15:56|جمعه, فروردین 10 ,1403
تاریخ انتشار: 01 تیر 1398 - 11:44
کد خبر: 12225

فشار خون قاتلی که چراغ خاموش می‌آید

فشارخون جزء بیماری‌های غیر واگیر و خطرناک است که از آن به عنوان قاتل خاموش نام می‌برند و مبتلایان در صورت عدم آگاهی از ابتلا به آن، در دراز مدت به مشکلات متعدد و مختلفی دچار می‌شوند.
فشار خون قاتلی که چراغ خاموش می‌آید

سرویس سلامت باریش نیوز، فشارخون یکی از بیماری‌های شایع در زندگی‌های شهری است که معمولا سن شیوع آن به گفته کارشناسان از دهه سوم زندگی است.

 تعریف ساده فشار خون از زبان پزشکان، فشاری است که به طور مداوم بالا باشد و افراد را در معرض ابتلا به فشار خون بالا قرار دهد. از علت‌های شایع ابتلا به فشارخون بالا می‌توان به مشکلات چاقی و اضافه وزن، کم تحرکی، رژیم‌های نامناسب غذایی، سبک زندگی اجتماعی، زمینه‌های روانی، استفاده از دخانیات و الکل اشاره کرد.
فشار خون بالا و بلند مدت در نوع خود زمینه ابتلا به بسیاری از بیماری‌های قلبی و عروقی، سکته مغزی و نارسایی‌های کلیه را در فرد فراهم می‌کند و اغلب به دلیل عدم آگاهی و نظارت کم، بیماری با علائم ناشناخته در بدن انسان پدید می‌آید و با گذشته زمان مشکلات بزرگتری را برای فرد مبتلا شونده به بار می‌آورد.
از علائم ابتدایی مبتلا به فشارخون بالا می‌توان سردرد، تاری و اختلال دید، درد قفسه سینه، سرگیجه و تنگی نفس به هنگام فعالیت را نام برد که در صورت مشاهده هر ونه علائم ذکر شده باید به پزشک مراجعه شود همچنین در طول دوره درمان و پیشگیری نیز کنترل پی در پی و نظارت در منزل نیز باید مورد توجه قرار گیرد تا در مدت زمان درمان، فرد به مشکلات دیگری مبتلا نشود.
بیماری فشار خون در سال‌های اخیر با شدت بیشتری در بین  سنین مختلف در جامعه شیوع پیدا کرده است، از آنجایی که کنترل و پیشگیری از فشارخون سلامت جامعه را تضمین می‌کند از این رو ایجاد امکانات مناسب از سوی مسئولان متولی در مکان‌های مختلف به ویژه در مناطق محروم و کم بضاعت برای پایش مستمر فشار خون افراد امری ضروری به نظر می‌رسد. 
به گفته رئیس دانشگاه علوم پزشکی آذربایجان‌غربی امسال وزارت بهداشت با هدف پیشگیری از تبعات فشار خون و کنترل به موقع این عارضه یک طرح ملی را راه‌اندازی کرده و بسیج ملی کنترل فشار خون، از ۲۷ اردیبهشت‌ماه همزمان با سراسر کشور در استان آغاز و تا ۱۵ تیرماه در استان با آزمایش فشار خون افراد بالای ۳۰ سال اجرا می‌شود.
با تاکید جواد آقازاده بر استمرار اینگونه طرح‌ها در استان، اگر بتوانیم طرح غربال‌گری فشارخون را ادامه داده و پیگیری‌های بعدی را برای درمان افراد مبتلا به فشار خون بالا را در دستور کار داشته باشیم تا کار ناقص نماند، نتیجه بهتری گرفته و کار موثرتری را در واقع اجرایی خواهیم کرد.

فشار خون جزء بیماری‌های غیر واگیر و خطرناک است و می‌تواند در صورت عدم آگاهی از بروز آن، مشکلات متعددی را برای فرد ایجاد کند بنابراین اقدام به موقع جهت آگاهی و درمان بیماری فشار خون می‌تواند دوره درمان را کاهش دهد و فرد را در برابر جلوگیری از بروز مشکلات بزرگتر و بیشتر ایمن و آگاه سازد.

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید