09:01|پنجشنبه, فروردین 30 ,1403
تاریخ انتشار: 13 خرداد 1398 - 05:09
کد خبر: 12090

کشت گلخانه‌ای برگ برنده‌ای که هنوز رو نشده است!

کشت گلخانه‌ای می‌تواند پتانسیل‌های رونق اقتصاد کشاورزی را در آذربایجان غربی شکوفا کند، اما ظرفیت‌های خالی اراضی کشت بیانگر آن است که این برگ برنده هنوز رو نشده است.
کشت گلخانه‌ای برگ برنده‌ای که هنوز رو نشده است!

به گزارش سرویس اقتصادی باریش نیوز، کشت گلخانه‌ای در کنار مزایایی که می‌تواند برای افزایش سطح تولیدات کشاورزی داشته باشد، به دلیل صرفه‌جویی در استفاده از منابع آبی در شرایط کنونی پتانسیل های لازم را دارد که محور توسعه و رونق اقتصاد کشاورزی قرار گیرد.
آذربایجان غربی به سبب اقلیم متنوع جغرافیایی ظرفیت‌های بکری برای تبدیل شدن به قطب برتر محصولات کشاورزی را دارد به شرط آنکه زمینه فعالیت افراد در بخش کشاورزی فراهم شده و همچنین مسئولان برای عرضه تولیدات به بازارهای هدف راهکارهای جدی‌تر به کارگرفته باشند.
ضرورت انتقال دانش نوین به بهره‌برداران واحدهای گلخانه‌ای استان
سعید جفایی، مدیر شهرک‌های کشاورزی آذربایجان‌‌ غربی با اشاره به فعالیت 8 هزار و 500 نفر از بهره‌برداران در عرصه واحدهای گلخانه‌ای، سهم این استان از کشت گلخانه‌ای را 8 درصد اعلام کرد و افزود: در حال حاضر 110 واحد گلخانه‌ای در آذربایجان غربی فعالیت دارند.
این مسئول با تصریح اینکه سهم عمده فعالیت گلخانه‌های استان به کشت سبزی و صیفی جات اختصاص دارد، آموزش و انتقال روش‌های نوین کشت گلخانه‌ای به بهره‌برداران استان را از جمله مواردی دانست که در توسعه این روش از کشت می‌تواند موثر باشد چراکه در حاضر 50 درصد بهره‌برداران استان از سواد علمی کافی در این زمینه برخوردار نیستند.
جفایی، حضور جوانان در عرصه کشت محصولات گلخانه‌ای را از دیگر عوامل موثر در انتقال روش‌های علمی با هدف ارتقای سطح راندمان گلخانه عنوان کرد و افزود: در حال حاضر 10 شهرک کشاورزی در استان وجود دارد و این شهرک‌ها شامل هشت شهرک گلخانه‌ای در سطح 477 هکتار، یک شهرک شیلاتی در سطح 3.2 هکتار و یک شهرک گلخانه‌ای بخش خصوصی در سطح 16 هکتار هستند.
روسیه بهترین بازار برای شاخه گل‌های تولیدی در آذربایجان غربی
وی ادامه داد: در حال حاضر 23 واحد از مجموع واحدهای گلخانه ای استان به تولید گل و گیاهان زینتی با پنج و نیم هکتار اختصاص دارد که با تولید بیش از 2.5 میلیون شاخه گل و گل رز شاخه بریده بوده در روسیه که بهترین بازار برای این تولیدات است عرضه می‌شود.
وی با اشاره به اینکه گلخانه محیطی امن به لحاظ سرمازدگی و آفات است، اظهار کرد: همچنین تمام عوامل رشد در محیط گلخانه‌ای کنترل شده و محصولات آن تازه و خارج از فصل است و در موضوع بازاریابی و جلب رضایت مشتری نیز می‌تواند بسیار تاثیرگزار باشد.
مدیر شهرک‌های کشاورزی آذربایجان‌‌غربی با بیان اینکه گلخانه، صنعتی نوپا در استان و کشور است، گفت: سیر تکاملی صنعت گلخانه در کشور به سرعت در حال افزایش است و استان‌های مختلف کشور این مقوله را آغاز کرده و در آذربایجان‌غربی نیز فعالیت‌های مربوط به آن وضعیت مطلوبی دارد.
خیز جدی برای حمایت از سرمایه‌گذاران بخش کشت گلخانه‌ای 
رضا حسینی، معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار آذربایجان غربی گفت: کشت گلخانه ای در استان با هدف کنترل مصرف آب در بخش کشاورزی توسعه می یابد.
وی با تاکید بر حمایت و توسعه کشت‌های متراکم گلخانه‌ای در استان افزود: از سرمایه گذاران در این زمینه در جهت کاهش مصرف آب در بخش کشاورزی و افزایش راندمان تولید محصولات کشاورزی حمایت می کنیم.
ایبن مسئول افزود: با توجه به شرایط دریاچه ارومیه و جهت کاهش مصرف آب در بخش کشاورزی و بالابردن راندمان تولید کشت‌های متراکم و گلخانه‌ای مورد تاکید دولت بوده و در این راستا با ایجاد زیرساخت‌های لازم در شهرک‌های کشاورزی و گلخانه‌ای از متقاضیان این امر حمایت می شود.
معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار آذربایجان غربی با بیان اینکه تولید برای صادرات به بازارهای خارجی از مهمترین اهداف تولیدات گلخانه‌ای در استان است، خاطرنشان کرد: شناسایی بازارهای هدف و تسهیل امور صادرات برای محصولات گلخانه‌ای از جمله اقدام برای حمایت از توسعه و رونق تولیدات گلخانه‌ای در استان است که در دستور این معاونت قرار گرفته است.
دو سوم ظرفیت اراضی واحدهای گلخانه‌ای استان بدون متقاضی 
عزیز امانی، سرپرست شرکت شهرک‌های کشاورزی آذربایجان غربی گفت: در حال حاضر از سطح ۴۷۷ هکتار از واحدهای گلخانه‌ای قابل‌واگذاری به متقاضیان در حدود ۱۴۱ هکتار واگذار شده و مابقی بدون متقاضی است.
وی با بیان اینکه سیر تکاملی صنعت گلخانه در کشور به سرعت در حال افزایش است و استان‌های مختلف کشور این مقوله را آغاز کرده اند، خاطرنشان کرد: تا کنون برای توسعه صنعت گلخانه‌ای در آذربایجان غربی درخواست  تسهیلات اعتباری  از محل سامانه سیتا به تعداد 9 واحد  متقاضی گلخانه  مستقر در شهرک‌ها با اعتبار بالای 2000 میلیارد ریال در قالب مصوبه کارگروه شهرستانی و استانی دریافت و 3 واحد از این متقاضیان به کارگروه ملی ارجاع داده شده است.
این مسئول یادآور شد: در صنعت کشت گلخانه‌ای کاهش چشم‌گیر هزینه‌های تولید اتفاق می‌افتد بنابراین افزایش درآمد تولیدکنندگان، توسعه زیرساخت‌های شهرک‌های کشاورزی و حمایت و پشتیبانی از توسعه بازار و بازاریابی نیز در ایجاد واحدهای گلخانه‌ای به سهولت امکان‌پذیر است.
سرپرست شرکت شهرک‌های کشاورزی آذربایجان غربی تصریح کرد: در اراضی واگذارشده 9 واحد گلخانه‌ای به بهره‌برداری رسیده و در حال تولید محصولاتی از قبیل شاخه گل بریده، خیار، گوجه‌فرنگی و زعفران است.
لزوم تسریع گذر کشاورزی استان از کشت سنتی به صنعتی
شرایط اقلیمی و جغرافیایی آذربایجان غربی می‌طلبد که اقتصاد کشاورزی از مرحله سنتی گذر کرده و به مرحله توسعه صنعتی برسد، بهره‌مندی از روش‌های نوین کشت همچون کشت گلخانه‌ای علاوه بر نقش موثر در کاهش مصرف آب در بخش کشاورزی زمینه را برای استفاده بهتر از حداقل امکانات موجود را فراهم می‌کند.
کشت گلخانه‌ای محصولات کشاورزی متاسفانه در آذربایجان غربی آنچنان که باید مورد توجه و توسعه قرار نگرفته است، شاید علت اصلی را بتوان در عدم آگاهی کشاورزان از مزیت‌های این کشت دانست ولی باید اذعان کرد که کشت گلخانه‌ای برگ برنده‌ای است که به رغم رو شدن می‌تواند تحول مناسبی در چرخه اقتصاد کشاورزی استان به وجود آورد.

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید