11:34|شنبه, اردیبهشت 01 ,1403
تاریخ انتشار: 25 تیر 1398 - 10:39
کد خبر: 12426
باریش گزارش می‌دهد:

کودکانی که با همت کوچک قدم‌های بزرگ برمی‌دارند

دست سرنوشت کاری می‌کند که برخی کودکان علیرغم سن و سالی کمی که دارند قدم‌هایی بزرگی بر می‌دارند و بار معاش خانواده را با دستان کوچکشان به دوش می‌کشند.
کودکانی که با همت کوچک قدم‌های بزرگ برمی‌دارند

به گزارش سرویس اجتماعی باریش نیوز، کودکان کار، کودکانی هستند که قبل از رسیدن به سن قانونی وارد بازار کار می‌شوند و درآمد خانواده به نوعی بستگی به فعالیت و درآمد کودکانشان دارد.
کودکان کار به رغم داشتن خانه و خانواده بیشترین ساعات زندگی خود را در کوچه‌ و خیابان‌ها می‌گذرانند و به دلیل شرایط سختی که در زندگی با آن مواجه شده‌اند مجبور به ترک درس و مدرسه کرده و در محیط‌های ناامن به دنبال کسب لقمه حلال هستند.
در برخی مواقع این کودکان دچار معضلات اجتماعی از جمله فقر، اعتیاد، طلاق می‌شوند و به جای اینکه به بازی و تفریحات کودکانه بپردازنند رویاهای کودکی آنان در ذهنشان تا ابد ماندگار می‌شود.
در حقیقت می‌توان گفت کودکان کار تاوان گرفتاری‌های که گریبان‌گیر خانواده‌های آنان می‌شود دچار شده و این امر آینده آنان را به خطر می‌اندازد.
بـراسـاس آیـیـن‌نـامـه اجرایی سامان‌دهی کودکان خیابانی مصوب هیئت وزیران، کودک خیابانی به فرد کمتر از 18 سالی اطلاق می‌شود که به صورت محدود یا نامحدود در خیابان به سرمی‌برد.

لزوم توجه به توانمند سازی کودکان کار
محمدرضا علیزاده، رئیس شورای اسلامی شهر ارومیه درباره کودکان کار اظهار کرد: کودک کار و کودک خیابانی هر یک تعریف جداگانه‌ای از هم دارند، کودک کار به فردی گفته می شود که بین سنین 6 تا هجده سال قرار گرفته است ولی در کنار خانواده زندگی می کند اما کودکان خیابانی اغلب یا بد سرپرست هستند و یا اینکه ارتباطشان با خانواده قطع شده و به دلیل نداشتن محل زندگی ثابت در خیابان‌ها زندگی می‌کنند.
وی با تشریح اینکه صرف ذاتی ساماندهی کودکان کار و خیابانی وظیفه سازمان بهزیستی است، به وظیفه یازده ارگان مرتبط به این موضوع اشاره کرد و گفت: متاسفانه وظیفه یازده ارگان و سازمان دیگر مسئول در حوزه ساماندهی کودکان کار و خیابانی مغفول مانده است و هماهنگی لازم برای حل این معضل بین نهادها وجود ندارد.
وی افزود: خانواده کودکان کار که توانایی اشتغال را ندارند باید تحت پوشش نهادهای حمایتی قرار بگیرند، در سال 96 طبق آمارهای ارائه شده تعداد 275 کودک کار در آذربایجان غربی شناسایی شده‌اند و این تعداد مربوط به شهرهای ارومیه و خوی است.
کودکان کار حمایت می‌شوند
سعید فریور، مدیر کل سازمان بهزیستی آذربایجان‌غربی درباره آخرین وضعیت جمع آوری کودکان کار در ارومیه اظهار کرد: در شش ماهه نخست سال گذشته 144 کودک کار و خیابانی تحت پوشش بهزیستی قرار گرفته که برای هر نفر از این کودکان بسته حمایتی تحصیلی از سوی بهزیستی ارائه شده است.
وی ادامه داد: مهرماه سال 97 جمعا برای 205 کودک تحت حمایت سازمان بهزیستی درقالب طرح مهرانه نیز مبلغ 3 میلیون ریال اختصاص یافته است. در بخش کمک‌های موردی نیز، مبلغ یک میلیاردو 200 میلیون ریال برای توانمند سازی خانواده های این کودکان  به صورت بلاعوض پرداخت شده است.
وی افزود: تمامی کودکانی که از طریق شهرداری، نیروی انتظامی و تمامی نهادهای دولتی و غیر دولتی به سازمان بهزیستی معرفی می شوند ارجاع شده و پذیرش نگهداری و حمایتی برای این کودکان انجام گرفته و همچنین خدمات تخصصی روانشناسی، مددکاری و تربیتی به طور شبانه روزی در مرکز ساماندهی کودکان کار و خیابانی ارائه می‌شود.
راهکارهای مؤثر در کاهش کودکان کار
مهرداد مطلبی، معاون امور اجتماعی بهزیستی آذربایجان‌غربی نیز به این موضوع اشاره کرد و اظهار کرد: تأمین اعتبار لازم برای حمایت از خانواده‌های کودکان کار، برخورد قانونی با متکدیان و سوءاستفاده کنندگان از کار کودکان و برنامه‌ریزی مناسب برای ایجاد اوقات فراغت کودکان و کمک‌رسانی به آن‌ها در مناطق محروم و حاشیه‌نشین در کاهش کودکان کار مؤثر است.
 وی افزود: ساماندهی و تعیین فضا برای نگهداری این کودکان بر عهده شهرداری است و 11 دستگاه نیز در این سازماندهی نقش دارند که ایفای نقش درست این سازمان‌ها نتایج مؤثری در پی دارد.کودکان کار از اقشار مظلوم جامعه به شمار می‌روند و در جامعه، زندگی و دارا بودن حقوق اجتماعی حق قانونی آنان است که امیدواریم مدیران شهری، نهادهای متولی اقدامات به موقع و مناسب در راستای ساماندهی کودکان کار انجام دهند د تا هر روز شاهد تصاویر تلخ از کار سخت کودکان در گرما و سرما نباشیم.

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید