04:54|شنبه, اردیبهشت 01 ,1403
تاریخ انتشار: 03 مرداد 1398 - 13:01
کد خبر: 12521
یادداشت:

میراثی که در آتش بی احتیاطی‌ها می‌سوزد

بی‌احتیاطی برخی از مردم در روزهای گرم تابستان امسال آتش به جان طبیعت در آذربایجان‌غربی انداخته تا جایی که شعله‌های آن دامن آثار تاریخی و فرهنگی را هم گرفته است.
 میراثی که در آتش بی احتیاطی‌ها می‌سوزد

سرویس اجتماعی باریش نیوز، با اینکه مسئولان بارها در رابطه با خطر آتش‌سوزی در مراتع و فضاهای سبز شهری و خارج از شهر به دلیل رشد بی‌رویه علف‌های هرز در پی‌افزایش بارش باران در ماه‌های ابتدایی سال به مردم هشدار دادند اما با این حال بی‌احتیاطی عده‌ای گاهی ضررهای جبران ناپذیری به محیط زیست و میراث ملی استان زده است.

مسئولان آذربایجان غربی بارها نسبت به افزایش احتمال وقوع آتش‌سوزی در منابع طبیعی و فضاهای سبز هشدار دادند اما علیرغم تمام این هشدارها هر روز حداقل شاهد آتش‌گرفتن گوشه‌ای از میراث ارزشمند این استان در آتش غفلت و بی‌توجهی مردم هستیم.

شب گذشته آتش بی احتیاطی‌ها بلای جان یکی از مهم‌ترین میراث‌های فرهنگی ارومیه به نام خانه انصاری شد و خسارت‌های قابل توجهی به این بنا وارد کرد در حالی که اندکی احتیاط و توجه به از بین بردن به موقع علف‌های هرز از محوطه این بنای تاریخی می توانست آتش غفلت را از این بنای تاریخی دور کند اما صد افسوس که گاهی خیلی زود دیر می‌شود.

مشارکت عمومی مهم‌ترین اصل برای جلوگیری از آتش گرفتن منابع طبیعی و میراث ارزشمند استان با توجه به قرار گرفتن در فصل تابستان است، مشارکتی که می‌تواند به عنوان یک فرهنگ زبانزد شهره عام و خاص در نگهداری و حراست از میراث طبیعی و فرهنگی باشد.

به گفته بسیاری از کارشناسان آتش‌سوزی هر هکتار مرتع یا جنگل میلیاردها ریال خسارت به منابع طبیعی وارد می‌کند و تنها راه جلوگیری از بروز این خسارت، پیشگیری و روشن نکردن آتش در این اراضی است که بدون مشارکت عمومی امری سخت به نظر می رسد چراکه غفلت چند ثانیه یک فرد می‌تواند به قیمت از دست دادن هویت طبیعی و فرهنگی یک ملت تمام شود.

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید