15:08|چهارشنبه, اردیبهشت 05 ,1403
تاریخ انتشار: 29 تیر 1398 - 11:16
کد خبر: 12457
یادداشت:

غوره‌گیری ارومیه برندی که می‌تواند ملی شود

ارومیه به دلیل داشتن سطح زیر کشت فراوان انگور یکی از قطب‌های تولید این محصول کشاورزی است که از میوه نارس تا رسیده آن قابلیت فرآوری داشته و به مصرف می‌رسد.
غوره‌گیری ارومیه برندی که می‌تواند ملی شود

سرویس اقتصادی باریش نیوز، انگور از جمله میوه‌هایی است که از ابتدای کشت آن تا زمانی که به میوه کامل تبدیل شود قابلیت فرآوری و ارائه به بازارهای مصرف را دارد.

میوه انگور هنگامی که نارس است به عنوان غوزه مورد مصارف گوناگون قرار می‌گیرد و زمانی که به طور کامل می‌رسد به محصولات متنوعی تبدیل شده و حتی به صورت خشکبار هم در بازارهای مصرف عرضه م‌ شود.

فصل تابستان در شهرهای مختلف آذربایجان غربی از جمله ارومیه فصل کشت و برداشت انواع محصولات باغی و کشاورزی از جمله انگور است، برداشت برگ مو برای پخت دلمه مخصوص برگ مو و آب نمک انداختن برگ انگور برای مصرف در ماه‌های سرد سال و غوره گرفتن از میوه نارس انگور از جمله کارهایی است که بانوان این شهر قبل از رسیدن کامل میوه انگور انجام می‌دهند.

آب انگورگیری که در این شهر و دیار به غوره‌گرفتن مشهور است در بین خانواده ها طرفداران زیادی دارد چراکه ریشه در فرهنگ مصرف سنتی مردمان این شهر داشته و تداعی کننده طعم خوب غذاهای سنتی قبل از ورود چاشنی های صنعتی به چرخه تولید غذاها است، البته آب انگور جزو نوشیدنی‌های مورد علاقه بسیاری از مردم در این استان و شهر به شمار می‌رود.

خواص درمانی آبغوره

فواید درمانی آبغوره از جمله مزیت‌هایی است که باید برای این محصول برشمرد چراکه این محصول نارس دارای طبع سرد بوده و به سبب داشتن ویتامین ث در طب سنتی برای درمانی بیماری‌ها توصیه شده است.

از نظر طب سنتی آبغوره صفرابر است و کمک به دفع زردی می‌کند و هم چنین می‌تواند باعث تقویت کبد شود از طرفی به دلیل داشتن اسیدهای آلی پتاسیم دار برای درمان پا درد و کمر درد، روماتیسم و درد سیاتیک مفید است.

کیفیت انگور تولیدی ارومیه شایسته بازارهای جهانی است

به گفته مسئولان استانی آذربایجان غربی از لحاظ میزان تولید انگور در کشور رتبه چهارم را به خود اختصاص داده و هر ساله بیش از 20 هزار هکتار از ارضی باغات استان به کشت این میوه اختصاص می یابد  که می‌تواند سهم مهمی در افزایش سرانه درآمد استانی از تسخیر بازارهای داخلی و جهانی را برای آذربایجان غربی در پی داشته باشد فرصتی که به دلیل نبود زیرساخت‌های لازم هر ساله به هدر می رود.

برگزاری جشنواره انگور در سال‌های اخیر اگر چه توانسته گوشه‌ای از ظرفیت‌های و پتانسیل‌های کشاورزی آذربایجان غربی در حوزه تولید این محصول را حداقل در بعد منطقه‌ای بازشناسی کند اما کیفیت و مرغوبیت انگور تولیدی در این استان شایسته حضور در بازارهای ملی و فراملی است و مسئولان برای تحقق این امر باید کمر همت ببندد.

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید