23:50|چهارشنبه, اردیبهشت 05 ,1403
تاریخ انتشار: 02 تیر 1398 - 10:40
کد خبر: 12239

داستان تکراری گرانی در بازار/ این قسمت سیب‌زمینی

صادرات و کمبود سیب‌زمینی باعث شد قیمت آن در چند روز گذشته در سربالایی تند گرانی قرار بگیرد به‌طوری‌که در حال حاضر قیمت این محصول در بازار ارومیه به مرز 10 هزار تومان هم نزدیک شده است.
داستان تکراری گرانی در بازار/ این قسمت سیب‌زمینی

به گزارش سرویس اقتصادی باریش نیوز، آذربایجان غربی یکی از قطب‌های تولید محصولات کشاورزی است و با فرارسیدن فصل بهار و تابستان کشت و کار در این منطقه رونق زیادی دارد. در فصل تابستان افزایش تولیدات محصولات کشاورزی در استان باعث می‌شود در مراکز خرید و فروش میوه و تره‌بار کمبودی احساس نشود و مردم با قیمت‌های مناسب مصارف مورد نیاز خود را تأمین می‌کنند. اما در چند ماه اخیر گرانی و کمبود سیب‌زمینی و نبود قیمت ثابت در بازار آشفتگی اقتصادی در میان خرید و فروشان این محصول به وجود آورده به طوری که قیمت سیب‌زمینی در حال حاضر به مرز 10 هزار تومان رسیده است.
توان خرید گوشت نداریم، دستمان به تهیه سیب‌زمینی هم کوتاه شد 
رضا یکی از مخاطبان باریش نیوز در ارسال پیامی نوشته است: برای خرید پیاز و سیب زمینی به یکی از مراکز فروش محصولات کشاورزی رفتم و رو به رو شدن با قیمت بالای سیب زمینی من را متعجب کرد.
وی افزود: برای دو کیلو سیب زمینی 18 هزار تومان پول پرداخت کردم و از این قیمت نامتعارف بسیار گلایه‌مند هستم.
رضا افزود: توان خرید گوشت و مرغ در بین مردم کاهش پیدا کرده از طرفی دیگر مردم برای تهیه چند کیلو سیب‌زمینی هم دچار مشکل هستند و توان خرید ندارند. در حالی که شرایط اقتصادی باعث شده تمامی اقلام اساسی گران شود افزایش قیمت بی‌رویه مردم را در تهیه اقلام غذایی و مصرفی خود با مشکل مواجه کرده هستند.  
افزایش قیمت بی رویه مردم را کلافه کرده است
بهرام ستارزاده یکی از غرفه‌داران فروش پیاز و سیب زمینی در سطح شهر ارومیه در گفت‌وگو با خبرنگار باریش اظهار کرد: کمبود سیب‌زمینی باعث افزایش قیمت آن در میدان میوه و تره بار شده است و من چند روزی است که به دلیل افزایش قیمت نمی‌توانم سیب زمینی بخرم و به فروش برسانم.
وی افزود: گرانی بیش از حد باعث شده مردم کم تر از حد توان، خرید کنند و این امر فروش من را نیز به صفر رسانده است .
افزایش قیمت سیب‌زمینی در ارومیه موقتی است
قاسم عزتی، رئیس اتحادیه بارفروشان میوه و تره‌بار شهرداری ارومیه در گفت‌وگو با سرویس اقتصادی باریش نیوز، در مورد گرانی سیب‌زمینی طی چند روز اخیر اظهار کرد: در حال حاضر صادرات سیب‌زمینی و پیاز ادامه دارد و از سوی دیگر قبل از شروع فصل برداشت سیب‌زمینی، اصفهان تنها تأمین کننده نیاز سیب‌زمینی در میدان میوه و تره‌بار ارومیه بود.
وی ادامه داد: به همین دلیل با کمبود سیب‌زمینی در میدان میوه و تره‌بار ارومیه مواجه شدیم و این امر باعث شد قیمت آن افزایش یابد.
رئیس اتحادیه بارفروشان میوه و تره‌بار شهرداری ارومیه: اما هم‌اکنون برداشت سیب‌زمینی از مزارع شهرستان‌های همدان، قروه، اردبیل وعجب‌شیر آغاز شده و با این روند در روزهای آینده نیاز مورد نظر سیب‌زمینی در ارومیه تأمین و قیمت آن  با سیر نزولی در حال کاهش است.

کمبود تولید سیب‌زمینی در کشور و در کنار آن صادرات بی رویه اصلی‌ترین علت گرانی سیب‌زمینی گزارش شده و به گفته مسئولان این افزایش قیمت موقتی است.‌
بسیاری از اقلام و کالاهای اساسی در ماه‌های گذشته به بهانه‌های مختلف افزایش قیمت نامتعارف داشته و ظاهرا قصد کنترل و نظارت هم ندارند. بنابراین باید به صورت ویژه این مشکلات حل و مورد پیگیری قرار گیرد تا مردم بیش از این مجبور به تحمل دشواری‌های اقتصادی نباشند. 

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید