14:56|سه شنبه, اردیبهشت 04 ,1403
تاریخ انتشار: 01 مرداد 1398 - 08:10
کد خبر: 12483
یادداشت:

تابستان و راه‌های مهار گرمازدگی

با قرار گرفتن برای مدت طولانی در هوای گرم یا تولید بیش از حدّ گرما در بدن و یا وجود هر دو حالت، سیستم تنظیم کننده دمای بدن از کار می‌افتد.
تابستان و راه‌های مهار گرمازدگی

سرویس اجتماعی باریش نیوز، امروزه با بالا رفتن دما کره زمین افراد زیادی دچار گرمازدگی می‌شوند اما چگونه باید با آن مقابله کرد، در حالت گرمازدگی بدن توانایی دفع گرمای اضافی خود را از دست می‌دهد، در نتیجه با افزایش دمای بدن خطری جدی اندام های اصلی بدن را برای تخریب تهدید می‌کند.

اگر در درمان گرمازدگی سهل انگاری یا کوتاهی شود و یا به طور کامل و به موقع درمان نشود می‌تواند برای فرد تهدیدی جدی به شمار می آید در غیر این صورت گرمازدگی خطری برای فرد ندارد و کشنده نیست.

 برای جلوگیری از بروز این مشکل می‌توانید به توصیه هایی که در این زمینه داده می‌شود توجه و عمل کنید:

اگر شما فردی هستید که زیاد عرق و برای مدت زیادی در زیر نور آفتاب یا هوای گرم فعالیت می‌کنید بهتر است بیش از نیاز بدنتان آب و مایعات مصرف کنید.

سعی کنید با عادت به هوای گرم تابستان بدن خود را برای مقابله با گرمازدگی آماده کنید زیرا سیستم تنظیم دمای بدن شما هنگامی که به گرما عادت کرده باشد، بهتر عمل خود را انجام خواهد داد.

در زمان هایی که گرما بیش از حد معمول خود است بیرون نروید و کم تر در مقابل نور مستقیم آب بایستید ولی اگر مجبور شدید در آن زمان بیرون از منزل باشید کلاهی روی سر خود قرار دهید زیرا سر انسان نسبت به گرما حساس است.

شاید باورش برایتان سخت باشد اما لباسی که می‌پوشید نیز می‌تواند در جلوگیری از بروز این عمر بسیار مفید باشد. از لباس های گشاد و نازک با رنگی روشن استفاده کنید تا هوا به راحتی از آن عبور کرده و عرق شما خشک شود.

سعی کنید وعده های غذایی تان سبک باشد وهنگام میل آن زیاده روی نکنید.

 باید از علائم گرمازدگی آگاه بود و دانست چه زمانی مراجعه پزشک ضروری است.

خشک و داغ شدن پوست، عدم تعریق، ابتدا قرمز و سپس رنگ پریده یا کبود شدن پوست، تنفس کوتاه و سریع، نبض سریع و ضعیف، افزایش دمای بدن و بیش از 40 درجه شدن آن، سردرد، گرفتگی عضلات و گشادی مردمک چشم از علائم گرمازدگی است.

اما گرما زدگی می‌تواند در روح و روان فرد نیز تغییراتی به وجود آورد که،زدن سخنان بی ربط، گیجی، پرخاشگری، آشفتگی و هیجان، توهم، بی حالی، رخوت و بی حسی ( واکنش های بدن بیش از حد آرام و آهسته می شود ) و تشنج از جمله این تغییرات هستند.

اگر شما در خود یا هر فرد دیگری علائمی از گرمازدگی مشاهده کردید و مطمئن بودید که بروز این علائم از گرمی هواست باید فوراٌ به پزشک مراجعه کنید.

تا فرا رسید تیم اورژانس کارهایی مانند، باد زدن، جدا کردن لباس‌های فرد و یا خیس کردن آن ها با آب سرد و یا اگر آبی که در اختیار دارید کم است ابتدا سر و گردن او را خنک کنید، بالا نگه داشتن پاهای فرد تا جریان خون در بدن او بهتر شود، ماساژ دست ها و پاها و در صورت به هوش بودن فرد اورا تشویق به نوشیدن مایعات خنک کنید این اقدامات می‌تواند تا فرا رسیدن تیم امداد از وخیم تر شدن حال فرد جلوگیری کند.

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید