15:27|پنجشنبه, اردیبهشت 06 ,1403
تاریخ انتشار: 30 خرداد 1398 - 12:24
کد خبر: 12213
باریش گزارش می‌دهد:

شیر هم در سبدغذایی مردم دوام نیاورد

گرانی و افزایش قیمت مواد لبنی در ماه‌های اخیر باعث شده که شیر هم در سبد غذایی خانواده‌ها دوام نیاورد و در روزهای آینده باید شاهد حذف آن از سفره‌های مردم باشیم.
شیر هم در سبدغذایی مردم دوام نیاورد

به گزارش سرویس اقتصادی باریش نیوز، از سال گذشته تاکنون قیمت مواد غذایی و کالاهای اساسی رو به روز در حال افزایش است و این روند افزایش قیمت چند برابری جو نگران کننده‌ای را در بین مردم ایجاد کرده است. در این میان افزایش قیمت مواد غذایی بیش از هر چیز دیگری مردم را رنج می‌دهد و آنان را در تهیه موادغذایی اولیه، با مشکل اقتصادی مواجه می‌کند چرا که استفاده از موادغذایی جزء نیازهای مهم و ضروری هر خانواری به شمار می‌رود.
این روزها خبر گرانی تمامی اقلام مصرفی و روزانه که در سبدغذایی خانوارها قرار دارد به گوش رسید و هم اکنون نیز نوبت به افزایش قیمت شیرخام رسیده است. 
قیمت شیر خام در آذربایجان‌غربی 15 درصد افزایش یافت
عبدالله نوایی، رئیس اتحادیه خواربار و لبنیات فروشان ارومیه  اظهار کرد:  با وجود اینکه اتحادیه لبنیات کشور افزایش 20 درصدی را برای شیر مصوب کرده بود اما به دلیل  نبود کشش خرید و فروش در بازار شهرستانی و همچنین نارضایتی کارخانجات برای افزایش این میزان از قیمت شیر خام و محصولات لبنی، اعضاء در جلسه ستاد تنظیم بازار استان افزایش 15 درصدی قیمت شیرخام را مصوب کردند.
وی تصریح کرد: پیش از این قیمت هر کیلو شیرخام فله ای دو هزار و 300 تومان بود که به دلیل افزایش قیمت نهاده‌های دامی و پس از تصمیمات صورت گرفته، از این پس قیمت هر کیلو شیرخام فله دو هزار و 500 تومان توسط دامداران به کارخانه‌ها عرضه می‌شود و کارخانه‌ها نیز براساس مصوبه بر قیمت محصولات لبنی خود اضافه خواهند کرد.
نوایی افزود: به دنبال افزایش قیمت شیر خام قیمت سایر محصولات لبنی نیز بین 5 تا 15 درصد افزایش خواهد یافت.
رئیس اتحادیه خواربار و لبنیات فروشان ارومیه ادامه داد: هیچ کارخانه ای حق ندارد در طی سال چندین بار قیمت محصولات خود را افزایش دهد و افزایش قیمت تنها باید به دستور ستاد تنظیم بازار باشد.
افزایش قیمت موادغذایی مردم را کلافه کرده است
یکی از کابران باریش نیوز در پی خبر منتشر شده مبنی بر افزایش قیمت شیرخام در آذربایجان غربی گفت: افزایش قیمت موادغذایی مردم را با سختی و مشکلات زیاد اقتصادی مواجه کرده است.
وی افزود: در حال حاضر درآمد نامتعارف و وضعیت بد اقتصادی مردم را کلافه کرده و خانواده‌ها دیگر توان خرید ندارند و نمی‌توانند از پس مخارج زندگی برآیند از مسئولان درخواست داریم در این وضعیت نامتعادل اقتصادی به فکر مردم باشند و از افزایش قیمت‌های مختلف و روزانه‌ای  جلوگیری کنند.
شیرخام برای افزایش سلامتی و جلوگیری از پوکی استخوان مفید است اما افزایش قیمت آن باعث حذف از سبدغذایی می‌شود 
یکی دیگر از مخاطبان باریش نیوز در گفت‌وگو با خبرنگار باریش گفت: شیرخام یکی از اقلام اساسی و مورد نیاز در سبدغذایی خانوارها است و افزایش قیمت آن باعث می‌شود مردم رغبتی برای خرید نداشته باشند.
وی افزود: مصرف شیرخام برای سلامتی و جلوگیری از پوکی استخوان بسیار مفید است و براساس نکات پزشکی روزانه باید در سبدغذایی مصارف روزانه گنجانده شود اما افزایش قیمت آن باعث می‌شود برخی از خانوارها نتوانند آن را تهیه و استفاده کنند.

مصرف مواد لبنی از سنین کودکی تا بزرگسالی فواید بیشماری دارد و حذف آن از سبدغذایی لطعمات جبران‌ناپذیری را در پی دارد.  
طبق آمار دفتر امور تغذیه وزارت بهداشت که سالانه منتشر می‌شود کمبود ویتامین د و کلسیم در کودکانی که در سنین رشد قرار دارند شدت گرفته که این مسئله می‌تواند یکی از هشدارهایی باشد که مسئولان نسبت به امنیت غذایی و سلامت جامعه حساس‌تر باشند

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید