10:06|سه شنبه, اردیبهشت 04 ,1403
تاریخ انتشار: 07 خرداد 1398 - 08:55
کد خبر: 12057
باریش گزارش می‌دهد:

جای خالی انصاف در داد و ستدهای روزانه

این روزها که مشکلات اقتصادی عرصه زندگی را برای اغلب مردم تنگ کرده است، جای خالی انصاف هم در داد و ستدهای برخی از بازاریان و اصناف به خوبی مشاهده می‌شود.
جای خالی انصاف در داد و ستدهای روزانه

به گزارش سرویس فرهنگی باریش نیوز، ترازوی بازاریان و اصناف حکم حق الناس را دارد که اگر ذره‌‌ای در آن خلل ایجاد شود فرد باید در برابر دین و دنیای خود پاسخگو باشد، اما این روزها کم دیده نمی‌شود که اصناف در میزان فروش کالا و اجناس به مردم با دستکاری ترازوها کم‌فروشی می‌کنند و خود را مدیون حق الناس قرار می‌دهند.
بازاریان و اصناف در فرهنگ دینی و ملی ما ایرانیان همواره تجلی اعتماد و انصاف بودند، حال چه شده است که در این شرایط نابسمان اقتصادی که سختی‌های تامین معیشت همه را به تنگ آورده بازاریان هم با کم‌فروشی و گرانفرشی بیشتر مردم را در سختی قرار می دهند.
دیگر به اصناف بازاری اعتماد نداریم
معصومه امامی یکی از کاربران پایگاه خبری باریش نیوز در ارسال پیامی گفت: گرانی بیش از حد زندگی مردم را با مشکلات زیادی رو به رو کرده و در این رعایت نکردن انصاف و کم فروشی از سوی فروشندگان نیز مردم را به سطوح آورده است.
وی در پیام و گلایه خود از فروشندگان و اصناف بازاری گفته است: یکی از ارکان اصلی در بین کسبه رعایت انصاف و در میان آن داشتن عدالت و رعایت حقوق مشتری است ولی متاسفانه امروزه افراد کمی این قانون را راعایت می‌کنند.
وی گفت: با توجه به عدم رعایت حق و حقوق مشتری از سوی کسبه و بازاریان دیگر اعتماد خود را نسبت به آنان از دست داده‌ایم.
عدم رعایت انصاف و عدالت تهدیدی برای نسل‌های آینده
حامد صداقتی در جواب سوال خبرنگار باریش نیوز در خصوص رعایت انصاف در جامعه گفت: در شرایط کنونی، رعایت انصاف در بین مردم به شدت کم شده است مردم دیگر به فکر هم نوع خود نیستند و منفعت و سود جیبشان از طریق کم فروشی و عدم رعایت انصاف بیشتر برایشان اهمیت دارد.
وی با ابراز نگرانی از این موضوع افزود: متاسفانه افزایش هرج و مرج، نبود عدالت و صداقت در بین افراد جامعه، نسل آینده را رده و زندگی در این شرایط بیش از پیش سخت خواهد شد.
علی از دیگر کاربران باریش نیوز در پیامی نوشته است، دیروز برای خرید سیب و زمینی و پیاز به بازار مراجعه کردم، فروشنده در قبال 15 هزار تومانی که از من گرفت 2 کیلو سیب زمینی داد ولی وقتی در خانه وزن کردیم 200 گرم کمتر از وزن اصلی بود.
وی ادامه می‌دهد: با این اوضاع دیگر به چه کسی می‌توان اعتماد داشت، همه در این اوضواع سخت اقتصادی فقط به فکر منافع شخصی هستند حتی به هزینه مدیون شدن و کم‌فروشی! و این برای جامعه ما شایسته نیست.
انصاف از جمله مواردی است که رعایت آن به عنوان ویژگی اخلاق اجتماعی و انسانی می‌تواند بسیاری از مشکلات را برای مردم در روزهای سخت هموار کند.
در شرایط سخت اگر افراد در یک جامعه هوای یکدیگر را نداشته باشند دیگر چه انتظاری از دیگران می‌شود داشت، کم‌فروشی و گران‌فروشی برخی از اصناف این روزها داد خیلی از مردم را درآورده است و باید از این افراد پرسید این همه طمع‌ورزی برای مال دنیا تا کجا می‌تواند ادامه داشته باشد.

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید