13:35|سه شنبه, اردیبهشت 04 ,1403
تاریخ انتشار: 05 تیر 1398 - 10:13
کد خبر: 12268

هستی‌هایی که به نیستی تبدیل می‌شود

افزایش مصرف مواد مخدر در بین افراد با سنین مختلف به یکی از مهم‌ترین آسیب‌های اجتماعی تبدیل شده است که اگر به موقع از آن پیشگیری نشود هستی‌ بسیاری از جوانان و خانواده‌ها در چشم برهم زدنی به باد رفته و به نیستی تبدیل می‌شود.
هستی‌هایی که به نیستی تبدیل می‌شود

به گزارش سرویس اجتماعی باریش نیوز، مواد مخدر، بلای خانه براندازی که آبشخور بسیاری از معضلات و آسیب‌های اجتماعی می‌باشد که امروزه مانند طنابی، گره‌های کوری بر دست و پای جامعه انداخته است. طبق آمار ارائه شده مصرف مواد مخدر همه ساله جان بسیاری از افراد را در جامعه می‌گیرد و زندگی و حیات خانواده آنان را متشنج می‌کند. از عوامل مهم به دام مواد مخدر افتادن می‌توان به معاشرت با دوستان نامناسب و همچنین فرار از مسائل و معضلات اجتماعی اشاره کرد که افراد به دلیل عدم آگاهی، به مواد مخدر روی آورده و حیات خود و خانواده خود را تباه می‌کنند. 6 ژوئن برابر با 5 تیرماه به عنوان روز جهانی مبارزه با موادمخدر نام‌گذاری شده است و ازاین رو، هر ساله دستگاه‌های عضو ستاد مبارزه با موادمخدر و مراکز علمی‌ پژوهشی و سازمان‌های غیردولتی در زمینه مبارزه با مواد مخدر، پیشگیری از اعتیاد و درمان معتادان، فعالیت‌های بسیاری انجام می‌دهند. 
ترویج اعتیاد یکی از بهانه‌های دشمنان برای تضعیف قشر جوان است
حجت‌الاسلام سید مهدی قریشی نماینده ولی فقیه در آذربایجان غربی و امام جمعه ارومیه در دیدار با اعضای ستاد مبارزه با مواد مخدر آذربایجان غربی اظهار کرد: دشمنان نظام با ترویج مصرف مواد مخدر می‌خواهند آینده و نیروی کاری جوان کشور را ضعیف و بی اثر کرده و صدمات جدی بر پیکر نظام اسلامی وارد کنند.
وی افزود: مساله اعتیاد باید جدی گرفته و با قدرت با عوامل ترویج دهنده و زمینه ساز اعتیاد مبارزه شود.
حجت الاسلام قریشی ادامه داد: لازم است اقدام جدی‌تر و مداومی برای مقابله با ترویج استفاده از مواد مخدر در کشور انجام شود چون صدماتی که کشور از این موضوع می‌بیند، به سختی قابل جبران است.
وی با بیان اینکه در بین آسیب‌های اجتماعی استفاده از مواد مخدر بسیار مخرب‌تر است، گفت: با توجه به اینکه ۵۰ درصد زندانیان استان در زمینه مواد مخدر هستند امیدواریم با تدابیر مناسب و با همکاری همه جانبه مردم و مسئولان یک نهضت عمومی و جمعی در کشور در زمینه مبارزه با مصرف مواد مخدر ایجاد شود.
وی تصریح کرد: مردم، سازمان‌ها و نهادهای دولتی وظیفه مهمی در آگاه سازی مردم در زمینه اعتیاد دارند و باید به این رسالت با برنامه‌ریزی های جدی تری عمل کنند.
نماینده ولی فقیه در آذربایجان غربی در پایان گفت: بعد از پیروزی انقلاب اسلامی به دستور امام خمینی (ره) مساله مبارزه با مواد مخدر در کشور شروع شد و طبق گفته جوامع بین‌المللی در بین کشورهای جهان، ایران در رتبه نخست مبارزه با مواد مخدر قرار دارد و چهار هزار شهید و ۱۲ هزار جانباز در این راستا تقدیم انقلاب کرده است.
متلاشی شدن ۱۱۰ باند قاچاق مواد مخدر در آذربایجان‌غربی
سردار مسعود خرم‌نیا دبیر شورای هماهنگی مبارزه با موادمخدر آذربایجان‌غربی با اشاره به اینکه مقام معظم رهبری اعتیاد را آسیب اجتماعی در کشور مطرح و تمامی دستگاه‌ها و سازمان‌ها را مکلف کردند تا در راستای کاهش اعتیاد گام بردارند، اظهار کرد: جمهوری اسلامی ایران به عنوان پرچمدار مبارزه با موادمخدر در جهان شناخته شده و درطول ۴ دهه گذشته با بسیج امکانات، فرهنگ‌سازی در جهت توانمندی‌سازی جامعه برای پرهیز از مصرف مخدر ۳۸۰۰ شهید و ۱۲هزار جانباز تقدیم کرده است..
وی با تاکید بر ضرورت همکاری مردم برای مبارزه با مواد مخدر افزود: پس از پیروزی انقلاب اسلامی تا به امروز مبارزه بی امانی با مواد مخدر و اعتیاد وجود داشته است.
این مقام مسئول در رابطه با آسیب‌های اعتیاد در جامعه عنوان کرد: موضوع طلاق، قتل عمد، فساد و فحشاء، فرار ازخانه، خودکشی و بسیاری از آسیب‌های اجتماعی در اکثر موارد دربستر اعتیاد شکل می‌گیرند.
سردار خرم‌نیا در ادامه سخنان خود تصریح کرد: نیروی انتظامی ملزم به آموزش مردم در جهت مقابله با اعتیاد است اما در این میان عدم وجود خیرین در بحث جلوگیری از اعتیاد قابل توجه و سوال برانگیز است.
دبیر شورای هماهنگی مبارزه با موادمخدر آذربایجان غربی با اشاره به اینکه در تمامی شهرستان‌های آذربایجان غربی شورای فرعی مبارزه با مواد مخدر حضور و فعالیت دارند، گفت: در سال گذشته، چهار هزار و ۴۰۷ نفر قاچاقچی و ۱۱۰ باند مواد مخدر شناسایی و دستگیر شده که آمار کشفیات در سال ۱۳۹۷ نسبت به سال ۱۳۹۶ افزایش ۹۶ درصدی را تجربه کرده است و همچنین با اقداماتی که از سال ۱۳۹۰ در استان شروع شده، دیگر در هیچ نقطه‌ای از استان شاهد کشت شاهدانه و امثال آن نیستیم.
لزوم توجه و اهمیت به افرادی که از بند اعتیاد رها شدند
یکی از مخاطبان باریش نیوز در ارسال پیامی نوشت: فرزند من چندسالی دچار اعتیاد به مواد مخدر شده بود و خانواده ما به شدت از این اوضاع خسته و کلافه شده بودند.
وی افزود: با تلاش‌‌هایی که تمامی اعضای خانواده انجام دادیم  توانستیم فرزندم را از اعتیاد نجات دهیم و به زندگی عادی برگردانیم.

این مخاطب ادامه داد: چیزی که در حال حاضر من و اعضای خانواده را رنج می‌دهد نبود شغل مناسب و درآمد برای فرزندم است.
وی گفت: باید زمینه برای توجه و اهمیت دادن به فردی که دچار اعتیاد شده و آن را ترک کرده است درجامعه نهادینه شود در غیر این صورت احتمال برگشت دوباره آن به دامان اعتیاد افزایش پیدا می‌کند. 

ریشه‌یابی علمی گرایش به استفاده از مواد مخدر همچنین شناخت جنبه‌های گوناگون آن باید به صورت ویژه مورد بررسی قرار گیرد و با آموزش‌های لازم و ارائه شده تا حد زیادی از بروز و گسترش این بلای خانمان سوز جلوگیری شود. همچنین با به کارگیری رویکردهای پیشگیرانه مسئولان در زمینه جلوگیری از اعتیاد و بهره‌مندی از توانایی خانواده‌ها‌ می‌توان امیدوار بود که از پدیده جهانی به نام اعتیاد تا حد زیادی پیشگیری شود تا شاهد جامعه پویا و بدون اعتیاد در آینده باشیم.

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید