00:45|شنبه, اردیبهشت 01 ,1403
تاریخ انتشار: 22 تیر 1398 - 11:53
کد خبر: 12402
باریش گزارش می‌دهد:

عرف‌هایی که در جامعه نادیده گرفته می‌شود

حجاب و عفاف از جمله عرف‌های ارزشی و اخلاقی است که قانون صراحتا به رعایت آن در جامعه از سوی افراد تاکید کرده اما از سوی برخی از مردم این ارزش اجتماعی نادیده گرفته می‌شود.
عرف‌هایی که در جامعه نادیده گرفته می‌شود

به گزارش سرویس اجتماعی باریش نیوز، يکی از وظايف واجب در دین اسلام رعایت عفاف و حجاب است. زنان با رعايت حجاب اسلامی، به تزکیه‌نفس پرداخته و قرب الهی را فراهم ساخته و زمینه رشد معنوی مردان در اثر حفظ نگاه حرام را فراهم می‌کنند.
خداوند متعال درباره اهميت حجاب و پوشش اسلامی در بسیاری از آیات الهی نام برده و رعایت عفاف و حجاب را بر زنان ضروری و واجب دانسته است همچنین رعایت حجب و حیا را حافظ انسان در برابر بیمارهای جسمانی و روانی می‌داند.
از نظر دین اسلام حجاب فقط مختص زنان نیست بلکه مردان نیز باید پوشش اسلامی را رعایت کنند. رعایت حجاب مانع گمراهی، خودنمایی، و حافظ حرمت و آداب عفت حيا است.  
کشف حجاب در خودرو حرمت شکنی ارزشی است
حجت‌الاسلام محمدجواد مجتهد شبستری، نماینده مردم آذربایجان‌غربی در مجلس خبرگان رهبری در گفت‌وگو با سرویس اجتماعی باریش نیوز، در خصوص کشف حجاب برخی بانوان در حریم عمومی جامعه اظهار کرد: در جامعه اسلامی کشف حجاب جرم قانونی محسوب می‌شود و از نظر شرعی نیز بانوان موظف هستند تا پوشش خود را رعایت کنند.
وی با اشاره به اینکه کشف حجاب حرام شرعی است افزود: رعایت کردن حجاب در منظر نامحرمان لازم و واجب است در جامعه کنونی برخی افراد از روی عدم آگاهی اقدام به کشف حجاب در جوامع عمومی به ویژه در خودروی شخصی خود می‌کنند که این امر بسیار ناپسند و غیرقانونی است.
حجت الاسلام شبستری ادامه داد: افرادی که داخل خودرو اقدام به کشف حجاب می‌کنند یا متوجه این نیستند که داخل خودرو حریم شخصی نیست یا از این بحث غافل هستند و خود را به غلفت زدند در صورتی که این امر حرام و جرم  محسوب می‌شود.
وی گفت: برای مقابله با کشف حجاب در اماکن عمومی از نظر راهکارهای فرهنگی می‌توان به این افراد تذکر داد و آنان را از ضرورت رعایت حجاب در جامعه آگاه کرد چرا که خداوند متعال حجاب را لازم کرده و رعایت این امر به مصلحت بانوان است.
حجت الاسلام شبستری افزود: در راستای آگاهی بانوان جهت رعایت کردن حجاب، رسانه‌ها نقش مهمی در ترویج و فرهنگ‌سازی رعایت حجاب در جوامع عمومی دارند و در حال حاضر نیز فعالیت در زمینه حجاب و عفاف قابل تحسین است.
نماینده مردم آذربایجان‌غربی در مجلس خبرگان رهبری در پایان به شیوه مقابله نیروی انتظامی با افرادی که اقدام به کشف حجاب در جوامع عمومی می‌کنند اشاره و تصریح کرد: نیروی انتظامی نقش بسیار مهمی در برخورد با افرادی که اقدام به کشف حجاب می‌کنند دارد و با تذکر دادن به این افراد آنان را متوجه می‌کند که دچار حرمت شکنی شده‌ و خلاف قانون و مقررات و دور از شأن اسلام رفتار و عمل می‌کنند.
خانواده‌ نقش مهمی در توسعه فرهنگ حجاب دارد
حجت الاسلام عسگر دیرباز، نماینده مردم آذربایجان‌‌غربی در گفت‌وگو با سرویس اجتماعی باریش نیوز، اظهار کرد: رعایت حجاب و عفاف در جامعه اسلامی بسیار تأکید شده و کلام الهی و ائمه اطهار نیز بانوان و مردان مسلمان را به رعایت آن دعوت کرده است.
 وی افزود: در اوایل انقلاب اسلامی فضای جامعه به گونه‌ای شد که اکثر بانوان پوشش اسلامی را به خوبی رعایت می‌کردند اما برخی از افرادی برای تخریب و ضعیف کردن بنیاد خانواده‌ها در سخنرانی‌‌های جمعی، افراد را برای رعایت نکردن حجاب ترغیب می‌کردند و در بازتاب ایده‌ها و سخنان آنان در جامعه باعث شد افراد احساس کنند که می‌توانند به نحوه دیگر نیز در جامعه ظاهر شوند
وی گفت: به مرور زمان ایمان برخی افراد سست شده و ابعاد دیگر پدیده بدحجابی در جامعه رواج پیدا کرد و از طرفی دیگر ورود ماهواره، فیلم و اینترنت نیز در بین خانواده‌ها در رعایت نکردن حجاب اسلامی تأثیر منفی داشته است.
این نماینده خبرگان رهبری افزود: برخی از علت‌های بدحجابی در جامعه به افکار جوانان و باور نادرست آنان نسبت به حجاب و عفاف مربوط می‌شود که نگرش مثبتی به حجاب و رعایت آن ندارند. 
حجت‌الاسلام دیرباز در ادامه به راهکارهای مقابله با بدحجابی در شرایط فعلی اشاره و اظهار کرد: عده‌ای از مسئولان از روی ناآگاهی به جای اینکه در مقابله با بدحجابی تلاش و فرهنگ سازی کنند  به فضای بدحجابی دامن می‌زنند و متاسفانه با آن مقابله نمی‌کنند همچنین عملکرد برخی از مسئولان فرهنگی نیز در مقابله با بدحجابی ضعیف بوده است و باید در برابر برخی از واقعیت‌ها منفعل عمل کنند.
وی ادامه داد: در بسیاری از مواقع گفتگوی صمیمی والدین نیز اثرات مثبتی برای جوانان دارد و می‌توانند آنان را به رعایت و احترام به حجاب و عفاف نزدیکتر و روحیه دینی جوانان را تقویت کند.
نماینده مردم آذربایجان‌غربی در مجلس خبرگان رهبری تصریح کرد: متاسفانه برخی از مسئولان برای اینکه بتوانند درانتخابات رأی بیاورند از شعارهای هنجارشکن استفاده کرده و جوانان را فریب می‌دهند تا به آنان رأی دهند حجاب و عفافی که با خون شهدا حفظ شده است نباید وارد سیاست‌های غلط برخی از مسئولان شود بنابراین باید زمینه فرهنگ سازی و رعایت حجاب در جامعه به صورت ویژه مورد توجه مسئولان و مردم قرار گیرد.
رعایت نکردن حجاب عرف جامعه را خدشه دار می‌کند
حجت‌الاسلام سید مهدی قریشی، نماینده ولی فقیه در آذربایجان غربی و امام جمعه ارومیه اظهار کرد: رعایت حجاب در جامعه اسلامی مسئله بسیار مهمی است که باید به آن اهمیت داده شود اما متاسفانه برخی افراد با پوشش نامناسب مسئله حجاب را خدشه دار می‌کنند که در این مواقع مسئولان باید با جدیت تمام برخورد و با بد حجابی در جامعه مقابله کنند.
حجاب اسلامی تجلی زیبایی‌های معنوی زنان ومردان است. بدون شک رعایت حجاب زنان و مردان را از رفتارهای نامناسب و به دور از عرف جامعه در امان نگه می‌دارد و بر آرامش روز افزون انسان می‌افزاید.

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید