13:37|سه شنبه, اردیبهشت 04 ,1403
تاریخ انتشار: 21 خرداد 1398 - 11:30
کد خبر: 12132

زباله‌هایی که تن ساحل دریاچه ارومیه را می‌رنجاند

همزمان با فرا رسیدن فصل تابستان مسافران زیادی برای بازدید از دریاچه ارومیه به این مکان سفر می‌کنند اما انباشت زباله‌های مختلف چهره حاشیه نگین فیروزه‌ای آذربایجان را به شدت مخدوش و نامناسب کرده است.
 زباله‌هایی که تن ساحل دریاچه ارومیه را می‌رنجاند

به گزارش سرویس فرهنگی باریش نیوز، با فرا رسیدن فصل گرما حضور مردم در حاشیه رودخانه‌ها، دریاچه‌ها و مناطق تفریحی و گردشگری بیشتر از سایر فواصل مشاهده می‌شود. دریاچه ارومیه نیز همزمان با آغاز فصل تابستان میزبان مسافران و گردشگران زیادی از جای جای ایران و حتی پذیرای مهمانان خارجی است.
امسال نیز با توجه به بارش‌های اخیر و افزایش حجم آب دریاچه ارومیه پیش‌بینی می‌شود مسافران و گردشگران زیادی در فصل تابستان به این منطقه سفر ‌کنند. در اینجا لزوم توجه به نظافت و پاکسازی حاشیه دریاچه ارومیه و همچنین ایجاد امکانات تفریحی  و گردشگری در این مکان برای رفاه بیشتر حال مسافران و گردشگران داخلی و خارجی باید مورد توجه قرار گیرد.
 تخریب حاشیه دریاچه ارومیه، با رهاسازی زباله‌ها! 
یوسف امانی یکی از کابران پایگاه خبری باریش نیوز در ارسال پیامی گفت: دیروز عصر به اتفاق خانواده به کنار دریاچه ارومیه رفته بودیم تا از زیبایی‌های آن لذت ببریم که متاسفانه با حجم زیادی از زباله در ساحل دریاچه ارومیه مواجه شدیم که روح هر بیننده‌ای رو آزار می‌داد.
وی افزود: رو به رو شدن با این صحنه باعث ناراحتی من و همسرم شد و ما وظیفه خود دانستیم تا دست به کار شده و به کمک هم زباله‌های موجود در آن مکان را جمع کنیم.
یوسف ادامه داد: حتی در حین جمع آوری زباله‌ها به دلیل اینکه همسرم دستکش به دست نداشت خرده شیشه‌ای دست همسرم را برید و با این وضعیت توانستیم چند کیسه زباله جمع آوری کنیم.
وی در ادامه با ابراز ناراحتی از وجود حجم زیادی از زباله‌ در حاشیه دریاچه ارومیه گفت: از مردم درخواست می‌کنیم تا وقتی به کنار دریاجه ارومیه می‌آیند زباله‌ها را  در این فضا رها نکنند و با این کار به شخصیت خود و حفظ محیط زیست احترام قائل شوند.   
نبود سطل زباله در حاشیه دریاچه ارومیه
مصطفی در گفت‌وگو با خبرنگار باریش نیوز گفت: در تعطیلات آخر هفته، جاده شهید کلانتری و حاشیه دریاچه ارومیه، مملو از حضور گردشگران و مسافران از نقاط مختلف کشور است و این حضور پرشور مردم ایجاد امکانات رفاهی و قابل توجهی را در سواحل دریاچه ارومیه از سوی مسئولین می‌طلبد.
وی افزود: نبود سطل‌های مخصوص جمع آوری پسماند باعث می‌شود مردم زباله‌ها را در ساحل دریاچه ارومیه رها کنند و این از سوی افرای که آگاهی لازم در جهت حفظ محیط زیست را ندارند بیشتر مشاهده می‌شود.
این مخاطب در پایان گفت:حضور پاکبانان در حاشیه دریاچه ارومیه می‌تواند تأثیر زیادی در راستای محافظت از محیط زیست داشته باشد همچنین جای نگهبانان محیط زیست نیز در جهت برخورد با افرادی که زباله در ساحل دریاچه ارومیه رها می‌کنند خالی است.
فرهنگ سازی از خودمان شروع می‌شود
زهرا یکی از دوستداران محیط زیست در گفت‌وگو با خبرنگار باریش نیوز گفت: مردم باید در محافظت از مکان‌های تفریحی و گردشگری همت داشته باشند و فرهنگ سازی را از خود شروع کنند.
وی گفت: دریاچه ارومیه یکی از مکان‌های تفریحی و توریست پذیر در شهر ارومیه قرار دارد و وجود این دریاچه و استفاده از ظرفیت‌های بالای آن در حوزه گردشگری می‌تواند نقش مهمی در ایجاد اشتغال زایی و جذب گردشگر داشته باشد.
 وی ادامه داد: اهمیت به حفظ زیبایی‌های دریاچه ارومیه امر بسیار مهمی است که باید از سوی مردم و مسئولین مورد توجه قرار گیرد و هر کدام در جایگاه خود باید برای نظافت، پاک‌سازی و جلوگیری از رها سازی زباله‌ها در این مکان تلاش کنند.
زهرا با اشاره به اینکه متاسفانه مردم همچنان آگاهی لازم را در خصوص حفظ محیط زیست در یک مکان تفریحی را ندارند گفت: فرهنگ سازی باید بیش از این در جامعه ایجاد شود همچنین از مسئولان نیز انتظار می‌رود تا در راستای ایجاد امکانات لازم در حاشیه دریاچه ارومیه اهتمام ویژه داشته باشند.
توسعه گردشگری در شهرهای مختلف از دغدغه‌های مهم مدیران مربوطه به شمار می‌رود از این رو حجم گردشگر و توریست زمانی افزایش پیدا می‌کند که زمینه برای ورود و بازدید آنان از مکان‌های تفریحی فراهم شود.
محافظت از سواحل دریاچه ارومیه در برابر رهاسازی زباله‌ و نخاله‌های مخرب محیط زیست نیز نقش مهمی در راستای افزایش مسافران در این منطقه دارد.
اگر با همت مسؤلان امکانات لازم در راستای حفظ محیط زیست حاشیه دریاچه ارومیه ایجاد و راه‌اندازی شود، همچنین مردم نیز از رها سازی زباله در این مکان جلوگیری کنند، مسافران رغبت بیشتری برای حضور در این مکان پیدا می‌کنند و با خاطره‌ای خوش به شهر و دیار خود باز می‌گردند.
 

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید