16:49|پنجشنبه, فروردین 09 ,1403
تاریخ انتشار: 12 خرداد 1398 - 05:10
کد خبر: 12083

رونق اقتصادی از جنس سادگی زندگی عشایر

مردم عشایر از اقشار سخت‌کوش جامعه هستند و با فعالیت در زمینه پرورش دام و طیور، تولیدات مواد لبنی و صنایع دستی نقش بسزایی در رونق اقتصادی ایفا می‌کنند.
رونق اقتصادی از جنس سادگی زندگی عشایر

به گزارش سرویس اقتصادی باریش، مردمان عشایر از اقشار سخت کوش و زحمت‌کش جامعه هستند که زندگی خود را از طریق تولیدات صنایع دستی، دامداری و دامپروری و تولیدات مواد لبنی تأمین می‌کنند. 
در جامعه کنونی به دلیل افزایش زندگی‌های شهرنشینی، نگاه و توجه به زندگی عشایری رنگ باخته اما باید توجه داشت که جامعه عشایری سهم بسزایی در تولیدات لبنیات، تولید گوشت و تولید صنایع دستی را داراست و نقش مهم و قابل توجهی را در زمینه رونق اقتصاد و شکوفایی اقتصادی در جامعه را بر عهده دارد.
در آذربایجان غربی نیز شرایط جغرافیایی، آب و هوا و اقلیم مناسب، باعث شده عشایر زیادی در این منطقه زندگی ‌کنند و در حال حاضر نیز سهم عشایر در دامپروری، تولیدات لبنی، و صنایع دستی قابل توجه است.   
رفع مشکلات عشایر در دستور کار مسئولان قرار گیرد
عین الله شریف پور، نماینده مردم ماکو،چالدران ،شوط و پلدشت در مجلس شورای اسلامی گفت: به منظور رفاه حال عشایر شهرستان‌های ماکو، چالدران شوط و پلدشت مجوز تامین و توزیع بیش از پنج هزار تن جو در این سال‌ها گرفته شده است.
وی افزود: مسئولین باید خدمت به قشر زحمتکش عشایر را جزو افتخارات دوران مدیریتی خود بدانند و در این راه از هیچ تلاشی دریغ نکنند.
جامعه عشایری در کنار نیروهای امنیتی، حافظان مرزها هستند
 حسین عباسی، فرماندار ماکو با تاکید بر لزوم تدوین برنامه مدون حل مسائل و مشکلات عشایر گفت: نباید جلسات شورای عشایری منحصر به فصل کوچ باشد و باید این جلسات به صورت مستمر و در قالب کمیته‌های تخصصی و کاربردی برگزار شود.
وی با بیان اینکه عشایر در کنار نیروهای نظامی، انتظامی و امنیتی حافظان اصلی امنیت این مرز و بوم هستند افزود: توسعه اقتصادی عشایر باید همگام با توسعه سیاسی ،اجتماعی و امنیتی صورت بپذیرد و در این صورت می‌توان به موفقیت دست یافت.
عشایر آذربایجان غربی ۶۸ هزار تن فرآورده‌های دامی تولید می‌کنند
بهرام زینال زاده مدیرکل امور عشایر آذربایجان غربی با اشاره به اینکه عشایر 3/5 درصد جمعیت آذربایجان غربی را تشکیل می‌دهند، اظهار کرد: ۵۰ هزار تن شیر، ۳ هزار تن پشم گوسفندی و ۱۵ هزار تن گوشت قرمز از تولیدات عشایر استان می‌باشد.
وی ادامه داد: مجموع تولید گوشت قرمز در کشور حدود ۴۵ هزار تن است که عشایر آذربایجان غربی با تولید ۱۵ هزار تنی، سهم به سزایی در تولید داخلی این محصول دارند.
زینال زاده همچنین افزود: ۱۰ درصد صنایع دستی کشور را عشایر استان آذربایجان غربی تامین می‌کنند.
مدیر کل امور عشایر استان اضافه کرد: نبود متولی برای خرید تضمینی دام عشایر و نبود صنایع تبدیلی برای تولیدات دامی عشایر همچون صنایع پشمی و صنایع تبدیلی لبنی از جمله مهمترین مشکلات جامعه عشایری استان است.

زندگی عشایری به دلیل شیوه متفاوت و سنتی که دارد برای گردشگران و مسافران شهرهای بزرگ و توسعه یافته جذابیت ویژه‌ای دارد و می‌تواند در راستای رونق گردشگری در این بخش نیز مؤثر باشد.
همچنین در راستای اهمیت دادن به زندگی عشایری، و رفع موانع و مشکلات آنان، مسئولین باید اهتمام داشته و در جهت رفع مشکلات عشایری به صورت ویژه تلاش کنند تا رونق تولیدات و زندگی عشایری همچنان ادامه داشته باشد.

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید