچه اصلا برای مسافر مناسب نیست

نازنین از دیگر مخاطبان باریش نیوز در پیامی با بیان اینکه با گلایه از نبود امکانات جمع‌آوری زباله در ساحل دریاچه ارومیه نوشته است: هر بار که مهمان از استان‌های دیگر داریم و برای تفریح به ساحل دریاچه ارومیه می‌رویم از خجالت آب میشیم چون ساحل دریاچه تا کیلومترها حتی از داشتن کوچکترین امکانات هم محروم است.

این مخاطب با بیان اینکه امکانات دریاچه اصلا برای مسافر مناسب نیست، ادامه داده است: به مردم گوشزد کنید اینقدر که خشکی دریاچه ارومیه گلایه داشتند الان که پرآب شده حداقل نظافت رو رعایت کنند و زباله‌هاشونو در هر مکانی که دلشون خواست رها نکنند.

 گرچه مردم از کمبود سطل‌های ویژه تخلیه زباله در ساحل دریاچه ارومیه بارها گلایه کردند و مسئولان همواره وعده تعبیه این امکانات را می‌دهند اما بدون شک فرهنگ مردم ارومیه و خطه آذربایجان‌غربی بسیار والاتر از آن است که در هنگام بازگشت از تفرجگاه‌های طبیعی زباله‌های خود را در طبیعت رهاکنند بدون آنکه به تبعات منفی آن فکر کرده باشند.

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید