11:00|سه شنبه, اسفند 29 ,1402
تاریخ انتشار: 05 خرداد 1398 - 07:21
کد خبر: 12051
باریش گزارش می‌دهد:

هفت‌خوان دریافت وام ازدواج برای جوانان

دریافت وام ازدواج برای جوانانی که به تازگی بر سفره عقد نشسته‌اند و تشکیل خانواده دادند حداقل در آذربایجان غربی مثال گذشتن از هفت‌خوان رستم است.
هفت‌خوان دریافت وام ازدواج برای جوانان

به گزارش سرویس اجتماعی باریش‌نیوز، وام ازدواج در حالی برای زوجین 60 میلیون تومان اعلام شده است، که برای دریافتش زوجین باید کفش‌های آهنین به پا کرده و صبرایوب پیشه کنند تا شاید بعد از معرفی ضامن‌های معتبر، کسر حقوق و ضمانت‌نامه‌های مختلف موفق به دریافت وام شوند.
دریافت وام ازدواج حداقل در آذربایجان غربی مانند گذشتن از هفت‌خوان رستم است، از هر خوانی که عبور می کنی، مرحله بعدیش سخت‌تر می‌شود چون بانک‌های عامل به این راحتی راضی نمی‌شوند تا وام 60 میلیونی را در اختیار جوانان قرار دهند.
بانکها، کارت یارانه را به عنوان ضمانت قبول نمی‌کنند
رضایی از جمله افرادی است که برای دریافت وام ازدواج این روزها در شعبات بانکهای عامل سرگردان شده، در این مورد به خبرنگار باریش گفت: علیرغم دستورالعمل بانک مرکزی برای قبول دریافت کارت یارانه جهت ضمانت وام، اما هیچ بانکی حاضر به پذیریش و اجرای این قانون نیست.
وی با گلایه از دشواری های دریافت وام ازدواج خاطرنشان کرد: برخی از شعبات اصلا ضامن بازاری که در بانک حساب در گردش داشته باشد را به عنوان ضامن قبول نمی کنند و حتما باید برای دریافت وام دو نفر ضامن کارمند به بانک معرفی شود.
رضایی ادامه داد: پیدا کردن ضامن کارمند در این شرایط خلی سخت است، مگر در هر خانواده چند نفر کارمند وجود دارد انهم اگر بتوانند کسر حقوق بگیرند که خیلی از ادارات و سازمان‌ها فقط به بستگان درجه یک گواهی کسر حقوق جهت معرفی به بانک می‌دهند.
این شهروند معتقد است که بانکها با سخت کردن شرایط ضمانت فقط در کار جوانان سنگ‌اندازی می‌کنند، با این همه مشکلات گرانی و سختی‌های دریافت وام دیگر جوانان با چه امید و انگیزه ای تن به تشکیل خانواده بدهند!
تسهیلاتی که مایه عذاب جوانان شده است!
احمد کاربر دیگر باریش در پیامی به این پایگاه خبری نوشته است: تسهیلات ازدواج به جای آنکه گره ای مشکلات جوانان باز کند، عذابی برای آنها شده است، وام 30 میلیونی ازدواج بعد از این همه دوندگی در بانکها و جور کردن ضامن 28 میلیون تومان واریز شده است، در شرایط اقتصادی فعلی این انصاف نیست که بازپرداخت چند ماه را پیش از موعد سررسید دریافت کنند.
این مخاطب ادامه با بیان اینکه وام ازدواج باید کمک حال جوانان برای تشکیل خانواده باشد، خاطرنشان کرده است: در شرایطی که این تسهیلات باید کمک خرج هزینه‌های ازدواج باشد، وام را نگرفته باید به فکر بازپرداخت باشیم چون بانکها در کنار ضامن‌های معتبر بانکی کلی هم چک و سفته از زوجین برای ضمانت می‌گیرند.
دردسر همیشگی معرفی ضامن کارمند برای تسهیلات ازدواج
ملیحه زن خانه‌داری است که دخترش را یک‌سالی است که سر سفره عقد نشانده است ولی به خاطر اینکه نتوانسته ضامن معتبر جور کند هنوز موفق به دریافت وام ازدواج دخترش نشده تا سور و ساط عروسی‌اش را جور کند و دخترش را به خانه بخت بفرستد.
وی در همین رابطه گفت: سال گذشته وام ازدواج 15 میلیون تومان بود که دو نفر ضامن کارمند می‌خواستند ولی ما در اقوام نزدیک کسی را نداشتیم که بتواند ضمانت کند، با هزار دردسر ضامن بازاری پیدا کردیم ولی بانک گفته چون وام تا 30 میلیون تومان افزایش پیدا کرده باید سه نفر ضامن ببریم.
این زن خانه‌دار با بیان اینکه از رفت و آمدهای بی‌ثمر به شعبات بانکی خسته شده است، خاطرنشان کرد: عروسی دخترم به خاطر همین وام یک‌سال است که عقب افتاده و چون پشتوانه مالی کافی ندارم که بدون دریافت تسهیلات برایش مراسم و جهیزیه مناسب تدارک ببینم.
دریافت تسهیلات بانکی کاش برای همه سخت بود!
ازدواج موضوعی است که می‌تواند سرنوشت یک انسان را برای سالهای باقی عمر رقم بزند، کم نیستند زوج‌هایی که به دلیل نداشتن توانایی مالی تنها امیدشان برای فراهم کردن حداقل ضرورت‌های اولیه زندگی مشترک به همین وام ازدواج است ولی برای دریافت آن ماه‌هاست که در لیست انتظار قرار دارند.
اما کاش به جای این همه سخت‌گیری و دست‌اندازی برای پرداخت تسهیلات ازدواج به جوانان کمی هم به کسانی سخت می‌گرفتند که میلیاردها تومان تسهیلات با عناوین مختلف آن‌هم بدون گذاشتن وثیقه‌های معتبر دریافت کردند و بازپرداختشان هم ماجراهای خاص خود را دارد، آنوقت شاید عدالت اجتماعی که جامعه اسلامی باید سرآمد آن باشد در معنی واقعی کلمه بیشتر جاری و ساری می‌شد!

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید