15:46|پنجشنبه, فروردین 09 ,1403
تاریخ انتشار: 19 خرداد 1398 - 06:29
کد خبر: 12124
باریش گزارش می‌دهد:

فصل ثبت‌نام مدارس و دردسرهای تکراری خانواده‌ها

هر سال با آغاز زمان ثبت‌نام دانش‌آموزان در مدارس، قصه تکراری سرگردانی و بلاتکلیفی والدین در قانونی بودن یا نبود دریافت وجه ثبت‌نام هم شروع می‌شود.
فصل ثبت‌نام مدارس و دردسرهای تکراری خانواده‌ها

به گزارش سرویس اجتماعی باریش نیوز، دردسر والدینی که فرزندانشان در سنین مدرسه قرار دارند به ظاهر در طول سال تمامی ندارد، از روز آغاز ثبت‌نام این دردسرها شروع و تا پایان دریافت کارنامه امتحانات نهایی آنها ادامه دارد.  
صرف‌نظر از تنوع مدارسی که وجود دارد و خود مشکلات خاصی برای والدین در هنگام ثبت‌نام به وجود می‌آرود، بیشترین مشکل در حوزه مدارس دولتی است که علیرغم اینکه مطابق قانون اساسی کشور، تحصیل در این مدارس برای دانش‌آموزان رایگان است ولی خانواده‌ها هنوز با مشکل پرداخت یا عدم پرداخت هزینه در هنگام ثبت‌نام روبرو هستند و تکلیفشان روشن نیست که دریافت هزینه هنگام ثبت‌نام در مدارس دولتی آیا مبنای قانونی دارد و یا اینکه سلیقه‌ای است و هرمدرسه اختیار دارد هرجور که خواست از والدین هزینه دریافت کند.
در کنار این سردرگمی آنچه بیش از همه خانواده‌ها را آزار می‌دهد، نبود امکانات آموزشی مناسب در مدارسی است که هر از چندگاهی به بهانه مختلف از دانش‌آموزان هزینه دریافت می‌کند، چون خانواده‌ها براین باور هستند که اگر خدمات آموزشی در مدارس افزایش کیفیت داشته باشد، پرداخت هزینه می‌تواند توجیح داشته باشد ولی وقتی دانش‌آموزان در مدارس دولتی با امکانات و تجهیزات ابتدایی آموزش می‌بینند، پرداخت این هزینه مصداق بارز بی‌عدالتی است.
نرخ سلیقه‌ای ثبت‌نام دانش‌آموزان در مدارس!
در این رابطه، فردین از کاربران باریش نیوز، گفت: هنوز تکلیفمان برای اینکه آیا برای ثبت‌نام در مدارس دولتی هم باید شهریه بدهیم یا خیر معلوم نیست، مدرسه‌ای برای پایه اول ابتدایی 100 هزار تومان هزینه دریافت می‌کند، مگر تحصیل در مدارس دولتی طبق قانون رایگان نیست پس چرا باید این هزینه را والدین بپردازند؟.
وی با گلایه از مشکلات پیش‌روی خانواده‌ها در هنگام ثبت‌نام مدارس، خاطرنشان کرد: چرا برخی از مدارس قیمت‌های متفاوتی هنگام ثبت‌نام از دانش‌آموزان دریافت می‌کنند، به نظر می‌رسد که نظارت جدی بر فعالیت مدارس اعم از دولتی و یا بخش خصوصی وجود ندارد و مدارس به بنگاه‌های اقتصادی برای خالی کردن جیب خانواده‌ها تبدیل شده‌اند.
حتی هزینه مدارس دولتی هم برای خانواده‌های کم‌درآمد سنگین است
مخاطب دیگری در پیامی نوشته است که یک مدرسه دولتی برای ثبت نام 75 هزار تومان هزینه بیمه و 300 هزار تومان هزینه برای لباس فرم دانش آموزان می‌خواهد تا ثبت‌نام انجام شود ولی در این گرانی که اقتصاد خانواده‌ها به سختی می‌چرخد چطوری باید از پس هزینه‌های تحصیل فرزندمان بربیاییم.
این مخاطب با بیان اینکه هزینه‌های تحصیلی به همین جا ختم نمی‌شود و در طول سال باید برای هزینه‌های دیگر هم پرداخت کرد، یادآور شده است: نبود توان مالی مناسب از یک طرف و اصرار مدارس برای گرفتن هزینه‌های مختلف از دانش‌آموز باعث می‌شود که گاهی به ترک تحصیل فرزندش فکر کند چون نمی‌تواند مخارج تحصیلی‌اش را تامین کند.
دریافت هزینه ثبت‌نام در مدارس دولتی نشانه ضعف کارکرد آموزش و پرورش است
حامد، مخاطب دیگری در رابطه با مشکلات خانواده‌ها هنگام ثبت‌نام مدارس به کارکرد ضعیف آموزش و پرورش در تخصیص سرانه مناسب اشاره کرده و گفته است: اگر وزارت آموزش و پرورش سالانه سرانه مناسبی برای مدارس دولتی اختصاص دهد بارسنگین تامین هزینه‌های تحصیلی دیگر بر دوش خانواده‌ها نخواهد بود چون در قانون نیز صراحتا تحصیل در مدارس دولتی رایگان ذکر شده است.
وی ادامه داده است: از یک طرف سرانه کافی به مدارس نمی‌دهند و از طرف دیگر مدعی هستند در صورت دریافت هزینه با مدارس خاطی برخورد می‌شود ولی علی‌رغم گزارش‌های متعدد بازهم شاهد آن هستم که مدارس همیشه از خانواده‌ها هزینه‌ها دریافت می‌کنند.
براساس این گزارش، پرداخت یا عدم پرداخت هزینه در هنگام ثبت نام در مدارس تنها گوشه‌ای از مشکلات و دردسرهای خانواده‌ها برای ثبت نام دانش آموزان است و به این سختی ها باید تطابق محدوده جغرافیایی محل سکونت با مدرسه، صف‌های طولانی در روزهای داغ تابستان هنگام تابستان و کمبود ظرفیت مدارس برای ثبت‌نام را هم باید اضافه کرد.

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید