00:36|جمعه, فروردین 31 ,1403
تاریخ انتشار: 24 تیر 1398 - 12:28
کد خبر: 12419
یادداشت:

حیوانات خیابانی از اینجا مانده و از آنجا رانده

حیوانات خیابانی شاید از مظلوم‌ترین موجودات کره خاکی باشند که به واسطه همنشینی با انسان از حیات‌وحش رانده شده و مجبور به همراهی با زندگی صنعتی امروز شدند.
حیوانات خیابانی از اینجا مانده و از آنجا رانده

به گزارش سرویس اجتماعی باریش نیوز، حیوانات خیابانی را شاید بتوان از مظلوم‌ترین موجودات در پیکره زندگی شهری و صنعتی امروز دانست چرا که به واسطه ورود انسان به زندگی صنعتی و مجبور به همنشینی با این نوع زندگی شدند.

این روزها زندگی مسالمت آمیز با حیوانات به جزئی از زندگی‌های شهری البته بیشتر در جوامع غربی تبدیل شده تا از طریق ساحت سرپناه‌هایی برای این حیوانات بتوانند از یک‌سو آسیب‌های ناشی از حضور حیوانات خیابانی را برای شهروندان کمتر کنند و از سوی دیگر اصل اخلاق انسانی در برخورد با حیوانات خیابانی را رعایت کرده و باعث آزار و اذیت حیوانات نشود.

بدون شک برخوردهای قهری و استفاده از شیوه‌های نامتعارف خارج از اخلاق انسانی در معدوم‌سازی و کنترل جمعیت حیوانات خیابانی نمی‌تواند راه حل منطقی و عملی برای ساماندهی این نوع حیوانات باشد که به دلیل نداشتن سرپناه در کوچه و خیابان‌های شهر سرگردانند و از سوی دیگر برخی از مردم همیشه از روبرو شدن با این حیوانات در معابر عمومی به سبب آسیب‌هایی که ممکن است برای خود و خانواده‌هایشان داشته باشند هراس دارند.

در سال‌های گذشته از سوی متولیان ساماندهی حیوانات خیابانی در شهر ارومیه اقداماتی با هدف کنترل و مهار جمعیت حیوانات سرگردان از جمله سگ‌ها در معابر عمومی انجام شده، گرچه نحوه برخورد نیز از سوی شهروندان حافظ محیط زیست و دوستدار حیوانات مورد نقد و انتقادهای جدی قرار گرفت اما همین طرح‌های فصلی هم نتوانست چاره قطعی برای این حل این مشکل در کلانشهر ارومیه باشد.

در برخی از شهرهای کشورهای اروپایی برای حل معضل حضور حیوانات خیابانی در معابر عمومی شهروندان نیز خود پای کار آمد‌ند و با فراهم کردن آب، غذا و سرپناه در مکان‌های مناسب به طوری‌که خطری و آسیبی برای خانواده‌ها نداشته باشد، به نوعی مسئولان شهری را در این امر یاری کردند.

مسئولان برخی از شهرهای که کشورشان در همین همسایگی است برای کنترل و حفاظت از حیوانات خیابانی در شهر جعبه‌هایی تعبیه کردند تا هرشهروند به ازای هر بطری پلاستیکی که در داخل جعبه بیندازد، می‌تواند غذای رایگان برای حیوانات دریافت کند.

به نظر می‌رسد اقداماتی که مسئولان متولی ساماندهی حیوانات خیابانی و سگ‌های ولگرد در ارومیه در سال‌های اخیر انجام داده‌اند ضعف‌های اساسی  دارد که امسال هم تعداد این حیوانات در معابر عمومی و خیابان‌های شهر کاهش نداشته است و برخی از شهروندان هنوز هم از حضور سرگردان این حیوانات در خیابان‌ها و نبود اقدام عملی برای فراهم کردن شرایط بهتر برای نگهداری حیوانات خیابانی گلایه‌مند هستند.  

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید