14:05|جمعه, فروردین 31 ,1403
تاریخ انتشار: 29 تیر 1398 - 11:49
کد خبر: 12458
یک روانشاس در گفت‌و‌گو با باریش:

رفتارهای غیرمتعارف دوران نوجوانی را جدی بگیرید

رفتارهای ضداجتماعی دوران نوجوانی می‌تواند از علائم افسردگی باشد از این رو خانواده‌ها باید رفتارهای نامتعارف فرزندان در این دوره را جدی بگیرند.
رفتارهای غیرمتعارف دوران نوجوانی را جدی بگیرید

سعید اسدنیا، دکتری تخصصی روان شناسی در گفت‌وگو با سرویس اجتماعی باریش نیوز در رابطه با علائم افسردگی در نوجوانان اظهار کرد: یکی از تعاریف      افسردگی با توجه به ملاک‌های    DSM یا همان راهنمای آماری و نشانه‌های  روانپزشکی وجود حداقل 5 مورد از علائم افسردگی در فرد حداقل در یک‌دوره دو هفته‌ای است.

وی خاطرنشان کرد: علائم افسردگی در نوجوان معمولا می‌تواند به‌صورت پرخاشگری، دردهای به‌دلیل، حساسیت شدید به انتقاد، قطع دوستی‌ها از برخی دوستان و زود رنجی بیش از حد باشد.

اسدنیا ادامه داد: خلق افسرده که خود را به صورت غمگین نشان می‌دهد، خلق افسرده در نوجوان برعکس بزرگسالان می‌تواند خود را به جای غمگینی به صورت عصبانیت، تحریک پذیری، کم‌خوابی یا پرخوابی، کاهش یا افزایش اشتها، احساس خستگی همه روزه، احساس بی ارزشی، حواس پرتی، بی لذتی، افت عملکرد مفید، اعتماد به نفس پایین یا عزت نفس کم و افکار تکرار شونده خودکشی باشد که باید جدی گرفته شود.

این روانشناس ادامه داد: همه این علائم در صورتی می‌تواند نشان دهنده افسردگی باشد که ربطی به اثرات داروها، واکنش های ناشی از مرگ عزیزان و مسائل پزشکی نداشته باشد.

اسدنیا با اشاره به بروز متفاوت افسردگی در سنین مختلف خاطر نشان کرد: افسردگی قبل از بلوغ خود را به صورت شکایات جسمانی، توهم شنیداری، اضطراب شدید و یا بصورت فوبیا بروز می‌دهد.

وی افزود: در نوجوانی خود را علائم می‌تواند به‌صورت سوء مصرف مواد، رفتارهای ضد اجتماعی، قانون‌شکنی، عدم رعایت بهداشت و سردردهای شدید نیز باشد.

این روانشناس با بیان اینکه علائم خود کشی باید در نوجوانان جدی گرفته شود گفت: علائمی مانند صحبت در مورد خودکشی، بخشیدن اشیاء باارزش خود به دیگران، درگیرشدن در کارهای خطرناک، نوشتن یادگاری و جست و جوی سلاح سرد می‌تواند بسیار خطرناک باشد و خانواده‌ها باید در صورت مشاهده این علائم در فرزندان خود سریعا این مسئله را با یک روانشناس در میان بگذارند.

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید