16:16|جمعه, فروردین 31 ,1403
تاریخ انتشار: 18 تیر 1398 - 08:44
کد خبر: 12372
رئیس اداره نظارت بر امور حیات وحش و آبزیان محیط زیست آذربایجان غربی در گفت‌و‌گو با باریش:

پیش‌بینی حضور 50‌هزار بال فلامینگو در دریاچه ارومیه در سال‌جاری

با توجه به مهیاشدن شرایط زیستی فلامینگوها در دریاچه ارومیه پیش‌بینی می‌شود در سال جاری نزدیک به 50 هزار بال از این پرنده در دریاچه ارومیه حضور داشته باشند.
پیش‌بینی حضور 50‌هزار بال فلامینگو در دریاچه ارومیه در سال‌جاری

امید یوسفی، رئیس اداره نظارت بر امور حیات وحش و آبزیان محیط زیست آذربایجان غربی در گفت‌و‌گو با سرویس اجتماعی باریش‌نیوز اظهار کرد: وضعیت فلامینگو در اواسط دهه هفتاد تا اوایل دهه 80 شمسی در دریاچه ارومیه فوق العاده بود به طوری که بالای 100 هزار فلامینگو به دلیل مناسب بودن شرایط زیستی در این دریاچه حضور داشتند.

وی با بیان اینکه در سالهای قبل امنیت فلامینگوهای مهاجر در دریاچه ارومیه فراهم بود، افزود: امنیت تنها شامل امنیت جانی نمی‌شود بلکه برای ادامه حیات پرندگان و حیوانات در حیات وحش باید امنیت غذایی برای آنان تامین شود و در اواسط سال‌های 70 امنیت جانی و غذایی فلامینگوها در دریاچه ارومیه از تامین بود.

این مسئول با بیان اینکه پارک ملی دریاچه ارومیه از بزرگترین زیستگاه‌های جوجه‌آوری فلامینگو در سطح خاورمیانه محسوب می‌شد، اضافه کرد: در بررسی و سرشماری تعداد فلامینگوها مشخص شد دریاچه ارومیه در سال‌های قبل از خشک‌سالی بزرگترین محل تقسیم مهاجرتی این نوع پرنده بود.

یوسفی ادامه داد: فلامینگو دریاچه ارومیه براساس گزارش‌های ارسالی در مهاجرت زمستانی خود در مناطق حاشیه‌ای هندوستان مشاهده شده بود و فلامینگوهای دریاچه ارومیه که به سمت غرب مهاجرت داشتند به سمت جنوب دریای مدیترانه و کشورهایی همچون مصر و لیبی می‌رفتند.

وی تغذیه اصلی و مهم پرنده فلامینگو را آرتمیا ذکر کرد و گفت: از اواسط دهه 80 به دلیل نامساعدشدن وضعیت تراز دریاچه ارومیه روند حضور فلامینگوها در این زیستگاه طبیعی به طور چشمگیری کاهش یافت به طوری که در اوایل دهه 90 تعداد فلامینگوها در این دریاچه به صفر رسید.

یوسفی خاطرنشان کرد: حضور مجدد فلامینگوها در دریاچه ارومیه از سال 93 آغاز شد و در این سال 7 تا 10 هزار فلامینگو از نقاط دیگر به زیستگاه پارک ملی دریاچه ارومیه مهاجرت کردند.

وی تصریح کرد: برآوردی که سال گذشته از تعداد فلامینگوهای دریاچه ارومیه شده، نزدیک به 35 هزاربال است که این تعداد با توجه به اینکه سال گذشته دریاچه ارومیه زمستان سرد و سختی نداشت ماندگار شدند و امسال آشیانه سازی و جوجه‌آوری کردند.

رئیس اداره نظارت بر امور حیات وحش و آبزیان محیط زیست آذربایجان غربی در پایان یادآور شد: پیش‌بینی می‌شود با توجه به فراهم شدن شرایط زیستی و تغذیه‌ای مناسب در دریاچه ارومیه در سال جاری بین 10 تا 12 هزار به شمار فلامینگوهای حاضر در بستر دریاچه ارومیه اضافه شود و تداوم وضعیت احیای این دریاچه می‌تواند نویدبخش حضور دوباره 100 هزار عددی این پرندگان در دریاچه همانند سال‌های گذشته باشد.

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید