07:10|پنجشنبه, اردیبهشت 06 ,1403
تاریخ انتشار: 20 تیر 1398 - 11:48
کد خبر: 12393
باریش گزارش می‌دهد:

رفتارهای نامتعارف با آثار تاریخی تمامی ندارد

تخریب آثار تاریخی با نوشتن یادگاری و حکاکی بر روی دیوارهای آن، چهره اماکن تاریخی را به شدت مخدودش کرده و نگرش توریست‌های داخلی و خارجی را به نسبت به فرهنگ آن شهر و دیار تغییر می‌دهد.
رفتارهای نامتعارف با آثار تاریخی تمامی ندارد

به گزارش سرویس اجتماعی باریش نیوز، بناهای تاریخی با  قدمت بسیار طولانی و ارزشمند برای معرفی تمدن کهن هر منطقه‌ای نقش بسیار مهمی دارند اما عدم آگاهی برخی افراد نسبت به ارزش بسیار فراوان آثار تاریخی باعث شده تا تن این اماکن ارزشمند را با دفاتر خاطرات خود اشتباه بگیرند.
 شاید شما هم در سفر و بازدید از اماکن تاریخی نوشته‌های زیادی را روی آنان مشاهده کرده‌اید که به سبب همان خطاطی‌های ناپسند چهره آثار تاریخی به شدت زشت و مخدودش شده است.
كلید، میخ و رنگ نوشته ابزار افرادی هستند که به هر نحوه‌ای که شده تلاش می‌کنند تا به آثار تاریخی آسیب برسانند و اثری از خود در این مکان‌ها به جا بگذارند.
مردم با اصول حفظ اماکن تاریخی آشنایی ندارند 
یکی از فعالان در زمینه توریست و گردشگر در گفت‌وگو با خبرنگار باریش نیوز گفت: مردم از روی توجه کم به ارزش بسیار زیاد اماکن تاریخی نا آشنا هستند و در محافظت و نگهداری از این آثار ارزشمند کم کاری می‌کنند.
وی افزود: اگر فرهنگ سازی و رعایت اصول صحیح بازدید از اماکن تاریخی در بین مردم رواج داشته باشد آثار تاریخی از چهره خوبی برخوردار بوده و گردشگران زیادی را به خود جلب می‌کند. 
انباشت زباله در اطراف برخی از اماکن تاریخی
مریم از مخاطبان باریش نیوز در ارسال پیامی گفت: روز جمعه برای تفریح و گردشگر به یکی از اماکن تاریخی رفته بودیم که با انبوه زباله در آن مکان رو به رو شدیم.
وی گفت: در چند سال اخیر به دلیل کم توجهی، انباشت زباله در اطراف و داخل اماکن تاریخی و نوشتن یادگاری بر روی دیوار آثار تاریخی افزایش پیدا کرده و باعث شده چهره نامتناسب برروی آثار تاریخی مشاهده شود.
وی اضافه کرد: ایجاد سطل‌های زباله همچنین استقرار دائمی نگهبان در محدوده اماکن تاریخی تا حد زیادی از انباشت زباله و ممانعت از افرادی که اقدام به حکاکی روی دیوار آثار تاریخی دارند جلوگیری می‌شود.
نوشتن یادگاری روی آثار تاریخی باعث می‌شود نگرش توریست‌های داخلی و خارجی در مورد فرهنگ آن شهر عوض شود
علی در گفت‌وگو با خبرنگار باریش نیوز گفت: وقتی گردشگران و توریست‌های داخلی و خارجی با این صحنه مواجه می‌شوند نگرش و افکارشان در خصوص فرهنگ مردم آن شهر تغییر می‌کند و با خاطره‌ای ناخوشایند آن مکان را ترک می‌کنند.
وی گفت: تخریب اموال عمومی و یا نوشتن یادگاری بر پیكر آثار تاریخی مسأله بسیار مهمی است كه باید از سوی مدیران فرهنگی و رسانه‌ها به صورت هدفمند دنبال شود.
طبق قانون اساسی، نوشتن یادگاری و حکاکی بر تن آثار تاریخی و میراث فرهنگی جرم محسوب می‌شود و مطابق ماده ۵۵۸ قانون مجازات اسلامی (تعزیرات)، با مجرمان برخورد قانونی می‌شود.
امیدواریم مردم آگاهی لازم در مورد محافظت از آثار تاریخی و میراث فرهنگی را داشته باشند تا با ایجاد فرهنگ سازی بتوانیم زمینه را برای بازدید بیشتر توریست و گردشگران داخلی و خارجی از تمدن و آثار تاریخی آذربایجان‌غربی را فراهم کنیم.
 

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید