14:52|شنبه, اردیبهشت 01 ,1403
تاریخ انتشار: 30 تیر 1398 - 09:36
کد خبر: 12464

قفل بیکاری با مهارت آموزی باز می‌شود

مهارت آموزی در مدارس و دانشگاه‌ها نقش بسیار مهمی در حل معضلات بیکاری جوانان دارد و می‌تواند قفل‌های بسته این مشکل را بگشاید.
قفل بیکاری با مهارت آموزی باز می‌شود

به گزارش سرویس اجتماعی باریش نیوز، مهارت آموزی در مدارس و دانشگاه‌ها نقش بسیار مهمی در راستای یادگیری و آموزش فنون مختلف فنی و علمی دارد و باعث می‌شود جوانان از توانمندی خود استفاده کرده و در مسیر ساختن آینده‌ای روشن قدم بردارند.
اما در شرایط کنونی اکثر مکان‌های آموزشی به امر مهارت آموزی نمی‌پردازند و این عامل باعث می‌شود جوانان بعد از فارغ التحصیلی از دانشگاه به دلیل دارا نبودن از مهارت خاصی در پی کسب شغل مناسب با مشکلات بزرگی مواجه شوند.
نبود خروجی مناسب دانشگاه‌ها در زمینه مهارت آموزی 
حجت‌الاسلام محمدجواد مجتهد شبستری، نماینده مردم آذربایجان‌غربی در مجلس خبرگان رهبری، در گفت‌وگو با سرویس اجتماعی باریش نیوز، در مورد نقش دانشگاه‌ها در توانمندسازی و افزایش مهارت دانشجویان برای رسیدن به بازارکار مناسب اظهار کرد: دانشگاه‌ها نقش بسیار مؤثری در افزایش توانمندسازی دانشجویان دارند و می‌توانند با آموزش مهارت‌های گوناگون برای دانشجویان نیروی‌های بسیار مفید و مؤثری را تحویل جامعه دهند.
وی افزود: متاسفانه در شرایط فعلی فارغ‌التحصیلان رشته‌های مختلفی که در دانشگاه تدریس می‌شود نمی‌توانند تأمین کننده نیازهای واقعی جامعه باشند و این امر نیاز به یک باز تعریف و بازنگری دارد.
شبستری ادامه داد: در محدوده صنعت و مباحث فنی در دانشگاه‌ها نیازمند این هستیم که به روز رسانی و باز تعریف در رشته‌های درسی انجام شود و جوانان مهارت لازم را برای کار در اجتماع و آن چیزی که جامعه به آن نیاز دارد در آن زمینه تخصص و مهارت پیدا کرده و در آن مسیر فعالیت کنند و بتوانند که رابطه لازم بین دانشگاه و جامعه را ایجاد کنند.
این مسئول گفت: در حال حاضر در زمینه آموزش مهارت‌های لازم در دانشگاه‌ها جهت رسیدن به بازار کار مناسب احتیاج داریم اما در زمینه‌های فنی و کسب مهارت کاری خروجی دانشگاه‌ها متناسب نیست.
نماینده مردم آذربایجان‌غربی در مجلس خبرگان رهبری تصریح کرد: فارغ التحصیلان بعد از خروج از دانشگاه به جای اینکه در محیط مناسب و مرتبط با رشته خود فعالیت کنند به دلیل نبود آموزش در دانشگاه‌ها چند سالی وقت خود را تلف کرده و به دنبال کار آموزی می‌روند در صورتی که این آموزش می‌توانست در محیط دبیرستان و دانشگاه انجام شود و بعد از فارغ التحصیلی نیازی به کارورزی نباشد.
عدم آموزش مهارت در مراکز آموزشی باعث شده معضل بیکاری جوانان افزایش یابد
یکی از مخاطبان باریش نیوز در ارسال پیامی گفت: افزایش مهارت در دانشگاه‌ها می‌تواند تاثیر چشمگیری در کاهش نرخ بیکاری داشته باشد.
وی افزود: آموزش‌های فنی و حرفه‌ای از جمله آموزش‌هایی است که افراد جویای کار برای احراز شغل باید آن ها را فراگیرند اما متاسفانه امروزه افزایش مدرک گرایی در بین جوانان و حتی خانواده‌ها می‌تواند دلیل اصلی کاهش داوطلبین برای فراگیری مهارت‌های متفاوت باشد. 
مهارت‌افزایی اولویت مراکز آموزش عالی باشد
یعقوب پوراسد، رئیس دانشگاه فنی و حرفه‌ای قاضی طباطبایی ارومیه در گفت‌وگو با سرویس اجتماعی باریش نیوز، اظهار کرد: تلاش برای افزایش ارائه مهارت‌های مورد نیاز برای جوانان و به روز کردن این مهارت‌ها از برنامه‌های مهم دانشگاه قاضی طباطبایی به شمار می‌رود تا از این طریق بتوانیم از ظرفیت و پتانسیل جوانان استفاده کرده و بازار کسب و کار و اشتغال را در جامعه ارتقاء دهیم.
این مسئول به برگزاری کارگاه آموزش تخصصی بانوان در زمینه مهارت‌های عملی اشاره و گفت: در جامعه کنونی قشر بانوان در جامعه فعالیت کمتری در زمینه کارهای مهارتی و عملی دارند از این روز برای اولین بار در بین دانشگاه‌های ارومیه اقدام به ایجاد کارگاه مجهز و تخصصی تعمیرات تلفن همراه در دانشگاه قاضی طباطبایی راه اندازی و آموزش برای بانوان و آقایان ارائه می‌شود.   
رئیس دانشگاه فنی و حرفه‌ای قاضی طباطبایی ارومیه با اشاره به اینکه اولویت آموزش در این کارگاه برای بانوان است تصریح کرد: دانشجویان دختر در دانشگاه قاضی طباطبایی استقبال خوبی از برگزاری کارگاه تعمیر تلفن همراه داشتند همچنین این دانشگاه برای ثبت نام بانوان از سایر دانشگاه‌ها و حتی تمامی افرادی که علاقمند به این حوزه هستند آمادگی دارد و با هزینه مناسب آموزش ارائه می‌دهد تا در ایجاد این کارگاه‌ها قدم مثبت و قابل توجهی در حوزه اشتغال بانوان در جامعه برداشته شود.
حمایت و پرورش توانمندی جوانان و افزایش مهارت آموزی در مدارس و دانشگاه‌ها در ساختن نسلی کارآمد و با مهارت در آینده بسیار اهمیت دارد.
از سوی دیگر تقویت استعداد جوانان و بالا بردن درک آموزشی آنان در مهارت آموزی در توسعه اقتصادی، ایجاد کارآفرینی و اشتغال نقش بسزایی دارد که امیدواریم با تدابیر مدیران آموزشی این امر محقق شود.  

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید