16:03|پنجشنبه, فروردین 30 ,1403
تاریخ انتشار: 30 خرداد 1398 - 12:57
کد خبر: 12216
باریش گزارش می‌دهد:

توسعه اشتغال؛ شاه کلید مهاجرت معکوس به روستاها

ایجاد زمینه‌های اشتغال در روستاها شاه کلیدی است که می‌تواند روند مهاجرت معکوس از شهرها به سمت روستا را فراهم کند، ظرفیتی که با اندکی تدبیر و حمایت گره بسیاری از مشکلات حوزه کارآفرینی در آذربایجان غربی را بازکند.
توسعه اشتغال؛ شاه کلید مهاجرت معکوس به روستاها

به گزارش سرویس اقتصادی باریش نیوز، در چند سال اخیر رویکرد مناسبی برای توسعه عمران و آبادی در روستاهای آذربایجان غربی و ارائه خدمات متناسب صورت گرفته و هم اکنون وضعیت مساعدی در برخی از روستاهای استان حکم فرما است.
در گذشته عوامل متعددی مانند کم آبی و نبود امکانات در روستاها باعث مهاجرت جمعیت روستاییان به سمت شهرهای بزرگ و کوچک شده بود اما در حال حاضر توسعه و ایجاد امکانات مناسب در روستاها مردم را برای حضور، تلاش و فعالیت در باغات و فضاهای روستایی ترغیب می‌کند و می‌توان زمینه ایجاد اشتغال و کارآفرینی در روستاها را مشاهده کرد.
اما در این میان باید گفت زمانی اشتغال پایدار و کارآفرینی در روستاها توسعه بیشتر پیدا می‌کند که نیاز مورد نظر برای فراهم شدن اشتغال پایدار روستایی از سوی مسئولان مربوطه برآورده شود و امکانات رفاهی در روستاها بیشتر مورد توجه آنان قرار گیرد.
پرداخت بیش از 365 میلیارد ریال تسهیلات در بخش اشتغال پایدار روستایی
مهدی تقوی، مدیر شعب استانی بانک توسعه تعاون آذربایجان‌غربی در گفت‌و‌گو با سرویس اقتصادی باریش نیوز اظهار کرد: تسهیلات اشتغال‌زایی بانک توسعه و تعاون آذربایجان غربی از دو محل اشتغال پایدار روستایی و تبصره 18 بند الف قانون بودجه سال 98 ابلاغ گردیده که در بخش اشتغال روستایی بیش از 365 میلیارد ریال در سال گذشته تسهیلات پرداخت شده است.
وی افزود: سال گذشته بیش از 365 میلیارد ریال تسهیلات برای متقاضیان طرح اشتغال پایدار روستایی در آذربایجان غربی توسط بانک توسعه تعاون پرداخت شده و در حال حاضر بیش از ۱۲۰ میلیارد ریال تسهیلات مصوب شده در دست بررسی است.
تقوی ادامه داد: بیش از یک‌هزار طرح با مجموع اعتبار بالغ بر 180 میلیارد تومان به این بانک معرفی شدند و با توجه به اینکه این رقم سه برابر بودجه تخصیصی به بانک بود با توجه به پالایش طرح‌های متقاضیان تا پایان سال گذشته 439 طرح اعتبار اشتغال‌زایی خود را در بخش اشتغال پایدار روستایی دریافت کردند.
لزوم توجه جدی دولت به توسعه طرح‌های اشتغال روستایی آذربایجان‌غربی
محمدمهدی شهریاری، استاندار آذربایجان غربی با اشاره به اختصاص چهار هزار و ۸۰۰ میلیارد ریال تسهیلات بانکی به استان در مرحله نخست طرح اشتغال پایدار روستایی اظهار کرد: با این آمار آذربایجان غربی رتبه‌های برتر را در بخش به خود اختصاص داده اما فزایش پرداخت تسهیلات نیازمند مساعدت مسئولان است.
تسهیلات روستایی تا پایان سال جاری تخصیص می‌یابد
عارف خدرلو، مدیرکل دفتر امور روستایی و شوراهای استانداری آذربایجان غربی با اشاره به تسهیلات اشتغال روستایی در استان، گفت: ۶۵ میلیارد تومان برای این بخش در استان مشخص شده که تاکنون ۴۴ میلیارد تومان تخصیص یافته است.
خدرلو اظهار کرد: باقی تسهیلات روستایی تا پایان سال جاری تخصیص می‌یابد و پرداخت به موقع نیازمند مساعدت ویژه مسئولان است.
تخصیص بودجه در روستاها براساس ساختار جمعیت روستایی
محمد امید معاون توسعه روستایی و مناطق محروم ریاست جمهوری به تخصیص اعتبارت در مناطق روستایی بر اساس ساختار جمعیت آن تأکید کرد و افزود: باید تخصیص اعتبار برای توسعه مناطق روستایی بر اساس ساختار جمعیت روستایی هر استان صورت گیرد تا تخصیص اعتبار روستایی به این استان بهبود یابد.
استفاده از ظرفیت اشتغال در روستاها تا حد زیادی در رونق اقتصاد جامعه نقش دارد و باعث شکوفایی بیشتر آن می‌شود بنابراین روند ارائه خدمات و حمایت مسئولان از اشتغال پایدار و توسعه کارآفرینی در روستاهای آذربایجان غربی باید تداوم داشته باشد تا شاهد آبادی و توسعه بیشتر اقتصادی در روستاها باشیم.

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید