14:29|سه شنبه, اردیبهشت 04 ,1403
تاریخ انتشار: 31 تیر 1398 - 12:25
کد خبر: 12480
یک روانشاس اجتماعی در گفت‌و‌گو با باریش:

تلفن همراه افسردگی را در نوجوانان تشدید می‌کند

استفاده مداوم از فضاهای مجازی و تلفن همراه علائم افسردگی در سنین نوجوانی را تشدید می‌کند.
تلفن همراه افسردگی را در نوجوانان تشدید می‌کند

سعید اسدنیا، دکتری تخصصی روان شناسی در گفت‌وگو با سرویس اجتماعی باریش نیوز با بیان اینکه در اکثر افسردگی‌ها 40 درصد عوامل ژنتیکی دخیل است اظهار کرد: به جزء عوامل ژنتیکی، عواملی مانند فاکتورهای محیطی و رشدی، سابقه خانوادگی افسردگی و تغییرات در زندگی برای بروز افسردگی دخالت دارند.

وی با بیان اینکه علائم افسردگی در دحتران به دلیل حساس بودن روحیه بیشتر دیده می شود، خاطرنشان کرد: تشویق به داشتن ارتباط های اجتماعی، کمک به دیگران، تنها نذاشتن فرد افسرده، به وجود آوردن تغییرات مثبت در او و محدودیت استفاده از تلفن همراه می‌تواند اقدامات مثبتی در جهت جلوگیری از وخیم‌تر شدن وضعیت فرد می تواند انجام شود.

این روانشناس یکی از عوامل عام و خاص علل بروز افسردگی در نوجوانی را این‌گونه بیان کرد: وقوع اتفاقات ناگواری مانند طلاق والدین، تغییر مدرسه یا محله و مهم‌ترین عاملی که روانشناسان به آن تاکیید می‌کنند نادیده گرفتن نیازهای عاطفی و بد رفتاری دائمی با نوجوانان است.

اسدنیا با اشاره به تفاوت اعتماد به نفس و عزت نفس گفت: اعتماد به نفس یعنی تعبیر ذهنی ما از توانایی خودمان اما عزت نفس یعنی فرد به چه میزان به خود ارزش و احترام قائل است و چقدر خود را دوست دارد.

وی با تاکید بر اینکه نباید با نوجوانان بدرفتاری شود اظهار کرد: بدرفتاری با نوجوان باعث خدشه‌دار شدن عزت نفس آنان می‌شود.

این روانشناس ادامه داد: حدود 20 درصد از افراد، افسردگی را در دوران نوجوانی تجربه می کنند و 10تا 15 درصد نوجوانان علائم افسردگی را به صورت پیوسته نشان می‌دهند و افسرده می‌مانند.

وی افزود: 3/8 درصد نوجوان نیز حداقل در این دوره از زندگی خود یکبار در دوره یکساله افسردگی را تجربه و 30 درصد نوجوانان افسرده، مشکلات رفتاری و سوء مصرف مواد پیدا می‌کنند.

اسدنیا بالاترین آمار افسردگی را مربوط به دوران انتخاب رشته نوجوان دانست و افزود: در این بازه زمانی خانواده به‌جای اینکه توانایی فرزندان خود را در نظر بگیرند با توجه به علایق خود برای آنها تصمیم می‌گیرند.

وی با بیان اینکه همدلی با همدردی تفاوت دارد، گفت: همدردی یعنی در زمان بروز غم باهم گریه کنیم و در زمان شادی باهم بخندیم اما همدلی یعنی دنیا را از دید دیگری ببینیم.

این روانشناس اجتماعی در آخر خاطرنشان کرد: فرد افسرده باید انگیزه کافی برای درمان داشته باشد وگرنه روانشانس معجزه نخواهد کرد و شخص باید برای بهبودی حال خود پا به پای روانشاس حرکت کند.

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید