00:42|شنبه, اردیبهشت 01 ,1403
تاریخ انتشار: 01 مرداد 1398 - 11:45
کد خبر: 12489

دریاچه ارومیه و فرصت‌هایی که از دست می‌رود

فرصت‌های گردشگری و توسعه صنعت توریسم در آذربایجان‌غربی به دلیل کمبود زیرساخت‌های جذب گردشگر هر روز هدر می‌رود و به ظاهر برای کسی هم مهم نیست شاید هم حالشان خوب است که گردشگر را تحویل نمی‌گیرند.
دریاچه ارومیه و فرصت‌هایی که  از دست می‌رود

به گزارش سرویس اجتماعی باریش نیوز، صنعت توریسم در حال حاضر به یکی از سودآورترین صنعت‌ها در جهان تبدیل شده است و بیشتر کشورهایی که حتی از ظرفیت‌های بالقوه طبیعی، تاریخی و فرهنگی برای جذب توریسم بی‌بهره هستند سعی دارند با ایجاد زیرساخت‌های لازم سهم خود را از درآمد ناخالص در این صنعت افزایش دهند.

دریاچه ارومیه در آذربایجان غربی بدون شک یکی از ظرفیت‌هایی است که می‌تواند سهم این استان از جذب گردشگر را به طور چشمگیری افزایش دهد به شرط آنکه زیرساخت‌های اقامت‌های موقت و دائم گردشگران و مسافران در حاشیه این دریاچه فراهم باشد.

پایگاه خبری باریش نیوز در طول هفته با حجم زیادی از پیام‌های مردمی در رابطه با موضوع دریاچه ارومیه روبرو است که در اکثر آنها مسافران و گردشگران از نبود زیرساخت‌های لازم برای اقامت‌های چند ساعته در ساحل دریاچه ارومیه گلایه کردند.

امکانات اقامت برای مسافران خارج از استان در حاشیه دریاچه ارومیه فراهم نیست

اصلانی از مخاطبان باریش نیوز در پیامی نوشته است: روزهای آخر هفته به اتفاق خانواده از شهر تبریز برای استفاده از طبیعت دریاچه ارومیه به این شهر سفر کردیم ولی به دلیل نبود امکانات برای اقامت مجبور بودیم برای اقامت در هتل به داخل شهر برویم.

این مخاطب ادامه داد: متاسفانه نبود امکانات مانند پلاژ یا حمام‌های سیار از جمله مشکلاتی است که در ساحل دریاچه ارومیه مردم به خصوص مسافران را کلافه کرده چون مردم خود ارومیه بیشترشان آب برای حمام کردن همراه داشتند ولی برای مسافران حمل آب آنهم در حجم زیاد اصلا ممکن نیست.

سرمایه‌گذاری نیاز اصلی امروز گردشگری دریاچه ارومیه است

رضا حسینی، معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استاندار آذربایجان‌غربی در خصوص ایجاد امکانات تفریحی در دریاچه ارومیه با اشاره به اینکه سازمان بنادر و دریانوردی در خصوص انتقال قایق‌های تفریحی و رستورانی به دریاچه ارومیه اعلام آمادگی کرده است، اضافه کرد: درصدد هستیم با امضای تفاهم‌نامه‌ای زمینه‌ لازم برای حضور روزافزون گردشگران در سواحل این دریاچه به ویژه از سال‌های آینده را فراهم کنیم.

وی با بیان اینکه تامین زیرساخت‌های گردشگری در سواحل این دریاچه بسیار ضروری است و دستگاه‌های مسئول باید در این خصوص به سرعت وارد عمل شوند، خاطرنشان کرد: در روزها و هفته‌های اخیر شاهد حضور پرشور مردم بومی و گردشگران از استان‌های مختلف کشور در سواحل دریاچه ارومیه بوده‌ایم ولی آن طور که باید و شاید، امکانات زیرساختی در این خصوص مهیا نبوده است.

حسینی با بیان اینکه جاده شهید کلانتری پذیرای بیشترین مسافران تابستانی دریاچه ارومیه بوده است، تصریح کرد: تمهیداتی اندیشیده شده تا دهکده ساحلی چی چست، منطقه قالقاچی، منطقه کاظم داشی و دیگر مناطق حاشیه‌ای نیز برای جذب گردشگر مهیا شود.

معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استاندار آذربایجان‌غربی ادامه داد: سرمایه‌گذاری با حجم بسیار زیاد، نیاز اصلی امروز گردشگری دریاچه ارومیه است که راه جذب این سرمایه‌گذاران، ایجاد زیرساخت‌ها و حضور قابل توجه گردشگران به شمار می‌رود.

تعبیه چند سطل زباله مگر چقدر اعتبار نیاز دارد!

سمیه مخاطب دیگری با ارسال تصاویری از وضعیت نامناسب و غیربهداشتی حاشیه دریاچه ارومیه از کمبود امکانات بهداشتی در حاشیه این دریاچه گلایه کرده و نوشته است که پرآب شدن دریاچه ارومیه در تابستان امسال باعث شده که مسافران و گردشگران زیادی تعطیلات آخر هفته خود را در این مکان تفریحی بگذرانند ولی نبود امکانات مردم را در دردسر می‌اندازد.

این شهروند نوشته است: برای خانواده‌هایی که فرزند کوچک دارند، نبود امکانات لازم سبب می‌شود که از خیر اقامت در ساحل دریاچه بگذریم در حالی این دریاچه می‌توانند مانند بسیاری از تفرجگاه‌های آبی کشور محل اشتغال بسیاری از مردم خود ارومیه باشد، مگر تعبیه چند سطل زباله در حاشیه دریاچه چقدر اعتبار و هزینه می‌خواهد که مسئولان حتی به کمترین امکانات هم کم‌توجه هستند.

 

صنعت گردشگری به سبب گردش مالی که در بخش‌های مختلف دارد و میزان اشتغال‌زایی بالایی که ایجاد می‌کند از مهم‌ترین مولفه‌هایی است که باید برای توسعه استانی مانند آذربایجان‌غربی که از ظرفیت‌ها و پتانسل‌های بالقوه در گردشگری برخوردار است مورد توجه قرار گیرد.

بهتر است مسئولان کمی هم با سرمایه‌گذارانی که قصد سرمایه‌گذار در حاشیه دریاچه ارومیه را دارند مهربان‌تر باشد شاید این گام برای ایجاد تحول در صنعت گردشگری و رونق بخشیدن به معیشت مردم استان با تکیه بر صنعت توریسم و گردشگری باشد.

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید