14:46|سه شنبه, فروردین 28 ,1403
تاریخ انتشار: 26 تیر 1398 - 13:00
کد خبر: 12440
یادداشت:

دست‌فروشی حکایتی از جنس نبود شغل

دست‌فروشی این روزها حکایت خیلی از افرادی است که به خاطر نبود و یا از دست دادن فرصت‌های شغلی به ناچار به آن روی آروده‌اند‌‌.
دست‌فروشی حکایتی از جنس نبود شغل

سرویس اقتصادی باریش نیوز، عده‌ای دست‌فروشی را تخلفی بزرگ و تیشه‌ای بر ریشه اقتصاد جامعه می‌دانند اما کمتر کسی به فکر حل مشکلات این قشر از جامعه است تا مرهمی بر زخم‌های عده‌ای باشد که تمام سرمایه‌شان اندک وسایلی است که برای فروش و عرضه در کنار معابر پهن کردند.

گرانی، تورم افسار گسیخته، کمبود فرصت های شغلی دست به دست هم می‌دهند تا اقتصادبرخی از خانواده‌ها به معیشت دستفروشی گره خورده شود و عده‌ای در ساعاتی را اکثر مردم پس از یک روز کاری در کنار خانواده سپری می‌کنند مجبورند تمام خطرات احتمالی را به جان خریده و در ساعاتی از شب به شغل‌های کاذب روی آورند..

نبود امنیت شغلی، درآمد کم و نبود حمایت‌های بیمه‌ای از جمله مشکلاتی است که این قشر از جامعه با آن دست و پنجه نرم می‌کنندو البته نبود سرمایه اولیه را هم باید به این مشکلات اضافه کرد که حتی فرصت ایجاد شغلی کوچک اما ثابت را هم از این قشر گرفته است.

انگار هر چه شهر بزرگتر باشد تعداد دست‌فروشان نیز بیشتر است و به نظر می‌رسد این روزها میانه‌ای هم با مدرک تحصیلی ندارد چون حتی افراد با مدارک آموزش عالی هم مجبور شدند به خاطر نیافتن شغل به اجبار به دست‌فروشی روی بیاورند.

سد معبر، اختلال در نظم عمومی، چالش‌اندازی در اقتصاد از جمله مواردی است که برچسب شغل دست‌فروشی می‌شود اما همه اینها مانع نمی‌شود تا برخی‌ها برای کسب روزی حلال بساطشان را در معابر پهن نکنند.

در چنین شرایطی که افزایش بی‌رویه قیمت‌ها در همه کالا عرصه زندگی را برای اقشار آسیب‌پذیر بیشتر از گذشته تنگ‌تر کرده است بدون شک برخوردهای قهری چاره کار نمی‌تواند باشد مدیران شهری بهتر است برای ساماندهی دستفروشان به طوری که مانع کسب درآمد نشوند دنبال چاره‌ای دائمی باشند چراکه راهکارهای فصلی مرهم این مشکل نیست.

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید