06:38|سه شنبه, اسفند 29 ,1402
تاریخ انتشار: 05 خرداد 1398 - 06:07
کد خبر: 12048
باریش گزارش می‌دهد:

پارادوکس گردشگری سلامت و شاخص پایین درمان در آذربایجان غربی

مسئولان و مدیران آذربایجان غربی در حالی رویای توسعه گردشگری را در سر می‌پروانند که شاخص کیفی خدمات درمانی استان رتبه 31 کشوری را به خود اختصاص داده است.
پارادوکس گردشگری سلامت و شاخص پایین درمان در آذربایجان غربی

به گزارش سرویس سلامت باریش نیوز، یکی از شاخص‌های توسعه و پیشرفت برخورداری از امکانات و تجهیزات مناسب پزشکی و خدمات درمانی است.
آذربایجان غربی به اذعان بسیاری از کارشناسان و نمایندگان مجلس در حوزه شاخص‌های درمان در رتبه‌های پایانی کشور قرار دارد.
گفتنی است پایین بودن شاخص‌های خدمات درمانی را به وضوح می‌توان از گلایه‌های عمومی از وضعیت نامناسب کیفیت و کمیت خدمات ارائه شده پزشکی در مراکز درمانی، بیمارستان‌ها و درمانگاه‌های تخصصی استان استنباط کرد.
داستان تلخ عقب‌ماندگی آذربایجان غربی در حوزه درمان 
افرادی که برای ویزیت در بیمارستان‌های استان باید از هفته‌ها و ماه‌های قبل در صف انتظار باقی بمانند و دست آخرهم برای ادامه روند درمان به مطب‌های خصوصی ارجاع داده شوند، کیفیت نامناسب خدماتی که در مراکز درمانی ارائه می‌شود، تعداد مرگ و میر نوزادان و مادران باردار همگی گویای واقعیت تلخ مطلوب نبودن شاخص‌های درمان در استانی که سودای توریسم درمانی را در سر می‌پروراند!
گرچه هربار مسئولان حوزه درمان و خدمات پزشکی استان در ارائه آمارها به جایگاه مطلوب استان در این بخش اشاره کرده‌اند، اما رسول خضری، عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی معتقد است که دانشگاه علوم پزشکی آذربایجان غربی در زمینه درمان جزو استان‌های بسیار ضعیف و عقب مانده کشور است و دلیل افزایش مرگ و میر مادران باردار، نوزادان و نیز مرگ و میر ناشی از عفونت، کاستی‌های این دانشگاه است.
نماینده مردم سردشت و پیرانشهر در مجلس شورای اسلامی تصریح کرده است: متاسفانه میزان مرگ و میر بیماران ناشی از عفونت، نوزادان و نیز مرگ و میر مادران باردار نسبت به سالیان گذشته افزایش داشته و این جای بسی تاسف دارد.
خضری ادامه می‌دهد: آذربایجان‌غربی در حوزه درمان بدترین استان کشور بوده و در رده 31 کشور قرار دارد چون متاسفانه به جای اینکه در اورژانس‌های بیمارستانی دو یا سه پزشک همزمان وجود داشته باشد، در بسیاری از آنها فقط یک پزشک وجود دارد و زمانی که بیمار بدحال به بیمارستان مراجعه می‌کند یا فوت کرده و یا دچار عوارض ناگوار می‌شود.
پروژه‌های نیمه تمام درمانی، رنج تمام نشدنی در آذربایجان غربی
در کنار شاخص‌های پایین خدمات درمانی در بخش بهداشت و علوم پزشکی استان، آذربایجان غربی از جمله استانهایی است که سالهاست رنج پروژه‌های ناتمام بیمارستانی را به دوش می‌کشد و هر سال از تعداد تخت‌های بیمارستانی‌اش به دلایل مختلف کاسته می‌شود تا عقب ماندگی استان همچنان داستانی ادامه‌دار باشد.
هم‌اکنون ۸ بیمارستان در شهرهای مختلف آذربایجان غربی در حال احداث است که قدیمی‌ترین آن بیمارستان خیریه مرحوم آیت‌الله خویی است که ربع قرن پیش احداثش آغاز شده و به‌رغم وعده مسئولان هر سال افتتاح از این پروژه به هفته‌های دولت و دهه‌های فجر سال بعد موکول می‌شود.
از کنار پروژه‌های عمرانی نیمه تمام حوزه درمانی که بگذریم وضعیت نامطلوب خدمات درمانی در مراکز و بیمارستانهای سطح استان نیز حال و روز خوبی ندارند، از بهداشت محیط بگیر تا برخورد برخی از پرسنل بخش درمان با بیماران و مراجعه کنندگان همگی خبر از آشفته بازار شاخص های توسعه در بخش درمان استان می دهند که البته به نظر می‌رسد گوش شنوایی هم برای شندیدن گلایه‌های مردمی وجود ندارد.
کمبودهایی که تحقق گردشگری سلامت را با چالش مواجه می‌کند
آذربایجان غربی به سبب برخورداری از مرز مشترک با سه کشور همسایه خیلی وقت است که برای توسعه گردشگری سلامت در منطقه برنامه ریزی کرده است، اما مسئولان استانی باید واقف باشند که آیا تجهیزات، امکانات و نیروی انسانی فعلی می‌تواند پاسخگوی نیازهای گردشگرانی باشند که برای درمان به استان سفر خواهند کرد و یا اینکه علیرغم همه تلاش‌ها برای جذب گردشگر کمبود تجهیزات و نامطلوب بودن کیفیت خدمات زمینه‌ساز فرار گردشگر به استان‌های همجوار می‌شود و دست استان از این بخش از توسعه هم خالی خواهد ماند!

 

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید