16:16|پنجشنبه, اردیبهشت 06 ,1403
تاریخ انتشار: 17 خرداد 1398 - 08:50
کد خبر: 12106
فرمانده یگان محافظت محیط زیست آذربایجان غربی در گفت‌و‌گو با باریش:

جزایر دریاچه ارومیه زیستگاه اصلی پلنگ ایرانی نیست

با توجه به اینکه جزایر دریاچه ارومیه زیستگاه اصلی پلنگ ایرانی نیست، نگهداری طولانی مدت آن بدون جفت باعث هدر رفت سرمایه حیات وحش کشور می‌شود.
جزایر دریاچه ارومیه زیستگاه اصلی پلنگ ایرانی نیست

محمد خلیلی، فرمانده یگان حفاظت محیط زیست آذربایجان غربی، در گفت‌و‌گو با سرویس اجتماعی باریش نیوز، در توضیح مشاهده یک قلاده پلنگ ایرانی در جزایر دریاچه ارومیه، اظهار کرد: این قلاده سال گذشته در جزیره اشک دیده شده و هم‌اکنون در جزیره کبودان ساکن شده است.

وی با بیان اینکه جزایر دریاچه ارومیه زیستگاه اصلی پلنگ ایرانی نیست، افزود: در منطقه ارسباران و کلیبر زیستگاه این نوع حیوان وجود دارد و در سال‌های گذشته نیز پلنگ ایرانی در این مناطق دیده شده است.

خلیلی در همین رابطه ادامه داد: پلنگ ایرانی در سال گذشته از طریق منطقه سهند و مرند آذربایجان شرقی با توجه به خشک‌بودن بستر دریاچه، وارد جزایر دریاچه ارومیه شده و هر جایی که قوچ و میش وحشی وجود داشته باشد، امکان زیست این حیوان نیز ممکن می‌شود.

این مسئول تصریح کرد: با توجه به اینکه زمینه‌های زیست پلنگ در جزایر دریاچه ارومیه فراهم بوده، این حیوان که یک قلاده پلنگ نر است که سال گذشته در جزیره اشک ساکن شد.

فرمانده یگان محافظت محیط زیست آذربایجان غربی، یادآور شد: با توجه به بالاآمدن سطح آب دریاچه ارومیه از ابتدای امسال، امکان جابجایی میان جزایر برای پلنگ مورد مشاهده وجود ندارد و امکانات زیستی برای ادامه حیات در جزیره کبودان برای این حیوان مهیا است.

وی در پاسخ به این سوال که محیط زیست استان چه برنامه‌ای برای حفظ حیات این حیوان دارد، خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه تنها یک قلاده از پلنگ در جزایر دریاچه ارومیه دیده شده، نگهداری آن بدون جفت دیگربه صلاح نیست و باعث تلف شدن گونه‌های ارزشمند جانوری می‌شود.

 فرمانده یگان محافظت محیط زیست آذربایجان غربی در پایان با بیان اینکه وجود همین یک قلاده می‌تواند در زادآوری این‌گونه باارزش جانوی موثر باشد، تصریح کرد: از این رو تلاش می‌شود با زنده‌گیری و انتقال آن به زیستگاه اصلی برای حفظ این گونه نادر حیوانی اقدامات مناسبی انجام شود .

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید