17:36|جمعه, فروردین 31 ,1403
تاریخ انتشار: 22 خرداد 1398 - 10:02
کد خبر: 12137
باریش گزارش می‌دهد:

حریم پیاده‌روها خصوصی شدند

سد‌معبر دیگر به یکی از معظلات زندگی شهرنشینی تبدیل شده که با عدم رعایت حقوق شهروندی مشکلات زیادی برای عبور و مرور روزانه افراد در معابر ایجاد می‌کند.
حریم پیاده‌روها خصوصی شدند

به گزارش سرویس اجتماعی باریش نیوز، زندگی شهرنشینی دارای قانون و مقرراتی است که باید اقشار مختلف مردم در چارچوب آن رفتار کنند. احترام به حقوق شهروندی و رعایت آداب و رسوم شهرنشینی در توسعه فرهنگ و پیشرفت هر جامعه‌ای نقش مهمی دارد و باید از آن پیروی کرد. اما این روزها احترام به حقوق شهروندی در شهرهای بزرگ کمتر مشاهد می‌شود و سدمعبر از معضلاتی شهری به شمار می‌رود که عدم رعایت آن، شهر چهره نامنظمی به خود می‌گیرد.
بسته‌شدن پیاده‌روها، باعث ایجاد حوادث ناگوار برای شهروندان می‌شود
یکی از مخاطبان پایگاه خبری باریش نیوز در ارسال پیامی نوشته است: بسته‌شدن معابر عمومی از سوی برخی مغازه داران، باعث بروز خطر و حوادث ناگوار می‌شود.
وی ادامه داد: چند روز گذشته وقتی فرزند خود را جهت خرید به سوپر مارکت سرکوچه فرستادم، بسته‌شدن پیاده‌رو به وسیله مغازه‌داران باعث شده تا فرزندم از عرض خیابان عبور کند و متاسفانه در همان لحظه با یک موتورسوار برخورد و دچار جراحت از ناحیه پا شده است.
این مخاطب با ابراز ناراحتی از عدم رعایت حقوق شهروندی توسط برخی از کسبه، نوشته است: از مسئولین درخواست می‌کنم با افرادی که پیاده‌روها را به تصاحب خود در می‌آورند برخورد جدی داشته باشند.
رعایت فرهنگ شهرنشینی، شامل تمامی افراد جامعه است
احسان ستارپور یکی از مخاطبان باریش، در گفت‌وگو با خبرنگار باریش نیوز در سطح شهر ارومیه گفت: سدمعبر یکی از تخریب کنندگان فضا و زیبایی‌های کوچه و خیابان ‌شهری است.
وی افزود: براساس قوانین شهرنشینی، هیچ مغازه‌داری حق ندارد که معابرعمومی را برای استفاده شخصی تصاحب کند و سهولت رفت و آمد شهروندان در پیاده‌روها را با مشکل مواجه کند.
این شهروند در پایان به فرهنگ‌سازی حقوق شهروندی اشاره کرد و افزود:  هر کدام از افراد جامعه، ملزم به رعایت حق و حقوق خود شهروندی هستند و باید به نحوه احسن آن را رعایت کرده و برای دیگر شهروندان الگوی مناسبی باشند.
گویا سدمعبر در سطح شهر ارومیه تمامی ندارد!
علیرضا عبدی یکی از شهروندان ارومیه‌ای گفت: داستان سدمعبر با شدت بیشتر همچنان در سطح شهر ادامه دارد و در حال حاضر شاهد این وضعیت در اکثر مناطق شهر هستیم.
وی گفت: قراردادن تابلوها و بنرهای بزرگ از سوی مغازه داران در پیاده‌روها و همچنین پارک کردن ماشین در وسط معابر عمومی در رفت و آمد و تردد مردم اخلال ایجاد کرده و مردم به سختی از این معابر عبور می‌کنند.
 سدمعبر، پیگرد قانونی دارد
محمد حضرت‌پور، شهردار ارومیه در خصوص ایجاد سدمعبر در سطح شهر، این چنین گفته است: چیزی که حریم شهر را سد کند تخلف است و همچنین تعرض به حقوق و فضای عمومی شهر به هیچ‌وجه قابل قبول نیست و براساس قانون با آن برخورد می‌شود.
 نهادینه کردن فرهنگ شهری و رعایت حقوق شهروندی، زمانی تحقق پیدا می‌کند که همیاری و همکاری بین شهروندان صورت گیرد و هر کسی در جایگاه خود قوانین مربوطه را رعایت نمایند. 
 در این راستا، مشارکت‌های مردمی و همچنین همکاری مدیریت شهری برای برخورد با افرادی که به حریم عمومی در سطح شهر تعرض می‌کنند و با نصب بنر و پارک خودرو در معابر، باعث ایجاد سدمعبر شده، و امکان عبور و مرور شهروندان را سخت می‌کنند باید مورد توجه قرار گیرد تا امکان رشد و تعالی فرهنگ شهروندی و احترام به حقوق دیگران در میان اقشار مختلف جامعه بیش از پیش فراهم و نهادینه شود.

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید