19:35|پنجشنبه, فروردین 09 ,1403
تاریخ انتشار: 02 مرداد 1398 - 12:33
کد خبر: 12504
یادداشت:

فضای مجازی فرصت یا تهدید برای کتابخوانی

افزایش استفاده مردم از فضای مجازی در حالی است که رغبت مردم به کتابخوانی سنتی کاهش پیدا کرده در حالی که می توان از این فضاها نیز برای افزایش سرانه مطالعه در جامعه بهره برد.
فضای مجازی فرصت یا تهدید برای کتابخوانی

سرویس اجتماعی باریش نیوز، کاهش کتابخوانی پیامدهای سنگینی مانند افزایش آسیب‌های اجتماعی را در پی دارد و می‌توان با ترویج مطالعه کتاب مانع به وجود آمدن هزینه‌های سنگین‌تر شد.

دنیای مجازی، اینترنت، ماهواره‌ها و تلویزیون جای کتاب را گرفته است و متاسفانه دیگر مردم فرصتی برای مطالعه کتاب ندارند از سوی دیگر وفور شبکه‌های اجتماعی و در اختیار گذاشتن متون کتاب‌ها، مقالات و اطلاعات دیگر باعث دور شدن مردم از مطالعه کتاب شده است.

امروزه قیمت بالای کتاب یکی از اصلی‌ترین دلایل خرید کم این محصول فرهنگی از سوی مردم و حذف این کالای بنیادی از سبد خرید خانوار و جانشینی فضای مجازی به جای آن شده است.

با توجه به برآورد قیمت‌ها از نظر مردم مطالعه کتاب‌های الکترونیک می‌تواند به صرفه‌تر از خرید کتاب با قیمت‌های هنگفت باشد، با بالا رفتن قیمت کتاب سرانه مطالعه کشور نیز کاهش یافته و رغبت مردم برای خرید کتاب و مطالعه نیز کم می‌شود.

در حال حاضر جامعه شرایط مالی خوبی برای خرید کتاب را ندارد. بی رغبتی ناشران برای چاپ کتاب از دیگر دلایل بالا رفتن قیمت کتاب است.

با نگاهی جزئی به آمار تیراژ کتب به راحتی می‌توان فهمید سرانه مطالعه تا چه اندازه پایین آمده است از این رو باید با آسیب شناسی دلایل کاهش سرانه مطالعه در کشور از گسترش بی رویه این معضل اجتماعی جلوگیری کنیم زیرا رشد تمدن‌ها وابسته به کتاب است.

بقاء فرهنگ‌ها و تمدن‌ها از ازل تا ابد ریشه در کتاب ها دارد چراکه نوشته‌ها می‌مانند و گفته‌ها فراموش می‌شوند پس کتاب میراثی ماندگار برای هر تمدن و فرهنگ است.

جلوه مشهود فرهنگ، خرد و تعالی بشری کتاب است، مردان بزرگ تاریخ از طریق کتاب ماندگار شده‌، روابط و تعاملات بشری در پرتو کتاب رونق می‌گیرد، برپایی نمایشگاه‌ها، انتشار کتاب‌های جدید و فرهنگ‌سازی در مدارس می‌توان فرهنگ کاب خوانی را تریج داده و فرزندانمان را به کتب و کتابخوانی ترغیب کنیم و اما سوالی که برایمان پیش می‌آید، واقعاً در کشور چه کسی به فکر کتابخوانی مردم است!

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید