10:46|سه شنبه, اردیبهشت 04 ,1403
تاریخ انتشار: 02 مرداد 1398 - 10:23
کد خبر: 12500

سفره‌هایی که گرانی کوچک کرد

سفره بسیاری از مردم این روزها به دلیل افزایش بی‌رویه قیمت کالاها و اقلام اسیاسی هر روز کوچک و کوچک‌تر می‌شود و انگار قیمت‌ها به این زودی خیال پایین آمدن را ندارند.
سفره‌هایی که گرانی کوچک کرد

به گزارش سرویس اجتماعی باریش نیوز، این روزها تقریبا بازار همه کالاها و اقلام اساسی گرانی بیش از حد تصور و خارج از توان مردم را تجربه کرده است به‌طوری که بسیاری از اقشار مردم که توان اقتصادی کمتری داشتند به ناچار برخی از اقلام را از سبد مصرفی خود حذف کردند تا حداقل دخلشان با خرجشان جور شود گرچه کفه ترازوی مخارج همواره سنگین تر از درآمدها می‌شود.

غول گرانی هر روز بیشتر از روز قبل به بهانه‌های مختلف از جمله افزایش قیمت ارز و نوسانات بازار بزرگتر می شود و درآمدخانوار را می‌بلعد و این‌گونه اقتصاد خانواده‌هایی که متکی به درآمدهای ماهانه و یا کارگری هستند شکننده‌تر می‌شود.

شاید روزی نباشد که خبر از گرانی و چند برابر شدن قیمت کالاها در بازار در محافل عمومی و یا از طریق رسانه‌های مختلف به گوش مردم نرسد و هربار این شنیدن این خبر بیشتر از همه سرپرست خانواده‌ها برای تامین مخحارج عادی زندگی را در فکر فرو می‌برد.

خانواده‌های کارگری تحمل گرانی‌های کمر شکن را ندارند

فرزین از مخاطبین باریش نیوز در پیامی نوشته است که گرانی‌های بیش از حد سبب شده است که کارفرما به خاطر کم کمترین هزینه‌های تولید برخی از کارگران را اخراج کند.

این مخاطب ادامه داده است: برای کسب درآمد مجبور شدم سرمایه اندکی که داشتم در کار میوه فروشی هزینه کنم که متاسفانه با ضرر هنگفت روبرو شدم چون مردم هم مانند گذشته توان خرید بالایی ندارند و میوه در بازار روز بسیار گران است.

فرزین نوشته است: با این اوضاع گرانی و ضرر مالی که کردم در حال حاضر توان پرداخت بدهی‌هایم را ندارم، چرا مسئولان برای بهتر شدن اوضاع اقتصادی جوانان کاری نمی‌کنند، این گرانی برای خانواده‌های کارگری واقعا کمرشکن و غیرقابل تحمل است.

حقوق کارگری کفاف هزینه‌های زندگیمان را نمی‌دهد

سمیه از دیگر مخاطبین باریش نیوز با ارسال تصویری از قیمت لبنیات در بازار نوشته است: حجم لبنیات عرضه شده در بازار هر روز بیشتر آب می‌رود اما قیمت آن نه تنها کاهش ندارد بلکه افزایش هم پیدا کرده است، خانواده‌ای که کودک خردسال و در سن رشد دارد چگونه شیر را از سبد مصرفی خود حذف کند؟

این شهروند ادامه داده است: مرغ و گوشت گران شد گفتیم کمتر مصرف می‌کنیم، میوه و سبزیجات گران شد گفتیم اصلا نمی‌خوریم با این اوضاع دیگر در سفره‌های مردم به غیر از نان نباید انتظار چیز دیگری داشته باشیم چون حقوقهایی که می‌دهند کفاف زندگی عادی یک هفته را هم نمی‌دهد چه برسد که بخواهیم برای دیگر موارد هم هزینه کنیم.

گران‌فروشی مرغ به بهانه افزایش قیمت

سیامک از دیگر مخاطبان باریش نیوز با انتقاد از گرانی‌های اخیر معتقد است که رسانه‌ها باید به درد مردم در کوچک شدن سفره هایشان بپردازند و مشکلات عمومی را به مسئولان منتقل کنند.

این شهروند در اعتراض به افزایش قیمت مرغ گفته است که چند روز است عرضه مرغ در بازار کاهش پیدا کرده است و برخی از مغازه‌ها تا 17 هزار تومان هم مرغ را می فروشند با این اوضاع یک خانواده با حقوق کارگری که آنهم معلوم نیست فردا باشد یا نه! چطور گذران زندگی کند و شرمنده نشود!

دستمزد ۹۸ فقط ۴۰ درصد هزینه زندگی کارگر را پوشش می‌دهد

گفتنی است بر طبق اعلام بانک مرکزی در سال ۹۶ دستمزد کارگران ۳۷ درصد از حداقل هزینه‌های سبد معیشتی آنها را پوشش می‌داد که این فاصله در سال ۹۷ به ۴۱ درصد رسید و در سال جاری بار دیگر بیشتر شد و روی عدد ۴۰ درصد قرار گرفت.

اگر گرانی همچنان با این سرعت خیال پیش گرفتن از درآمدهای خانوار را داشته باشد به زودی باید حذف بسیاری از کالاهای مصرفی از سبد خانواده‌های کارگری و ضعیف جامعه باشیم، خانواده‌هایی که دارند و به قولی دستشان به دهانشان می رسد به هر جور که باشد بازهم از پس هزینه‌های خود برمی‌آیند و فرقی هم به حالشان نخواهد کرد و در این فقط خانواده هایی آسیب پذری و متکی به اقتصادهای کارگری و ماهیانه بگیر هستند که باید مشکلات ناشی از تورم و گرانی را با کوچک کردن سفره‌هایشان تحمل کنند .

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید