03:21|جمعه, فروردین 10 ,1403
تاریخ انتشار: 20 تیر 1398 - 10:59
کد خبر: 12392

زباله‌گردی روی دیگر سکه فقر و نداری

زباله‌گردی رنجی است که این روزها به واسطه اقتصاد بیمار، گرانی و تورم بیش از حد برتن این جامعه گذاشته شده است و روزگار برخی از اقشار آسیب‌پذیر جامعه از همین زباله‌ها می‌گذرد.
زباله‌گردی روی دیگر سکه فقر و نداری

سرویس اجتماعی باریش نیوز، در ماه‌های اخیر که تورم و گرانی دیگر سر به فلک گذاشته و تاب و توان خانواده‌ها را گرفته، زباله‌گردی تصویری است که کم و بیش در کوچه و پس کوچه‌های شهر دیده می‌شود، مردان و زنانی که در سنین مختلف برای یافتن قابل فروش گاهی تا کمر در داخل سطل‌های زباله خم می‌شوند.

تورم و گرانی در کنار از دست رفتن فرصت‌های شغلی عواملی هستند که این روزها باعث شدند زباله برای برخی‌ها محل کسب و درآمده شده و پدیده زباله گردی در شهر ارومیه بیش از پیش مشاهده شود.

زن و مرد، کوچک و بزرگ هم ندارد و ابزار مهمی برای کار نمی‌خواهد و همین که یک ارابه کوچک برای حمل ضایعات و زباله های قابل بازیافت داشته باشند کافی است و البته برخی از زباله گردها همین کمترین امکانات را هم ندارد.

اینکه زباله‌گردی معضل اجتماعی است و یا شغل بحثی است که باید کارشناسان و مسئولان پاسخ منطقی برای آن داشته باشند اما باید یادمان باشد کسب روزی حلال به هر طریقی که باشد مصداق جهاد در راه خداست و بی شک مقام پدران و مادرانی که برای گذران معیشت و بردن نان حالا بر سر سفره خانواده این چنین تلاش می کنند ستودنی است.

در دنیای کنونی برخلاف گذشته زباله یک ثروت شهری محسوب می‌شود که با بازیافت آن می‌توان شاخص ارائه خدمات به شهروندان را ارتقاء داد.

شاید بتوان با ساماندهی افرادی که زندگیشان از محل جمع‌آوری ضایعات و زباله شهری می‌گذرد توسط نهادهای متولی با یک تیر دو نشان زد تا در کنار اینکه ثروت کثیف برای افزایش درآمدهای شهری می‌شود بتوان افراد شاغل در این حیطه را به نوعی تحت حمایت و پوشش‌های خدمات اجتماعی درآورد.

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید