21:31|سه شنبه, اردیبهشت 04 ,1403
تاریخ انتشار: 19 خرداد 1398 - 07:53
کد خبر: 12128
باریش گزارش می‌دهد:

طرح باغشهر ارومیه همچنان در انتظار تحقق

در سال‌های اخیر طرحی با عنوان باغشهر ارومیه مطرح شد که با اجرای این طرح باغات حاشیه شهر ارومیه ساماندهی و از تخریب آنان جلوگیری شود، اما این طرح همچنان در انتظار تحقق است.
طرح باغشهر ارومیه همچنان در انتظار تحقق

به گزارش سرویس اجتماعی باریش نیوز، وجود فضای‌های  سبز در داخل و خارج از شهر و همچنین باغ‌های بزرگ در حاشیه و اطراف شهر ارومیه چهره دلنشینی به شهر می‌بخشد و این باغات تأثیر بسزایی در کاهش و جلوگیری از آلودگی هوا دارد.
محافظت از باغات و گسترش آن از ضرورت ویژه‌ای برخوردار است چرا که مردم دوست‌دار طبیعت هستند و از حضور در فضاهای سبز و باغات بزرگ لذت می‌برند و سعی دارند اوقات فراغت خود با خانواده را در فضای باز و باغات سرسبز ‌سپری کنند.
در سال‌های اخیر شهردار ارومیه طرحی با عنوان « باغشهر ارومیه» مطرح کردند که با اجرای این طرح باغات اطراف شهرارومیه ساماندهی و از تخریب آنان جلوگیری می‌شود.
صرف یک‌چهارم بودجه سالانه شهرداری برای تملک باغات
محمد حضرت‌پور، شهردار کلانشهر ارومیه در گفت‌و‌گو با سرویس اجتماعی باریش، اظهار کرد: عنوان «باغ‌شهری» مطرح شده برای ارومیه به منظور حفظ باغات اطراف شهر بوده چراکه ارومیه جز معدود شهرهای برخوردار از تکثر باغات دایر است.
وی با بیان اینکه تا بیست کیلومتری اطراف شهر ارومیه را باغات دایر تشکیل می‌دهد، افزود: استراتژی شهرداری ارومیه در راستای جلوگیری از توسعه افقی شهر و تخریب باغات شهری، خریداری املاک و باغات داخل محدوده و چسبیده به شهر و تبدیل آن به باغات دایر برای استفاده عمومی شهروندان است.
حضرت‌پور خاطرنشان کرد: در طول هفت سال گذشته تا کنون بیش از 100 هکتار از باغ‌های داخل شهر خریداری شده و در جهت تحقق باغ‌شهر ارومیه حفظ و نگهداری می‌شود تا آسیب‌های شهری از این منظر کاهش پیدا کند.
حضرت پور در همین رابطه به اقدامات جاری شهرداری برای تملک توتستانها و باغ گردو داخل و مجاور شهر اشاره کرد که شهرداری در راستای توسعه باغ‌شهر ارومیه برای تحقق آن اقدام کرده است.
کلانشهر ارومیه یادآور شد: سالانه یک چهارم بودجه شهرداری ارومیه برای تملک باغ‌ها و املاک مجاور شهری مصرف می‌شود تا از تملک و تفکیک قولنامه‌ای غیر مجاز چنین املاکی که نقش مهمی در توسعه فضای سبز شهری دارند، جلوگیری شود.
عدم تحقق پروژه باغشهر ارومیه
حسین بخشایشی، عضو شورای اسلامی شهر ارومیه در گفت‌و‌گو با سرویس اجتماعی باریش، با اشاره به برنامه‌های اجرایی در تحقق باغشهر ارومیه اظهار کرد: در ادوار گذشته شورای شهر مصوبه‌ای برای توریستی شدن دهکده بند و تبدیل امامزاده به باغ‌شهر ارومیه مطرح شد.
وی خاطرنشان کرد: مقرر شد طی اجرای این مصوبه مقررات و قوانینی جهت جلوگیری از تخریب باغات، ارائه راهکارهایی برای استفاده مردم از روستای امامزاده به عنوان باغ‌شهر ارومیه و حفظ و توسعه باغات شهر نیز وضع شود و مصوبه اجرایی گردد که متاسفانه به دلایل مختلف اجرای آن محقق نشد.
باغ‌های اطرف شهر ارومیه به چراگاه گوسفندان تبدیل شده است
حسین در ارسال پیام و تصاویری ارسالی به باریش از اطراف باغات ارومیه که گویای چرای گوسفندان در آن منطقه است، گفت: متاسفانه افرادی که در راستای حفظ محیط زیست و نگهداری از آن اطلاعات قابل قبولی ندارند باغات حاشیه و اطراف شهر ارومیه را برای چرای دام‌های خود انتخاب کردند.
وی افزود: این افراد در راستای منافع خود آسیب جبران ناپذیری به باغات حاشیه شهر وارد می‌کنند و این عمل نامناسب چهره شهر را مخدوش کرده و باعث تخریب محیط فضای سبز و باغات می‌شود.  
سرمایه گذاری در زیباسازی مناظر داخل و حاشیه شهر از ضرورت ویژه‌ای برخوردار است و با توجه به اینکه در آستانه رسیدن به ارومیه 2020 قرار گرفته‌ایم، لزوم توجه و رسیدگی به فضاها و باغات اطراف شهر ارومیه باید مورد توجه مسئولین قرار گیرد تا در آینده شاهد شهر زیبا و گردشگر پذیر باشیم.

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید