13:12|جمعه, فروردین 10 ,1403
تاریخ انتشار: 07 خرداد 1398 - 06:22
کد خبر: 12056

تکدی‌گری، وصله ناجور سیمای شهری در ارومیه

افزایش روز به روز تعداد متکدیان در معابر درون و برون شهری وصله ناجوری است که این روزها سیمای شهری در ارومیه را با چالش‌های جدی مواجه کرده است.
تکدی‌گری، وصله ناجور سیمای شهری در ارومیه

به گزارش سرویس اجتماعی باریش نیوز، تکدی‌گری از جمله معضلات پیچیده اجتماعی است که مهمتر از همه ریشه در فقر اقتصادی و فرهنگی دارد، معضلی که امروزه در شهر ارومیه بیش از پیش به چشم می‌خورد و ظاهرا هم نمی‌شود برای حل آن راهکار دائمی اندیشدید.
بدون شک در ماه‌های اخیر هنگام عبور از معابر برون شهری و یا در ورودی‌های شهر ارومیه با صحنه تکدی‌گری افرادی در وسط خیابان روبرو شده‌اید. مرد یا زن، کودک یا پیر و جوان بودنشان هم فرقی نمی‌کند، برای جلب ترحم بیشتر کودکان خردسال را هم با خود همراه می‌کنند و از این راه روزانه درآمدهای هنگفتی کسب می‌کنند.
افزایش تعداد متکدیان در مکان‌های تفرحی ارومیه
جاده بند، مسیر ارومیه به اشنویه، ورودی ارومیه از سمت جاده سلماس، جاده سرو و جاده شهید کلانتری ارومیه از جمله مسیرهای برون شهری هستند که هر روز شاهد حضور متکدیان هستند که در فاصله‌های چندکیلومتری از هم، جلوی خودروهای عبوری را می گیرند و درخواست کمک می‌کنند.
اینکه این افراد تا چه میزان تکدی‌گری را برای برطرف کردن نیازهای اقتصادی انجام می‌دهند و یا اینکه آن را به عنوان شغل پردرآمد و بدون دردسر برای خود انتخاب کرده‌اند، موضوعی است که ابعاد اجتماعی و فرهنگی آن باید توسط مسئولان و متولیان امر مشخص شود.
طبق گفته مسئولان در سال گذشته بیش از 280 متکدی در سطح شهر ارومیه جمع‌آوری شدند، که از این تعداد 12 کودک زیر 10 سال و 48 نفر در محدوده سنی زیر 18 سال قرار دارند.
کودکان و نوجوانانی که باید در روزهای پر انرژی عمر خود را در کلاس‌های درس و آموزش سپری کنند، به سبب نبود زیرساخت‌های لازم و فقر اجتماعی و اقتصادی مفرط با پدیده تکدی‌گری دست و پنجه نرم می‌کنند.
شناسایی 200 کودک کار در ارومیه 
محمدرضا علیزاده رئیس شورای اسلامی شهر ارومیه، بیشتر متکدیان این شهر را افراد غیر بومی و مهاجر از استان‌های دیگر ذکر کرد و گفت: شرایط اقتصادی و سوء استفاده از حس نوعدوستی مردم از جمله عواملی است که پدیده تکدی ‌را در جامعه افزایش می‌دهد.
وی، با بیان اینکه مکان های برای ساماندهی متکدیان در شهر ارومیه ساخته شده است گفت:از 3 سال پیش به مدد مسئولان شهری ارومیه ،گرمخانه‌ای  برای جمع آوری بی‌خانمانها،کارتن خوابها و متکدیان راه اندازی شده است.
رئیس شورای اسلامی شهر ارومیه، افزود: تا کنون نزدیک به 200 کودک کار در مرکز ساماندهی کودکان کار  ارومیه جمع آوری و ساماندهی شدند.
اعتیاد بلایی که گذرش به گدایی هم می‌افتد 
سعید فریور، مدیرکل بهزیستی آذربایجان غربی با ابراز نگرانی از افزای شروز افزون تعداد متکدیان در سطح شهر ارومیه به خصوص مکان های تفریحی و گردشگری، اعتیاد والدین را یکی از عوامل مهم در بروز تکدی گری می‌داند.
وی ادامه می دهد: بیشتر والدین کودکان کار به سبب اعتیاد خود فرزندان را مجبور به تکدی‌گری در خیابان‌ها و یا بر سرچهار راه‌ها می‌کنند.
مدیر کل بهزیستی آذربایجان غربی خاطرنشان می‌کند: کودکان کار یا متکدی دارای والدین نباشند توسط بهزیستی نگهداری می‌شوند و در صورت اینکه کودکان توسط والدین خود مجبور به تکدی گری می شوند توسط نهادهای قضایی تعهدهایی اخذ می شود که چنین اقدامی بار دیگر صورت نگیرد که در صورت وجود سابقه بهزیستی سرپرستی کودکان را بر عهده می‌گیرد.
از بین رفتن پدیده تکدی‌گری در شهر ارومیه نیازمند توجه و عزم همگانی مردم و مسئولان است چراکه دل‌رحمی و نوعدوستی مردم، این شهر را در واقع به بهشت تکدی‌گران تبدیل کرده است، تا جایی که برخی از افراد علیرغم نداشتن مشکل خاص برای رفتن بر سرکار و کسب درآمد ترجیح می‌دهند خود را در به نقش افراد معلول و نیازمند دربیاورند تا کمک بیشتری از مردم دریافت کنند.
گرچه کسی در این برهه زمانی منکر وجود مشکلات اقتصادی به ویژه برای اقشار آسیب‌پذیر جامعه نیست، اما بدون شک تکدی‌گری نمی‌تواند راه حل معقول و منطقی برای برطرف کردن مشکلات باشد و باید راه‌حل‌های بهتری هم از سوی مسئولان و هم از سوی افراد برای رونق اقتصادی خانواده‌ها اندیشیده شود و همچنین با شناسایی متکدیان غیربومی و ساماندهی این افراد، سیما و منظر شهر ارومیه را برای شهروندان و همچنین مسافران آن زیباتر کرد.

 

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید