12:00|شنبه, اردیبهشت 01 ,1403
تاریخ انتشار: 21 خرداد 1398 - 13:15
کد خبر: 12134

سهم ناچیز لبنیات از سبد خانوار در آذربایجان‌غربی

افزایش بی‌رویه قیمت کالاهای اساسی همچون لبنیات باعث شده سهم این مواد غذایی مهم و با ارزش در سبدخانوار آذربایجان غربی روز به روز کمتر شود.
سهم ناچیز لبنیات از سبد خانوار در آذربایجان‌غربی

به گزارش سرویس اقتصادی باریش نیوز، لبنیات جزو موادی است که به سبب ارزش غذایی که دارد در هرم تغذیه و رشد جسمی انسان از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است، به طوری که کاهش مصرف آن به ویژه در سنین کودکی و سن رشد می‌تواند مشکلات جسمی خاصی برای فرد در بزرگسالی ایجاد کند.
مصرف لبنیات در بین مردم آذربایجان‌غربی به سبب برخورداری از اقتصاد کشاورزی و دامداری همواره بالا بوده است، چراکه سهم بیشتری از لبنات مصرفی خانوار توسط خودشان تولید می‌شد، اما گسترش زندگی شهری و مهاجرت روستاییان به شهرها به نوبه خود سهم قابل توجهی در کاهش سرانه مصرفی شیر و مشتقات آن در خانواده‌ها داشته است.
جولان محصولات بی‌کیفیت لبنی در بازار 
رضا از کاربران باریش نیوز در پیامی با شکایت از قیمت نجومی شیر در ماه‌های اخیر، گفته است: فروشندگان با اینکه بیش از 50 درصد به قیمت محصولات لبنی اضافه کرده‌اند ولی متاسفانه محصول بی‌کیفیت دست مردم می‌دهند و اصلا برایشان مهم نیست که اگر شیر بدون کیفیت را کودکان مصرف کنند و بیمار شوند مقصر چه کسی خواهد بود!
این کاربر ادامه داده است: قیمت شیر در بازار فعلی به گونه‌ای است که امروز به یک قیمت می‌خریم و فردا با همان قیمت فروشنده حاضر به فروش نمی‌شود و یا اینکه به راحتی می‌گوید اگر نمی‌خواهی خرید نکن.
اگر برای تغذیه کودکان هزینه نکینم باید برای درمان بیماریها هزینه بپردازیم
سمیه از دیگر کابرانی است که از کاهش مصرف لبنیات در چند ماه گذشته در سبد غذایی خانواده‌اش گفته و معتقد است که شیر جزو مواد غذایی مهم برای رشد کودکان است و دولت باید برای افزایش قیمت آن فکرهای اساسی داشته باشد.
این مخاطب ادامه داده است: شاید بزرگسالان بتوانند از مصرف لبنیات صرف‌نظر کنند و یا اینکه مصرف آن را کاهش دهند ولی کودکانی که در سن رشد دارند باید حتما مصرف روزانه شیر داشته باشند که اگر امروز لبنیات را از تغذیه کوکان حذف کنیم باید در سالهای بعد باید هزینه بیماری‌های بسیاری را تحمل کنیم.
آن روی دیگر سکه کاهش مصرف لبنیات در بین خانواده های آذربایجان غربی را باید مشکلات مربوط به دامداران بخش سنتی جستجو کرد چراکه در بستر موارد ورود دلالان و واسطه گرها به این بخش باعث افزایش قیمت نهایی برای مصرف کننده می‌شود.
دامداری در شرایط فعلی محکوم به فنا می‌شود
گواه این حرف، پیام یکی از دامداران به باریش نیوز است که گفته علیرغم اعلام شدن قیمت خرید تضمینی شیر از سوی دولت در رسانه‌ها دلالان و واسطه گرها شیر تولیدی دامداری‌های سنتی و خانگی را به قیمتی پایین‌تر از قیمت اعلام شده می‌خرند.
این دامدار ادامه داده است که در شرایط فعلی اقتصادی فعالیت دامپروری برای اقشار ضعیف روستایی نه تنها سودی در بر ندارد در برخی موارد افراد باید از پس انداز خود برای هزینه‌های دامداری استفاده کنند که در صورت ادامه این روند دامداری در این شهر محکوم به فنا می‌شود.
با ابن حال آذربایجان غربی با داشتن بیش از ۳۰۰ واحد صنعتی دامداری در استان قادر است روزانه بیش از ۱۰ هزار تن شیر تولید کرده و به چرخه مصرف برساند اما سرانه مصرف خانوار آذربایجان‌غربی از این میزان تولید لبنیات در ماه‌های اخیر به دلیل افزایش قیمت ناگهانی کاهش چشمگیری یافته است.

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید